Just nu ( 5 sept .2008) blev jag uppringd av ett företag som heter 121.nu. Syftet är för att kolla om uppgifterna de har på sin site verkligen stämmer. När jag bekräftar det, börjar hon bearbeta mig och påstår att 121.nu är det säkraste sättet att bli synbar på nätet. Jag påpekar att jag inte vill betala för att ska vara mer synbar vilket skulle kosta ca 2500 kr för ett år. Okej säger tjejen men då kostar 1500 kr i vilket fall som helst…
Jag säger att jag inte vill betala, men då blir hennes svar : ” ok, vi tar bort dig så du inte blir sökbar på nätet längre. Varken på google eller på altavista.”
Undrar varför jag ens var på deras lista om det kostar nåt. För jag har aldrig betalat förr heller.
Och varför upplevde jag att hon hotade mig att jag inte blir sökbar på nätet och då blir det svårt för mitt företag att synas.
Hon påpekade också att de minsann är med på Kia´s listan på 40-de plats. När jag säger att jag är redan i eniro och hitta .se blir svaret då , de är bara för privat personer, inte för företagare ????
Det är då ett jävla sätt att ragga kunder.
Tillägg den 8 september:
Jag fick ett svar från 121,nu. Här kommer det:
Hej Antonia.
Säljaren du hade kontakt med heter xxxxxxxxxx och är en helt ny säljare.
Om ett företag ej önskar att synas bättre till i våra träfflistor så behöver företaget i fråga givetvis inte det.
Det kostar inte 1500 kr att ”ändå vara med”. Man kan ligga gratis hos oss.
Vi tar inte heller bort några uppgifter från oss om du inte önskar att betala för en annons.
Att ta bort uppgifter från Google eller någon annan sökmotor är inget vi jobbar med.
Det är vårt ansvar att styra upp detta och vi tackar därför för din information.
Med förhoppning om visad förståelse.
Mvh
xxxxxxxxxxxx
Kundtjänst
Ny uppdatering den 18-e november 2009
Det jag råkade ut för 2008 var tydligen inte en enskild händelse utan väldigt många som än idag råkar ut för. Så även brevet som jag fick från deras kundtjänst var ju delvist lögn. För av kommentarerna att döma så har de fortfarande endast ”nya försäljare” som konstigt nog blandar ihop äpple och päron och skrämmer upp företagare fortfarande med samma lögn att de blir borttagna från olika söktjänster. Vilket är naturligtvis bara skrämselpropaganda.
Det verkar som om det finns en hel massa människor som lever i och av en lögn och levererar dessa lögner dagligen . 121.nu har ruttna affärsmetoder och fler och fler inser det.
Uppdatering den 12 aug 2010: en tips till framtiden
Idag har många telefoner högtalarfunktion. När jag blir uppringd frågar jag den som ringer, om det är okej att jag spelar in samtalet ( framför allt för att göra de medvetna att allt spelas in, men självklart kan man spela in utan att man nämner det först också, men jag tycker att det är lika bra att de får veta, för ryktet sprider sig och har märkt redan att det är färre som ringer med tveksamma försäljningsmetoder) och så sätter jag min iPhone på inspelning och spelar in. Blir det problem kan man alltid spela upp samtalet. Jag är nu också noggrann att be den som ringer upp säga sitt namn tydligt, vilket företag han/hon ringer i från och dagens datum.
Jag håller verkligen med Björn, bästa kombon av Eniro och hitta.se! 121.nu är en bra produkt, synd att det finns sånna bluffmakare som utnyttjar bra företag för sin egen räkning. 121.nu har varit hur bra som helst för mitt företag, jag kan verkligen rekommendera 121.nu
GillaGilla
Toppen Annika att du är supernöjd. Fortsätt med det.
GillaGilla
GUD vad alla håller på och är negativa, finns det något företag som gör alla rätt? har ni själva provat att jobba som säljare? det är ett jobb som alla andra!!! Jag har själv mitt företag registrerat där och det fungerar jätte bra. Har ni människor inget vettigare för er än att klanka ner på allt?
GillaGilla
Hanna. Kul att du är nöjd. Jag var inte det och av mina statistik siffror kan jag alltid läsa ut när nya försäljare är på gång.
Må vara så att 121.nu är bra men deras sätt att lura in med hot av avstängning från google är inte okej och kommer aldrig att vara okej.
GillaGilla
Varför har du det registrerat där för ? Du vet väl att du är med där iaf även att du inte betalar, ALLA som är med där o betalar deras grundpris har/är blivit lurade för ni är med iaf.
GillaGilla
Självklart. Påhittade fakturor ska alltid anmälas. Oavsett vilket företag som skickar den. Här kan du läsa mer vad man kan göra: http://www.driva-eget.se/bluffakturor
GillaGilla
För din information ”en av malmös största företag” eniro har 1 miljon besökare i veckan på sina gula sidorna. Hitta.se har mellan 2-3 miljoner företags relaterade sök på sin sida i veckan. 121.nu har 200 000 st. Vart har du få bäst chans att få nya kunder och synas bäst? Jo, på eniro och hitta. För det andra så är du anställd på 121.nu, tror inte att en av malmös största företag sitter här och kommenterar till 121.nu’s fördel
GillaGilla
Förstår inte alls din resonemang.
Jag är i alla fall inte anställd på något av dem företag du nämner. Är du?
GillaGilla
Här är numret till dom, 075-7601329
Blev precis uppringd. Missade samtalet och ringde tillbaka.
Samma snack som alla andra varit med om.
Började att fråga om mitt orgnummer och uppgifter.
Bara att ringa in o störa dom.
Lämna bara inte ut uppgifter för då kommer faktura.
GillaGilla
121.nu har under onsdagen och torsdagen , blivit avslöjade rejlät av gamla säljare och JÖNKÖPINGS – Posten Har granskat hela ledningen som till slut erkännde grova brister. De har 0 koll utan tänker bara på att tjäna pengar. Tidningen når ut till nästan 100.000 läsare och de kommer verkligen att komma ut till resten av landet. Svensk Handel har agerat mot dem och det återstår att se om de skärper till sig.
Jag tror att de kommer tappa många kunder pga detta!
GillaGilla
Man blir så ledsen vi betalade 4000:- för 2 månader sedan bara för att bli av med dom då hade dom skickat fakturan till kronofogden idag ringde dom min kollega som inte viste detta om 121.nu där dom sa att fakturan inte var betald(jag har kvittot på betalningen) och att det var enkelt betala nu 4000:- eller annars så är det 8000:- per år min kollega blev stressad och tyckte 4000:- var bättre att betala än 8000:- så nu får vi säkert betala igen
GillaGilla
Jag skulle försöka kontakta 121.nu och prata med dem.
Eller göra en anmälan hos polisen. Det är oärligt att utnyttja människor och företagare på det här sättet.
GillaGilla
Här kommer artiklar som är jätte nya.
Där en anställd träder fram och berättar . Samt ett svar från 121.nu
Klicka på länkarna nedan :
http://smalandsfolkblad.etc.se/nyhet/uppmanades-s%C3%A4lja-bluffannonser
http://smalandsfolkblad.etc.se/nyhet/vissa-s%C3%A4ljare-g%C3%A5r-f%C3%B6r-l%C3%A5ngt%E2%80%9D
http://smalandsfolkblad.etc.se/nyhet/fick-faktura-p%C3%A5-3-000-kronor
En F.d anställd har lämnat dessa uppgifter.
GillaGilla
Tack för länkarna. Det visar tydligt att jag inte ljög i mitt inlägg som vissa i kommentatorsfältet försökte antyda. Vad skulle vi vinna på det. Jag fick ju aldrig nåt faktura för jag avvisade försäljaren men hennes hot om avstängning från google var upprörande.
