vill ni köpa billiga kläder så hyckla inte


Människorna är upprörda. H&M är på tapeten igen. Det är ju inte första och antagligen inte sista gången heller. Billigt barnarbete möjliggör att världen kan köpa billiga kläder. Suck. Undrar vad tror folk egentligen? Behöver man verkligen ”Agenda”s avslöjande? Kan inte köparna räkna ut själva att det behövs slavarbete för att kläderna ska vara så billiga? På alla led.

Man ska plocka bomull. Sen ska man bereda de. Sen ska man väva tyget. Sen ska det sys också. Tillkommer även transport. Sen ska kläderna förstås säljas och det är med vinst. Annars är ju ingen vits med det, eller hur. Jag vet inte vilka procents satser H&M jobbar med men 2,7 brukar vara vanlig. Så om en byxa ny kostar 299 kr, hur mycket kan det kosta som inköp? Ca 88 kr. Hur mycket av det som går till sömmerskan och hennes arbetsgivare som äger fabriken? Hur mycket av den 88 kronor som får väverskan, och sen hur mycket blir kvar till de som plockar bomullen? El hel kedja som ska dela på 88 kr.

Men man kan vända lite det hela. Man vill inte utnyttja, de här stackars barnen, som ändå hjälper sina familjer, man köper tyg, linnetyg på säg Olssons Tyg, kostar ca 160 kr /m (men jag antar att de här tygstyckerna blir till under samma förhållanden). Man behöver längden om den är 140 bred. Sen måste man anlita någon att sy upp det, om man inte är sykunnig. Och det kan kosta lätt över 1000 kr.

Så antingen är man moralisk och köper dyrt, eller finner sig i att billiga kläder innebär att folk utnyttjas. Men hyckla inte!

Jag antar också att förr eller senare kommer lågbudget länderna återhämta sig, och höja sina löner och status. Var kommer billiga kläder tillverkas då? Eller gör verkligen väst allt för att världens fattiga länder ska få det bättre?

aftonbladet,

AB, AB,

6 tankar om “vill ni köpa billiga kläder så hyckla inte

  1. Pingback: billigt är mord… « Divage

  2. Pingback: vill du köpa billiga kläder?… « Divage

  3. Ja ett skit att barn världen över ska behöva utnyttjas och inte blir det bättre av att företag som HM inte kan se till att allt går rätt till när det gäller deras kläder. Ibland så funderar jag på om barn har blivit utnyttjade till dom kläder jag köper, har frågat det i butiker några gånger, men du kanske kan räkna ut vad svaret blir varenda gång, klart ingen vill erkänna det, även om dom vet.

    Gilla

  4. Caroline
    Du har rätt, varför skulle dyra kläder generera mer pengar till första ledet? Egentligen? Västvärlden är ute efter vinster. Helst stora. Och de tystar samvetet med att man faktiskt ger jobb åt många människor/barn utan deras hjälpande hand skulle de stackarna faktiskt svälta.
    Jag själv syr kläder (mest för eget bruk) gör hattar till försäljning. Har frågat mig många gånger hur mycket pengar de kan få i första ledet, när jag inte kan göra en plagg lika billigt som det kostar tex, på H&M.
    Och när jag har lagt ner ca 6 timmat på att göra klar en hatt/mössa kan jag ändå inte sätta priset högre än kanske 1200 kr om jag nu vill sälja det. Nu har jag börjat skriva på prislapparna hur många timmar det tog att göra prylen.
    I slut ändan så tror jag att det passar alldeles utmärkt för västvärlden att det finns u-länder.

    Gilla

  5. Fast jag undrar om det är så mycket mer moraliskt att köpa dyra kläder egentligen. Hmm. Har en känsla av att dom där extra pengarna som kläderna kostar knappast går till dom bomullsplockande barnen i första hand ändå…

    Gilla

Kommentera gärna, tack! :)

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.