Det förklarades senare med att det var ett misstag av en oerfaren säljare. I artikeln kan man läsa tydligt att det är en knep dem använder för att utnyttja situationen, Lågt. Mycket lågt.
GillaGilla
Bakrunden till den soppan är att den anställde som trädde fram är i samma familj som journalisten som skrev artiklen. Skandal. De lyckades få SF att skriva om detta ihop med bl.a. en person som blev uppsagd från 121 för att han misskötte sig. Denne person har dessutom för vana att bli uppsagd vart han än vänder sig.
GillaGilla
Anders!
Jag själv har råkat ut för deras tvivelaktiga beteende. Jag blev förbannad och skrev ett blogginlägg om det. Sen fick jag svar från 121.nu där de beklagade det inträffade. Och eftersom jag tror på människornas godhet och ärlighet trodde jag att det var utagerad.
Nog är jag förvånad över att det är fortfarande samma metod som gäller då fler än en beskriver det här bland kommentarerna.
Sen vem som framträdde i en tidning vet jag ingenting om. Och inte heller varför hon/han har gjort det.
Faktum är att om dem skulle uppträdda korrekt skulle ingen klaga.
Men idag kan vem som helst spela in en samtal så jag gör det alltid numera. Och talar om redan inledningsvis att jag gör det.
Gissa…har nästan inga skojare som ringer längre.
Kan rekommendera till alla. Behövs inget annat en en högtalande telefon och en annan smart telefon som spelar in.
GillaGilla
Kan inte förstå att 121.nu fortfarande finns. Visst de har lyckats med att etablera sig och skapa en bra sida men med tanke på att hela deras försäljning går ut på att få kunden att betala för ingenting (eftersom alla företag redan finns med) och säljmetoderna de använder (bla då de pratar mycket om google och eniro, kunden förstår nästan ALDRIG att de ringer från 121.nu, vad 121.nu är och att det handlar om att de ska stå med på 121.nu och egentligen inte google eller eniro) borde de blivit stämda för länge sedan.
Såg förresten att de gått och skaffat sig en Lamborghini som företagsbil. Kul o se hur långt man kan gå på att manipulera och utnyttja folk…
GillaGilla
Pingback: Varning 121.nu faktura | MarleneLundgren's Blog
Jag fick ett sådant samtal i januari (tror jag) men det låter som ett samtal jag haft i somras. Hursomhelst kom det en faktura som jag ignorerade, gjorde misstaget att inte bestrida den eller ringa 121.nu men jag polisanmälde dem.
För ca 2 dagar sedan kom det en betalningspåminnelse från 121.nu genom profina ab. Jag ringde företaget och fick prata med en David som skulle ta fram en ljudinspelning där jag ingår avtalet. Jag får höra den och konversationen finns på min blogg.
Jag ringde och polisanmälde än en gång och faxade fakturan till profina, svensk handel och one to one ab överstruket med orden ”ej beställd (not ordered) bestrider, ärendet polisanmält”.
Polisen sa till mig att detta ska ordna sig men om det går vidare till kronofogden måste jag kontakta polisen igen!
OM man läser konversationen så tycker jag iaf att man kan se att han fintar mig. Jag var inte alls medveten om att det kostade, trodde mer att det var ett erbjudande. Jag är ganska oerfaren av sånt här men nästa gång tänker jag göra som min pappa. Om någon börjar prata hej mitt namn är bla bla bla jag kommer från bla bla bla säger man tvärt NEJ! HEJ DÅ!
Man lär sig från sina misstag
http://marlenelundgren.wordpress.com/2011/03/10/varning-121-nu-faktura/
GillaGilla
Jag upplyser de som ringer att jag själv spelar in samtalet alternativet är att jag säger nu att jag ringer själv om jag vill ha något. Tack och hejdå!
Antagligen är försäljarna är drillade som Phonehouse har drillat och utnyttjat sina säljare.
GillaGilla
Tack för informationen. Jag blev uppringd i dag av 121″ natalie” när jag höll en föreläsning, och hade svårt att avsluta samtalet. Det hela verkade skumt. När jag ringde tillbaka lovade säljaren att inte skicka ngn faktura. Denna gång avslutade hon med sista ordet att ”hon skickar en orderbekräftelse”. Samtalet följde tidigare ovan nämnda mönster. Det går nu inte att nå den aktuella säljaren ” Natalie”. Det kommer väl en faktura till sist ändå. Det är ett bluffföretag som verkar svårstoppat. Detta måste bli känt.
GillaGilla
Sluta gnälla, 121.nu är ju skit bra hemsida, Älskar den mer än Eniro.se och Hitta.se (De är privatpersoner) Varit kund hos dem i 8 år, schyssta priser och högre prioritet och Snart är ju 121 Sveriges största företagskatalog, Sluta gnälla, Att de skickar är ju att du har godkänt det, TROR DU verkligen att de skickar faktura utan någon bevis? Då hade deras katalog inte blivit kända utav Svenska Annonsörer (KIA-index) och även blivit svartlistade men Nej, De spelar in alla samtal, Du har sagt ja och vill inte erkänna till dem här folk som också tror sig att de har blivit blåsta! Sluta gnälla, Vill du inte ha fakturan, bestrid för helvete annars betala för att du har godkänt att du vill ha tjänsten..
Vill du ha bevis? Ring dem och säg jag vill höra på inspelningen, De är inte som CSI och bluffar din röst nej utan de spelar in, Jag har själv fått höra och 25 andra företag som jag samarbetar med och även rekommenderar 121 till dem i Malmö. Detta är en skit blogg, Snackar skit bakom deras rygg, Ta upp det med deras Presschef eller chefförsäljningen och snacka skit till dem, Inte om dem genom blogg. Att du gömmer dig bakom din blogg är ju riktigt fegt och vill inte synas av andra som INTE tror på dig!
Stäng av denna blogg innan den går ur styr pga Antonias Uppror mot 121 som är inte ens sant!
Tack
Peter
En av Malmö’s största företag!
GillaGilla
Peter som har en av Malmö´s största företag.
Jag gömmer mig inte bakom min blogg. Mitt namn är på riktigt och även mitt företag är på riktigt. Så vad är det som du tycker verkar anonym från min sida?
Jag har beskrivit vad jag har råkat ut för.
Har aldrig påstått heller att jag har fått faktura. Att du skriver det bevisar att du har aldrig ens läst själva inlägget.
Jag blev kontaktad per mail av en chef från 121.nu och det kan du läsa vad som står där.
Sen att efter snart 3 år skriver människor liknande berättelse, visar ju en hel del.
Men påstå inget som är osant för då är du inte heller bättre en 121.nu
Vem vet du som har Malmö´s största vad det är nu för företag – för du är modig och inte är anonym – kanske får stora företag bättre deal. Men det kompenseras möjligen genom att lura småföretagare.
Jag har aldrig ljugit.
Och idag spelar jag själv in alla samtal som jag får av diverse försäljare med luddig innehåll och oftast krav på snabbt beslut( inspelningen går snabbt och smidigt) Så alla misstag kan utrönas med en gång. Och det säger till den som ringer med engång. Konstigt bara att den typen av telefonterror har försvunnit nu helt och hållet. Kan det vara att inspelningen av samtalet som håller dem borta? Jag vet inte.
Jag tänker inte stänga av bloggen. Jag skrev inte inlägget för att värva supporter, utan att jag blev för frustrerad av vad kvinnan sa till mig och hotet om avstängning från google. Att sen andra skriver om liknande situationer kanske visar en verklighet som finns där för alltför många.
Antonia
GillaGilla
”Jag tänker inte stänga av bloggen. Jag skrev inte inlägget för att värva supporter, utan att jag blev för frustrerad av vad kvinnan sa till mig och hotet om avstängning från google.” tror du på det själv eller? get real, tänk efter, en litet företag i jönköping, tror du på fullaste allvar att dom kan det själv eller?
GillaGilla
ja så har jag också råkat ut för denna sk uppdatering av mina uppgifter som sedan visar sig kosta 2.5oo kr! Att man kan hålla på med den typen av försäljning! Skönt att läsa att det faktiskt är så att jag har utsatts för ett försäljningsknep, jag har då inte godkänt något utan det bara blev en order. Monica
GillaGilla
Monica!
Det är svårt att förstå att de får hålla på som de gör och ansvaret läggs över dem företagare som råkar ut för den oärliga varianten av försäljning. Vilket ofta leder till att man betalar för man orkar inte med alla samtal man ska ringa och alla leder man behöver berätta vad man avser om deras skitmetoder.
GillaGilla
Jag har också fått orderbekräftelse och idag faktura mm från 121.nu. Hur kan de med??
Jag bestred skriftligt orderbekräftelsen, men vad hjälpte det? Nu får jag bestrida fakturan, men jag har ingen möjlighet att faxa Svensk Handel.
Tycker det känns så obehagligt, har tyvärr fått en anmärkning hos kronofogden (slarv/snurr med en obet räkning från Radiotjänst av alla ställen) så jag är orolig att de går vidare med inkasso osv.
Är det bästa att bestrida fakturan både hos 121.nu och Profina? Ska man ringa? Många avråder från att diskutera med företaget.
Ska man skicka kopia till Konsumentverket?
Usch, mitt företag är ganska nystartat och det här var verkligen inte alls lägligt. (Om det nu någonsin skulle vara det)
GillaGilla
Har du fått faktura och bekräftelse?
I sådana fall skall du maila till dom och motsätta dig orderbekräftelsen, så även till PROFINA. Tala om att du inte kommer att betala innan frågan är avhandlad i tingsrätten. Maila därefter till 121.nu och begär ett helt samtalsutdrag med motiveringen att din jurist sakll lyssna på hela samtalet innan alltihop går till tingsrätten.
GillaGilla
Att rekommendera nedan åtgärd om ni råkar ut för ”bluffakturor”;
1. Ha aldrig bråttom med att betala en faktura. Kontrollera att tjänsten verkligen är beställd.
2. Se till att din personal vet vem som har rätt att göra beställningar. Det är särskilt viktigt under sommaren när vikarier tar över under några veckor.
3. Glöm inte att läsa det finstilta. Erbjudanden som du får i brev kan se ut som blanketter för att bekräfta eller ändra fakta om företaget för någon internettjänst eller katalog. Men någonstans står ordet erbjudande med liten stil.
4. Om du får en bluffaktura, stryk ett streck över papperet och skriv ”ej beställd” eller ”motsätter mig betalningsansvar”, på engelska ”Not ordered”.
5. Faxa tillbaka bluffakturan till företaget eller skicka med post.
6. Faxa en kopia till Svensk Handel 010-47 18 677
7. För inga diskussioner med företaget per telefon.
8. Spara all skriftväxling. Om du får påminnelser på fakturan måste du bestrida varje krav skriftligen.
9. Om kronofogdemyndigheten får in en ansökan om betalningsföreläggande måste du bestrida kravet skriftligen, ofta inom 10 dagar. Ange dina skäl och underteckna. Om företaget fortfarande vill driva in skulden går ärendet till domstol.
10. Polisanmäl när du anser dig ha blivit utsatt för bedrägeri.
11. Betala aldrig för något som du inte beställt.
Mvh
Jonas
GillaGilla
Tack Jonas!
Det är en bra och användbar lista som är värt att spara.
GillaGilla
Nu har en från 121.nu ringt mig och påstått samma saker som i de andra inläggen, han bekräftade att jag inte ville ha annonsering eller ändra något och sedan sa han på slutet ”då finns mitt namn och nummer med så du kan kontakta mig och fakturan är på 30 dagar” och jag sa att jag INTE beställt något. Han hävdade att alla företag är med och att jag redan var kund. Jag sa NEJ och lade på.
Kommer det en faktura så polisanmäler jag direkt!
GillaGilla
Har ni fått höra på era samtal?
Min mor blev uppringd av dessa och med vissa språksvårigheter så sa hon nej ett flertal ggr. Misstaget var att min mor trodde att en bekräftelse som skickas naturligtvis måste skrivas under och för att slippa tjötet sa sa hon väl ja.
vi har förstått att det inte går att säga upp detta avtal så vida man inte betalar 35% av avgiften
Jag ringde upp till dem och det första de gör är att fråga vem säljaren var och ropar dit henne. Jag får prata med en jäkla Bitterf****a och jag säger att jag vill anullera det. Men helt plötsligt säger hon att den punkten på det avtal de skickat inte gäller längre.
Jag ringer upp 20 min senare och säger att jag inte vill prata med henne igen utan undrar hur det ligger till med denna punkt. Killen som svarat nu, säger att det gäller *vissa* företag.
vad fan gör man? jag skulle bli uppringd och få höra samtalet. men icke.
men det står klart och tydligt:
”om ni önskar annullera en redan bindande order tar vi ut en avgift på 35% av ordervärdet”
Hur har ni gjort mot dessa iglar? hjälp!!
GillaGilla
Jag bestred fakturan skriftligen, via mail. Därefter bad jag om en total ljudinspelning, för att min jurist skulle kunna gå igenom det inför eventuell rättegång.
GillaGilla
Jag mailade dom inatt faktiskt, av ren ilska. På morgonen så ringde VD:n och sa att hon naturligtvis inte behöver betala fakturan och att han ber så ”hemskt” mycket om ursäkt.
Det är en lättnad att inte behöva tänka på det mer.
Det handlade aldrig om summan utan just att hon under samtalet flera ggr säger att hon inte har behov av deras tjänst och försäljaren påstår att det är försent att ta bort registreringen, vidare att hon försvinner från alla sökmotorer.
Men men jag skrev även till uppdrag granskning när jag ändå satt här med all ilska och tipsade om denna blogg. Vi vill inte ställa upp i programmet då vi fortfarande inte har fått höra på samtalet. Men jag antar att det finns något i samtalet som är till deras nackdel.
Tack för hjälpen 🙂
GillaGilla
Yasmin! Det var så litet egentligen. Du löste det mesta själv. 🙂
Men det är anmärkningsvärt att de efter nu snart 3 år jag skrev inlägget, fortsätter med samma metoder och hotelser om att man försvinner från sökmotorer.
Och jag märker när företaget är i farten igen, då min statistik visar hur många som söker just fakta efter 121.nu.
GillaGilla
Det är ett bra tips Reine gav.
Verkar som om 121.nu försäljare utnyttjat din mors dåliga svenska. Absolut ska de ta fram bandet som de påstår att de har spelat in.
Och kanske en polisanmälan kan man också överväga.
GillaGilla
Pingback: nummerupplysning.se…ljuger utan att blinka « Divage
Pingback: nummerupplysning.se « Divage
Jag kan ju bara tillägga att många som skriver POSITIVA saker om 121 och att de är ett underbart företag m.m. ofta är skrivna av säljare på 121. De uppmanas av ledningen att göra detta för att motverka bland annat denna bloggen samt några andra trådar (bla de på flashback).
Finns säkert en och annan kund, men dom flesta är anställda på 121.
GillaGilla
Hej!
Blev uppringd av 121.nu i förra veckan och nu dimper det ner en faktura på 1900+moms
JAg har defenitivt inte beställt någonting av dom.
Jag gjorde en PDF av faktura + beställning som jag mailade till 121.nu och talade om att vi kommer att synas i tingsrätten och att HELA samtalet skall spelas upp där.
När det gäller PROFINA finans AB så ligger ju dom faktiskt i Globenområdet och då kan man ju alltid ta sig en titt på LARS FOLKE SANDBERG och boendes Adolf Lemons Väg 42 i Täby.
GillaGilla
Pingback: nummerupplysning…se upp för lögnarna « Divage
Gör som jag,skicka motfakturor på höga belopp hota med inkasso mm.121 fick faktura av mig på 17500kr för vilseledande info.Då ringde de upp och börja snacka om bluff faktura och hotade med att kontakta svensk handel,ganska kul faktiskt.
GillaGilla
Haha…det var en annorlunda ide…
GillaGilla
Har även jag alldeles nyss blivit uppringd av 121 där dom bara vill kolla att mina uppgifter stämmer och dom säger att dom har skött hur vi ska synas på google m.m. Jag har full koll på vart vi annonserar och syns och vi har aldrig varit i kontakt med dessa förut. Så dom kör ju inte med några seriösa metoder. Ska bli intressant att se om fakturan dyker upp här ändå trotts att man tackade nej till allt. Då ska dom få höra!
GillaGilla
Min sambo blev uppringd och försäljarn försökte sälja honom tjänster, han sa nej nej nej till allt, å va fan kom idag med posten ett brev som sa tack för ordern och fakturan på 3500kr kommer på 2-5 dar, hur i helvete kan man få göra så??? och skulle man säga upp tjänsten kostade det 35% av beloppet
GillaGilla
HEj,
Vill bara säga att 121.nu (one to one ab) verkligen försöker bluffa dem som från deras säljare blir uppringda.
Tacka NEJ, NEJ, NEJ, vill inte köpa eller beställa något, om du inte är intresserad. Låt dem inte bluffa dig genom pratet om att de är dem som står för indexering via Google Altavista etc.
Jag tackade blankt nej och talade om att jag inte vill ha något från . Via fula säljtrix försökte de få mig att vilja prenumerera på en ettårsförlängning av ett avtal som jag inte tidigare ens köpt.
Vi är många som börjar tröttna på era fula trix 121.nu.
GillaGilla
121.nu är det mest korrupta företag som finns!
man ljuger konstant om att man varit i kontakt förra året och att man varit med på ett grundpaket för 2900kr per år.
sen frågar man om man ville ligga på samma och sen så säger man priset och att en orderbekräftelse är på väg ut.
har jobbat där själv och det går ut på att man ska ha sagt priset 2 ggr sen så är odern godkänd.
Kan glädja alla drabbade att samtalen aldrig spelas in! så när säljaren säger det så är det en ren stor lögn.
Företaget är seriösa utåt med innuti så är det vidrigt.
Manuset är uppbyggt på att man ska få kunden man ringer att man har varit i kontakt tidigare för att lura kunden till att ” aa men jag kommer ju inte ihåg alla” sen är det bara att stämma av grunduppgifterna och sedan så påstår man att man legat med för 2500 kr eller mer .
jag har själv arbetat för detta företag för en lång tid sedan. och känner mig vidrig som ens har gått på och sälja det här. Och jag hoppas alla verkligen ser detta och att detta företag går i botten!
Det räcker med hitta och eniro! detta borde vara något för plus eller debatt.
manuset ser ut så här :
hej jag heter…. ringer från one to one ab , 121.nu
vi har hand om er grundläggande information ute på google och eniro supersök.
vi vart i kontakt i förra året där ju kommer du ihåg mig?
Nää okej det måste vara många som ringer!
men min uppgift är att stämma av så ni inte har flyttat eller ändrat bransch.
stämmer det att du bor på…
stämmer det att det är branschen..
du har ju sedan tidigare inte velat ha något större , så vi krånglar inte till det utan rullar på med det allra enklaste.
och då är det 2500kr för hela året , fakturan lägger jag på 30 dagar där …
då hörs vi av nästa år … så får du ha det gott och lycka till med företaget!
vidrigt eller godkänt? det är vidrigt!
se upp för 121.nu
GillaGilla
Haha. Jag har råkat ut för samma sak. Dom ringde till mig och påstod att de var de som hade hand om alla företagsuppgifter i sverige, så vitt jag vet så är det bolagsverket.
Jag skulle också bekräfta mina uppgifter. 3.500 kr, som sedan sjönk till 1.500 kr. Sedan frågade jag dem varför jag skulle använda mig av deras söktjänster när mina egna sökkriterier på google ger MYCKET bättre resultat än deras. Så sa de att de är heltäckande och jag kan inte uppnå samma omfattning som de. Då gjorde jag lite nya sökningar på Eniro och yahoo, vilka de ”hade bättre träff än mig” Det visade sig att de fanns inte med haha.
Jävlar idioter. Och det där med att de är de som de sa. ”det är vi som står för och tillhandahåller alla svenska företagsregister” samt att jag som företagare ska betala till dem för att få behålla mitt företag. Haha Det är INTE lagligt. Det är kriminellt och klassas som Försök till bedrägeri
GillaGilla
Tycker att någon borde skicka ett mejl till uppdrag granskning. Jag vet 2 personer som har jobbat där och själva har sagt att de har blivit tillsagda att ljuga för att sälja. Kanske kan det få fler företag att sluta behandla sina kunder som äpplen som växer på träd!
Här är mejlen granskning@svt.se
Arne
GillaGilla
Arne…iden är bra, men jag själv vill inte figurera i media. Jag tackade nej även när jag hade möjlighet att visa upp mitt företag i ett soffprogram. Jag är inte linslus helt enkelt.
När jag skrev inlägget för 2 år sen gjorde jag av ren frustration. Jag ville bara avreagera mig. Hade då inte en aning om att det är så många skulle kommentera. Men onekligen visar kommentarerna att något är fel hos 121.nu. Och jag märker av statistiken också när de gör nya raid, för då kollas och läses inlägget av väldigt många.
Synd att hederligheten försvinner mer och mer.
GillaGilla
Arne, låter som att du tar i så du spricker. Det tror jag inte stämmer om dem. De om någon tillhör den seriösa skaran av söktjänster. Det tror jag de flesta tycker också. I ett ”fritt forum” som denna privata blogg passar fåtalet på att skriva. Är själv inte kund på något sätt. Har dock blivit uppringd 4-5 gånger de senaste åren. Tyckte de lät vettigare än de flesta som ringer. En av dem minns jag som lite mer offensiv och på, men det var den kvinnliga säljaren som jag mötte på tele2 också idag.
GillaGilla
Magnus.
Då kan jag ju inte låta bli att undra varför du söker dig in på en sida som har kritik mot ett företag du själv inte använder?
GillaGilla
Det verkar som att samma visa upprepas gång på gång. Och de kör med ordvrängning så att folk ska kollra bort sig helt i vad det egentligen är de säger och menar.
En säljare ringde upp oss för att ”diskutera” vår plats på deras sajt. Min chef sa att om vi legat där gratis så ”fortsätter vi med samma som innan” (=d v s om vi haft det gratis så fortsätter vi med gratis, ska inte ha något ytterligare).
Kort därpå kommer en faktura på 3500 där säljaren menar att vi tackat ja till samma som tidigare, men det var ett ”introduktionserbjudande” första året, sen kostar det (den detaljen hade han givetvis GLÖMT att nämna). Och vi har ju sagt ja till att fortsätta med samma som tidigare, menade han.
Alltså, är det inte så man börjar vässa knivarna???
Sen spelade han dum när man började käfta om saken och hävdade att min chef hade haft HELT klart för sig förutsättningarna och att han tackat ja till dem. Detta var en lögn. Nu har de publicerat uppgifter om vårt företag som är helt uppåt väggarna och vi får en massa samtal om varor vi inte säljer.
När vi påpekar detta säger de att informationen kommer från Bolagsverket och min chef (suck…).
Nu har de skickat ett nytt ”erbjudande” på nåt super-specialpaket som de kallar för ”uppgradering” av vårt tidigare abonnemang (det som vi INTE VILLE HA…). Det kostar ”bara 3500 extra”. EXTRA! Vi skulle ju inte ha något till att börja med heller!
Att försöka resonera med säljaren är som att snacka med en vägg. Och dessa människor sover gott om nätterna? Man undrar vilken moral och vilka värderingar de har växt upp med.
Ni som blir upprörda över kritiken mot 121.nu måste antingen jobba för 121.nu själva eller känna någon som gör det, för jag har hört betydligt fler skräckhistorier än positiva omdömen om detta företag.
Ett seriöst, respekterat företag hade aldrig hamnat i sådant blåsväder till att börja med.
GillaGilla
Joo men tjenare, säljare ringde nyss till mig och förklarade att jag legat med där sedan förra året, okej svarar jag (med vetksap om denna tråd) Tjejen fortsätter att babbla på om inlänkar via Google & Eniros snabbsök. Allt detta tillsamans med min logotype skulle jag få för endast 6000:- ex moms! Varpå jag frågar varför jag ska betala för att synas med på deras sida.
– Hur många är det som söker Elektriker Stockholm på i månaden?
– Ett ögonblick säger hon då och låsas knappa på datorn, varpå hon säger att dom har över 3000 st sök i månaden.
– Jag svarar då att detta inte kan vara sant och att jag vill prata med ansvarig pga vilseledane information.
Säljaren slänger då på luren! KOllar man vilka som står bakom företaget ser man klart o tydligt vilka BABBAR DET ÄR!!!!!
GillaGilla
Jag kan bara bekräfta vad många skriver här då jag har jobbat på 121.
121.nu satsar väldigt mycket på att få ett seriöst ansikte utåt, speciellt med sponsorship, bidrag m.m. Sedan är tanken med deras tjänst okej, tjänsten funkar ju rätt så bra, men den är absolut inte nödvändig för dem flesta (jag förklarar detta nedan). Det faktum att dem som sagt satsar mycket på att se seriösa ut och sättet deras tjänst är utformad är det som gjort att dem kanske fått något pris för bra sökmotor. Men vägen dit har varit allt annat än ren…
Säljmetoden:
Hela försäljningen på 121.nu, med undantag från företag som kanske varit kunder i över 5 år, sker på högst oärliga sätt och metoder. Hela säljmanuset går ut på att manipulera företagaren att han varit med tidigare, att det inte är något nytt, att man ska ”köra vidare på samma som förra året” och man nämner hastigt ofta google, eniro, supersök för att förvirra kunden. Man använder sig av meningar som;
”Vi tar ju ut dig på sökmotorerna så du är sökbar på google och eniro supersök”, ”minns du mig inte från förra året? Då ville du ju ha det enklaste så att du iallafall är sökbar på internet” osv. Kortfattat så sker försäljningen alltså på högst oärliga metoder och jag förstår inte att 121.nu fortfarande kan vara verksamma på detta sätt.
Ledningen:
Som jag nämnde tidigare, satsar ledningen mycket på att synas i olika sammanhang. Officiellt så är ledningen starkt emot denna typen av försäljningsmetoder, och OM ett fall kommer upp till dem (tex på så sätt att en kund mailar dem eller ringer dem personligen) så tar dem hårt på det. MEN i övrigt blundar dem totalt för detta trots att dem vet hur försäljningen går till. Dem vidtar inga åtgärder så länge säljarna inte får några uppmärksammade fall där kunder bestrider. Pengarna rullar ju in, och då är det okej att se mellan fingrarna???
Jag tycker det är helt otroligt att ingen satt stopp för detta företaget ännu med tanke på hur dem jobbar. Dem allra flesta vet inte vad det är dem köper (så är det ofta i andra företag, det vet jag, men fortfarande), man tvingar ofta på kunden något. Många ringer tillbaka men då nekar man ofta att det går att ta bort fakturan och man pressar kunden till att betala och säger att man gör en anteckning inför nästa år att dem inte förnyar det då.
Dem flesta av deras kunder är ofta småföretagare som inte har någon större koll på branchen och man utnyttjar dem.
Jag har inget personligt emot 121 eller deras anställda, jag kände att det var en skön stämning mellan dem anställda och ledningen verkade värna om dem anställda och satsade mycket ( så vitt jag vet) mycket på tävlingar m.m. för att motivera säljarna. Det jag är starkt emot är att bygga ett företag och en produkt som går ut på att vilseleda och lura till sig kunder, för det är precis det dem gör.
GillaGilla
Tack för den utmärkta beskrivningen.
Vad vissa än säger här så något är fel hos 121.nu
GillaGilla
Tycker de e gryyymt synd att du Antonia väljer att smutskasta ett seriöst företag så här.
Ta och sök på eniro bluff på google så får du även se där vad folk skriver.
Jag har varit kund hos 121.nu i flera år och tycker de har otroligt bra och hjälpsamma säljare som alltid hjälper till när man frågar dem, finns inget oseriöst med dem och tycker det är idiotiskt att smutskasta företaget här, hur skulle det vara om någon gjorde det med ditt företag för har du 100 % nöja kunder???????????
Och er alla som har skrivit negativa saker, har ni inget roligare att skriva om!!
//
GillaGilla
Lisa! Jag smutskastar inte företaget. Jag blev kontaktad av deras försäljare. Allt som sas skrev jag ner i mitt inlägg för dem hotade mig att stänga av mig från google och altavista. efter det fick jag ett mail från 121.nu. Vilket jag också publicerade.
Så på vilket sätt tycker du att jag smutskastar dem? Jag har inte skrivit ett enda ord som inte var sant.
Att andra har haft och har fortfarande samma erfarenheter kan du inte lasta mig för.
Jag utgår ifrån att om dem skulle ändra metoderna hur de säljer in tjänsten till något bättre skulle antagligen ingen skriva liknande historier som jag var med.
Jag har inget att vinna på att smutskasta någon.
Men att skriva sanningen är inte att smutskasta.
GillaGilla
Blev nyss uppringd av dem också, där de sa att vi hade pratats vid för ett år sedan och att de skulle kolla mina uppgifter och så där. Jag bekräftar att uppgifterna stämmer och då säger han: Men va bra, då kommer det en orderbekräftelse och en faktura till dig inom 7 dagar.
Vänta lite nu, säger jag, kostar det här pengar?
Det kostar 2500 kr för vårt baspaket, men vi krånglar inte till det massa med nya tjänster utan vi låter dig stå kvar på baspaketet, säger han.
Men jag vill inte ha det, då får du ta bort mig, säger jag.
Okej säger han, vi gör så här, du får baspaketet för 1500 kr. Så kommer det en faktura och en orderbekräftelse inom 7 dagar.
Men jag har inga pengar, säger jag. Du får gärna låta mig stå kvar om det är gratis, men om det kostar pengar kan jag ändå inte betala så då får du ta bort mig.
Jag är ledsen att säga det, säger han, men då tar jag bort dig ur sökmotorerna.
Ja gör det du, sa jag bara och så la jag på.
Vi får väl se om jag slutar existera på Internet överhuvudtaget nu då eller vad som händer. Men jag verkar ju inte vara ensam om att ha råkat ut för deras fula metoder.
GillaGilla
Matilda! Va inte orolig. De kan och får inte heller ta bort en från sökmotorerna.
De använder av sig meningen bara för att skrämma en till att betala.
Det är fruktansvärt metod att påstå att man blir borttagen från sökmotorer, då sökmotorerna har blivit så viktig för ens överlevnad på nätet.
GillaGilla
Ha, fick precis ett samtal från ”Martin”, som först efter ett tag berättar att han ringer från 121.nu, som ”bara skulle kolla om mina uppgifter fortfarande stämmer”, och passa på att fråga om jag ville betala för en annons så jag syns bättre på Google.
Nej tack, ingen annons, svarade jag. ”Bra, men då ligger du kvar på 1900 då” säger säljaren. 1900 vaddå? 1900 kronor, är det ett pris vi pratar om? frågade jag. ”Ja alltså det är vår grund för att du ska synas på Google” svarar han (eller något i den stilen”). Och när jag frågar vad han menar, jag har aldrig tackat ja till något erbjudande, är verkligen inte intresserad av att betla 1900 kronor, så kör han igång värsta svamlet om något gratis provår för ”tjänsten”.
Jag påpekar att jag aldrig accepterat någon tjänst och inte är intresserad, varpå han pratar en massa om att det inte är mycket pengar och jag har ju haft 3-4 träffar i veckan… Ja, det kan hända, men de har i så fall aldrig genererat en enda påringning från någon kund – jag vet, för jag jobbar bara via ”word of mouth”. Säljaren är påstridig så in i h*e, och jag blir mer och mer irriterad. Till slut går han med på att ”stryka mig” från en tjänst jag aldrig beställt, aldrig betalat för, och aldrig sett röken av, men det satt långt inne.
Det kan hända att 121.nu inte är i lagens mening oseriösa, men de ger verkligen inte ett seriöst intryck! Tvärtom verkar det som om de försöker smyga in att de säljer på en något så försåtligt att man inte ska förstå att man tackar ja – man tror att man tackar nej till annonsen, och det innebär att man tackar ja till ”grunderbjudandet” som de aldrig ens presenterar som ett erbjudande, bara nämner i förbigående.
Uselt beteende!
GillaGilla
Märkligt att de fortsätter med samma metod om och om igen.
GillaGilla
121 säger att de är ett seriöst företag/men dom vägrar dra tillbaka en faktura från mig, det var en säljare som påstod att han ringde för Eniros räkning.känner mig lurad!!
GillaGilla
Spela in samtalet nästa gång de ringer. Det är enda sättet att skydda sig egentligen.
Bestrid fakturan.
GillaGilla
Så det är inte bara jag som är drabbad….*ler*
Här ringde en säljare och pratade med en av mina anställda. (När hon svarade i telefon uppgav hon bara förnamn.) Hon klargjorde tydligt att hon inte hade befogenhet att beställa något utan att han fick maila mig om det här så jag kunde titta på det i lugn och ro. Han säger då att han ska skicka en bekräftelse så kan jag titta på den och höra om mig om jag vill göra några ändringar…
Nu får jag en faktura – ingen orderbekräftelse har kommit innan den. Och han har angett min anställda som referens . Eftersom han bara fick hennes förnamn när han ringde så har han gått ut på vår hemsida och letat rätt på henne och skrivit både för och efternamn på fakturan.
Blir man trött eller blir man trött ….
Fakturan kommer självklart att bestridas och polisanmälas – jag är kräkfärdig på alla skojjare!
GillaGilla
Ja, Inte känns som om de skaffar nya kunder på ett bra sätt.
GillaGilla
nu får ni ta och lägga ner eran smutskastning .
” maffiafasoner”
och säljaren säger si å säljaren säger så.
har nämligen kollat upp 121.nu .
Och kan väl säga att detta företag är fullt seriöst.
dem blev nyligen utsedda till sveriges bästa och största företags sök av tidningen IDG.se som är världsledande inom media , it osv.
121.nu är även 1 av dem 3 godkända katalogerna på internet dessutom!
och ger bra och heltäckande synlighet på alla sökmotorer./ fått all info via en källa som är specifierad på media och marknadsföring!
har givetvis själv blvit kontaktad av säljare men enkelt sagt att jag har mina fasta kunder och dom har all info dom behöver.
121.nu är seriösta och eniro skulle inte ingå i sammarbete med ett oseriöst bolag.
jag förstår eran förvirring men , fick även jag en faktura hemskickad då det blev missförstånd.
säljaren tog enkelt bort det. så fort ni får fakturan är det bara att ringa direkt om ni inte har ngt minne av att ni beställt det ist för att slösa tid på att sitta skriva i en blogg som gråter ut sina känslor och skapar smutskastning så konkurenter inkommer och smutskastar 121.nu.
kan det itne vara så att ni som får fakturorna inte lyssnar ordentligt? utan bara säger ja så fort ni inte hörde va säljaren sa eller inte uppfattade va han/ hon sa?
FRÅGA IST KOSTAR DETTA?
ist för att se till att ett seriöst bolag blir ner smutsat pga att felet ligger , där ni inte lyssnar. majoriteten är sådan inom telesälj , att man inte lyssnar då är det ditt eget fel och inte bolaget! säljare kan vara cooky och ljuga , men räkna även med att den säljaren inte blir kvar. har fått höra att tm-bolag stämmer samt polisanmäler Fulförsäljning.
så va lyhörda , ställ frågor så fort ni itne förstår så slipper d bli så här!
ta bort inlägget från denna bloggen ist och skriv om ngt annat roligt som går att läsa.
GillaGilla
Jocke!
Jag tänker inte ta bort inlägget. Det som står där sant och inte uppdiktad. Och ju, jag ställde frågor. Att IDG.se utnämner företaget till världsledande bryr jag mig inte heller om, då deras sätt att ragga kunder är inte snyggt, där faktiskt hot ingår genom att säga att man blir avstängd från google sökning.
Men nu har jag ett effektivt vapen mot alla skojare som ringer mig. min iPhone. Med den kan jag spela in samtalet, vilket jag upplyser den som ringer upp mig också för att göra proceduren kort. För det har tom hänt att samtalet mirakulöst bröts.
Ingen kan anklaga mig mer att jag eventuellt inte ställde rätta frågor, eller att jag skulle minnas fel.
Jävligt trött på att bli dumförklarad och inte bli trodd.
För det är inte bara 121.nu som säljer med oschyssta metoder. Får/fick några samtal varje vecka.
Så. mitt inlägg var min historia med 121.nu
Att andra stämmer in och bemödar sig att googla på 121.nu och berättar liknande historier är ju inte mitt problem, men det visar att fler än jag har råkat ut för samma lögnaktiga försäljare.
Jag tvivlar inte på deras berättelser.
Och om mitt inlägg är så besvärande för 121.nu så kan de alltid kontakta mig för att prata ut.
GillaGilla
okej.
sådan vart inte min upplevelse iaf med dom.
jag ligger fortfarande bäst till på google via dom även fast jag inte betalar. och har faktiskt själv fått 10-15 via dom så , man behöver inte betala för att synas bra.
ja det är din upplevelse med 121.nu och här läst vissa här också som berättat sina upplevelser..
men det betyder inte att alla är sanna. finns väldigt många konkurenter som är inne och skriver på din sida här och det leder till att företaget smuts kastas..
hade jag vart ägare hade jag kontaktat dig omgående ang detta och kommit fram till en lösning med dig.
men sen har alla företag ruttna ägg till säljare som inte vet vad dom gör när dom som i ditt fall ljuger för dig ang det med internet att du blir bortplockad , samt att vissa skickar ut bluff fakturor. handlar om att se konsekvenserna i det agerande man gör. det verkar som om de flesta tänker på pengar och blir så desperata att de tror att man kan lura systemen. det är ruttet , riktigt ruttet.
men fullrespekt till dig antonia , jag känner inte dig, men det finns iaf konkurenter som tar tillfället i akt och ljuger ihop historier och smutskastar sina konkurenter.
GillaGilla
Jocke. du har rätt både på ena och det andra.
Jag skulle inte ha skrivit inlägget om inte det var sant, då är jag själv företagare och ligger inte för mig att smutskasta.
Då själv kan jag och kanske kommer för eller senare drabbas av smutskastning.
Men jag står för det jag har skrivit.
Och det står jag med mitt namn med.
Jag tycker förstås att det är ruttet om folk utan anledning skriver negativa kommentarer. De borde skämmas och kanske fundera över vilken människor de är själva.
GillaGilla
Jocke, du lever i en fantasi! Va får du allt ifrån? Fantastiskt oförskämt att försöka påskina att det är någon hetsjakt på 121. Tror du på det själv!!??
Har kollat upp mitt eget företag och ett HELT annat telefonnummer i en Helt annan stad är angivet som mitt nummer. Seriöst…??
GillaGilla
har precis fått en faktura hemskicad av 121.nu. Säljaren ringde på arbetstid och påstod att vi hade talats vid tidigare. Det kan stämma. men de e inget ja kommer ihåg, man avverkar ju en o annan försäljare då o då. så de e lätt att blanda ihop.
Hur som så var ja skeptisk hela samtalet men han kom ändå fram till att faktura skulle skickas och jag la inte nå mer tanke på det. tänkte att de är väll bara att inte betala den så e problemet ur världen.
Läste lite på internet om detta när ja fått fakturan och insåg att ja gjort ett misstag.
Jag ringer då upp för att ”avbeställa” tjänsten men försäljaren påstår att det är försent. (7 dagar senare).
Kommer inte riktigt ihåg vad ja sa i samtalet så ja vet inte hur långt ja kan dra det?.
det kostar mig 1200 att dra mig ur enligt försäljaren och ja vet inte riktigt vad ja ska göra.
lite råd vore trevligt,
GillaGilla
Dennis. Gör som Fredrik här under din kommentar. Bestrid frakturan, prata med Svensk Handel och fråga vad man kan göra. Va obekväm.
Tyvärr så tar det en hel del från egen tid, så därför många väljer att betala.
Och nästa gång när någon försäljare ringer säg att DU ringer om du vill ha nåt.
GillaGilla
Kommer med ett svar här….Har anmält både till Svenska handels och polisen..Även ringt upp hitta.se och talat om deras försäljningstaktik o att dom använder deras namn.Kopia på allt skickades naturligtvis till 121.nu!!!! Säljaren som jag aldrig fick prata med igen när jag ringde upp dom för att säga att dom lurat mig,han ringer upp mig idag och undrar vad som blivit ett missförstånd!! Och som slutkläm på det hela så gick det helt plötsligt att makulera fakturan,nått som var omöjligt från början.. Ge er inte..
GillaGilla
Tack för att du delade med dig.
Synd bara att man ska behöva gå så långt att polisanmäla innan det händer nåt. Och inte prata om all tid man behöver lägga ner.
GillaGilla
Har nu pratat med en person på svenska handels,han säger samma sak.BESTRID fakturan…Kollar man lite mer på nätet ser man att dom har haft ett annat namn tidigare som legat på svensk handels svarta lista över företag,det är avregistrerat idag!!!!..Men det är förmodligen samma försäljningstaktik som innan.
GillaGilla
Idag är det så många oseriösa företag så att det är skrämmande. Man är tvungen att vara på sin vakt hela tiden.
Skrev igår ett inlägg om dem nya aktörerna som vill ta hand om ens PPM-fonder. Någonting säger mig att dem inte heller vidare seriösa.
GillaGilla
Sitter med en faktura på 2500 + moms för nått som skulle vara gratis första året enligt säljaren på telefonen. O precis som det stod i ett inlägg ”du kommer inte synas på nätet vare sig på google eller andra sökmotorer”..Måste varit samma nya säljare som ringde mig… Totalt oseriöst företag
GillaGilla
Fredrik, bestrid fakturan. För en småföretagare är 2500 kr är för mycket pengar.
GillaGilla
Pingback: orkar inte sätta en titel, ändå lockas ingen av det… « Divage
Menade natruligtvis 121.nu
GillaGilla
Blev också uppringd av 121.se en fredagkväll kl 20.00 när jag och min sambo går å handlar på ICA..
Jag hör dåligt vad hon säger men hörde att hon sade att vi varit i kontakt tidigare angående att synas på nätet vilket stämmer. Hon frågar då om jag vill ligga kvar på den sidan.. vilket jag eg ville. Så jag sa ja det är väl bra.
Hon avslutar då samtalet med att hastigt säga ja då kommer en faktura på 2.500 kr inom 14 dagar..sen avslutar hon samtalet o lägger på innan jag hinner reagera
Jag blev helt paff eftersom jag absolut inte var beredd att betala det påstådda beloppet. Jag ringer upp företaget men kom då tyvärr inte ihåg säljarens namn vilket jag gör idag.
Men en annan ”vänlig” kvinna på företaget söker på mitt företag i deras databas och säger att hon kan konstatera att ingen order ligger på mitt företags namn att det måste blivit ett misstag och att ingen bekräftelse kommer komma från 121.nu
Trots detta kommer en faktura på 2.500 kr 2 veckor senare. Jag blir vansinnig ringer upp företaget och de lovar att säljaren Matilda ska återkomma till mig på på fakturan fanns hennes namn.
En tjej ringer sedan upp o jag känner igen hennes röst. Hon babblar då hånande på om att jag som företagare ej har någon ångerrätt och att jag absolut inte kan ha ringt å pratat om att avbeställa eftersom de inte har nån ingående telefon?!?!?
Hon säger att det inte finns något annat alternativ än att betala.
Jag blir då riktigt förbannad o frågar henne hur fan hon kan arbeta dagligen med att lura och bedra unga nya företagare och orsaka massor med problem för unga modiga företagare o få oss att må dåligt. Hon svarar då att aaaaalla är sååååå nöjda med 121.nu
Då skäller ja ut henne o slänger på luren
Efter det stryker jag alla mina fakturor dem skickat mig och skriver en längre text på ett av breven att jag kommer anmäla dem till Kalla Fakta med Janne Josefsson vilket var sant om de inte genast drog tillbaka min faktura.
Efter den helgen ringer Matilda åter igen upp.. nu med ett heeeelt annat ljud i källan o ber så heeemskt mycket om ursäkt för det inträffade och att de genast ska stryka mina fakturor o ta bort mitt namn i deras databas…
Sjukt att man ska behöva hota folk för att få sin rättvisa!!!
Kämpa på!!!
Betala INTE NÅGOT TILL 121.NU OM NI EJ GÅTT MED PÅ DETTA!!!!
LYCKA TILL
MVH CHRIS.
GillaGilla
Tack Chris för ditt brev. Det verkar onekligen att det jag råkade ut för var inte en gångs händelse.
Vad jag inte förstår om 121.nu är ett seriös företag, (vilket jag börjar tvivla på) varför rättar inte ledningen till dem uppenbara fel dem har och gör?
Eller är det så att hela affärsidén går ut på att plocka pengar på folk som inte har med tillräckligt styrka att bråka tillbaka utan betalar in pengarna som begärs av de?
Och när ska media granska dem isåfall?
För eller senare kommer dem göra förbannad någon som inte drar sig för att stå hos Janne Josefsson eller Sverker och ösa ut sin ilska på bästa sändningstid.
GillaGilla
Fick just en faktura av dem. Det är möjligt att det finns seriösa säljare på företaget, men denna var det inte. Efter att ha tackat nej till att ”ändra på sökorden på hitta.se och eniro.se” fick vi en faktura på ett baspaket med sökord som påminde om de vi har på eniro, men 121.nu är tydligen dyslektiker. Felstavade ord, opassande i branschen. Lätt match i rätten om det skulle gå så långt. Givetvis kommer vi bestrida och polisanmäla enligt Svensk handels råd.
GillaGilla
121.nu är ett bluff företag som luras på pengar genom att utnyttja vårt offentliga samhälle.
GillaGilla
Tråkigt att så många har negativa tankar, är själv egen företagare och blir en gång per år uppringd att 121.nu tycker säljarna är väldigt trevliga och ljuger absolut inte…..föstår inte att folk skriver så tråkiga saker jag har jättebra kontakt med säljarna, de finns alltid där när man har frågor och lurar ABSOLUT inte företag som många skriver här synd att inte positiva kunder kan visa sig lite också……. ( besviken)
GillaGilla
Det är självklart roligt att det finns nöjda kunder, men du har nog gett mer tyngd åt din nöjdhet om du även uppgett ditt namn.
Även 121.nu hade nog uppskattat det.
Jag måste tillägga att jag skrev om mina personliga erfarenhet. Det du berättar tyder på att du är kund hos dem, och de finns förstås ingen anledning att vara otrevlig.
Den uppträdande som jag beskrev i mitt inlägg kommer först när du inte vill vara kund längre.
Min avsikt var framför allt att få upp ögonen på ett problem som kan rättas till. Jag är inte mycket för att enbart vara taskig.
Trodde att de har intruerat personalen, men alla kommentarer här visar att så är inte fallet.
GillaGilla
Hej Antonia,
Jag tvivlar på det är konkurrenter som skriver här. Råkade ut för samma sak idag. Jag blev misstänksam när säljaren hänvisade till ett tidigare samtal, vilket inte var sant.
Gjorde en snabb googling på ”121.nu” och hittade flera forum med trådar ang. detta ”företag” – Samma visa som i våra fall…
GillaGilla
Jag har svårt att tro att konkurrenterna skulle komma just till min blogg och skriva. Men självklart kan man aldrig veta.
Det jag läser verkar äkta och självupplevt, ungefär som jag upplevde det.
Och det vet jag hur DET gick ju till.
GillaGilla
Har också blivit uppringd av 121 förra veckan
Ville dock inte annonsera just nu eftersom jag inte har några pengar.
De sa att jag då får stå med gratisuppgifter vilket jag kan se att jag gör.
Tycker säljaren var mkt mer seriös än andra jag blivit uppringd av!
/Hanna
GillaGilla
Vad glad jag blev, Hanna.
GillaGilla
Blev uppringd i dag från 121 o talade med någon som förklarade att 121 samarbetar med eniro o google och att mitt fria första år nu går ut o att nästa år skulle kosta 2500 kr o om jag inte gick med så skulle jag inte synas på goggle o eniro o det var ju synd.
Har inte fått någon faktura men vem vet den kanske kommer.
det är ju för jävligt att dom klarar sig
GillaGilla
Jag fick också fakturan enligt ordererkännande, har skickat kopierna till konsumentvärket
GillaGilla
helt klart att de kör med fula tricks.
GillaGilla
Hej, jag har också fått en faktura från 121.nu fast när dom ringde sa jag att jag ville ha papper hemskickat för att läsa igenom.
Jag tänker inte betala något men så att dom redan sålt fakturan till Profina finans luktar mygel lång väg.
Dom är trevliga när dom ringer men försöker att luras, vägra betala om ni inte godkänt detta.
GillaGilla
Jag får väldigt många kommentarer om just 121.nu och inget av de låter positivt. Det säger ju en hel del om företaget och deras seriositet.
GillaGilla
Nej antonia. Det är konkurrenter som skriver i tråden och passar på att smutskasta så gott det går. Tråkigt att du sväljer allt med hull och hår.
GillaGilla
Anders! Jag är inte den typen som ljuger och kanske just därför tror jag på människorna och att alla kommentarer här är sanna. Särskilt när de berättar om saker som jag själv har upplevt tidigare. Jag beklagar om kommentarerna skulle vara smutskastning.
Mitt inlägg om 121.nu handlar om vad jag råkade ut för.
Jag skrev det för att jag var upprörd samt hoppades att säljmetoderna förändras.
GillaGilla
Jag blev nyss också uppringd av 121.nu.
Påstod samma saker som jag nyss läst om här.. checka adresser, telenr & mailadresser osv. att de skulle ta bort oss från eniro samt hitta.se…suck. FÖRTAL. vi har inte ens varit i kontakt med dom tidigare, aldrig hört talas om.
Blev samma sak här att de slutade med hot..
Stå på er.. låt dem inte vinna.
/J
GillaGilla
Jenny, de har maffiafasoner helt enkelt.
GillaGilla
Jag fick också en faktura för en annons på 121.nu. Detta var i november 2008. Jag ringde och frågade vad den handlade om pch fick veta att min man beställt tjänsten och att dom hade ljudfil som bekräftelse. Eftersom min man gått på saker tidigare trodde jag att det stämde. Skällde ut min man och betalade. I februari 2009 kom nästa faktura. Jag begärde då via mail bevis från företaget att betsällningen gjorts. Jag har inte fått någon sådan. På konumentverkets hemsida finns information om vad som gäller. Det står under konsumenträtt. Jag har nu bestridit fakturan skriftligt. Om det mot förmodan går till kronofogden är det upp till säljaren att bevisa att det finns ett giltigt avtal. Det viktiga är att bestrida fakturan skriftligt, först till företaget, sen till inkasso och sen till kronofogdemyndigheten. Under veckan som gått har jag blivit uppringd av 3 olika företag, vid kontroll har jag sett att samtliga sålde blufftjänster.
GillaGilla
dick, det har inte gått så långt att jag fick faktura, stannade vid hot bara.
GillaGilla
polisanmäla dem samt bestrida fakturan.
Det finns en del som skickar ut bluffakturor och detta är en sådan då INGEN från denna plats skulle gå med på detta.
Jag är så j-a trött på falska fakturor och det verkar som om detta bara ökar, tyvärr…
GillaGilla
Jag jobbar hos en man son i dagarna fick en faktura från http://www.121.nu och de kräver honom på 4038:- och sen går det till inkasso…!
Han kan inget om datorer och har inte talat med någon om sökmotorer för han vet inte ens vad det är för något.
Jag talade med ett juridiskt ombud om detta idag och de sa att vi skulle
GillaGilla
Uppsala 13/9-10.
Jag har varit utsatt för 121.
Då jag kollade med alla tingsrätter i landet så har endast två ärenden gått till tingsrättsförhandling. Dessa rörde inte annons i 121 register. Jag har först gått med på att annonsera för 1000:-. Senare då jag studerat 121 på nätet ångrade jag mig, och vägrade att betala. Nu har jag fått en kreditfaktura, dock ingen ursäkt. Jag har polisanmält för bedrägeriförsök.
Kämpa mot 121
Bengt Edberg
GillaGilla
Är troligen som Jimi säger att det var en ny säljare. Driver själv en modebutik i Norrköping och tycker 121 har funkat bättre än vanliga telefonkataloger. Men att du blir bortplockad från sökmotorerna stämmer ju inte.
GillaGilla
Jimmy, hon var snäll, ända fram till slutet, när det blev uppenbar att jag inte ville ha tjänsten.
GillaGilla
Va, både Eniro och hitta.se har ju ordentliga företagssatsningar. Och att hon påstår att hon tar bort dig ur google är… ja.. förtal förmodligen. Din sajt, ditt företag har ingen annan något med att göra. Dessutom kan du själv registrera din sajt på google och kontrollera hur och när den syns. Och du kan även lägga in META-taggar i html-koden för ditt företags hemsida så den lättare hittas av sökrobotarna. 🙂
GillaGilla
Jag blev faktiskt uppringd av 121.nu för ett tag sen jag också, fast där var det inte samma tongångar som i ditt fall. Normalt brukar säljare ha en ganska snäll ton, men det kan vara så att du fick en ganska ny säljare, eller någon som inte var på sitt bästa humör.
I mitt fall blev samtalet ganska kort efter att jag jobbar som konsult tillsammans med 121.nu’s ägare och gör hemsidor åt deras kunder…samtalet dog liksom ut lite där 🙂
121.nu brukar normalt vara bra att ha att göra med så det var synd att du fick ett dåligt intryck på grund av en dålig säljare.
GillaGilla
Usch vilka myglare, själv har jag blivit uppringd ett antal gånger av nåt som heter spärrservice som tjatar om sin tjänst, jag har påtalat argt att jag inte är intresserad och inte vill att dom ringer igen, tror du dom slutar icke! Nu ska jag lära mig tillverka brevbomber och skicka över till dom *L*
GillaGilla