ta bort centrallåset från taxibilar


taxiskylt2

Jag vet att världen vimlar av ärliga och arbetsamma taxichaufförer.  Men sen de nya taxibilarna har kommit sådär för 10-15 år sen med centrallås har jag inte känt mig trygg. Särskilt inte på kvällen. Man vet aldrig vilka avsikter han som kör kan ha.  I en värld där allting går att förfalska även taxikort som hänger inne i bilen, hur kan jag veta att kortet som hänger där är faktiskt på riktigt?  Hur vet jag att bilen är inte stulet? Och framför allt att med en enkel knapptryck kan förhindras att jag hoppar ur bilen, om jag nu skulle känna mig hotad eller antastad.  Man är verkligen i taxiförarens händer om det skulle sig illa.

Men 99,9 % är ärliga. Gör sitt jobb och hjälper till. Och jag åker taxi. Alltid Taxi Stockholm, eller taxikurir, aldrig svart eller mindre känt bolag. Men tanken smyger sig in i mitt huvud varje gång jag åker taxi. Varje gång. Bara så där snabbt, försöker skaka av den, men helt fri blir jag inte ifrån den, och lättnaden kommer alltid över mig när jag är framme och kan kliva ur. Och det är just centrallåset som stör mig. Ta bort de…

http://www.aftonbladet.se

5 tankar om “ta bort centrallåset från taxibilar

  1. Eftersom du inte fick ett mejl så har det blivit något fel. Det är fel på pingverksamheten. Mina inlägga pingas alltid lite här och där men det gjordes inte igår så jag frågade Daniel Brahneborg och det var fel på sajten. Pingar du inte. Kolla på min bloggroll och anmäl dig. Daniel Brahneborg – pingproffs. Gå dit och anmäl dig så får du kanske bler besökare.

    Gilla

  2. Nä fy nu satte du griller i skallen på mig .. har aldrig tänkt på det där låset.
    Har mer haft problem med att en hel del chaufförer luktar illa, jag vet inte om det är jag som har blivit känsligare sedan jag blev sjuk.Inser inte vissa att man måste tvätta ytterkläder någon gång?
    Ibland när man åker buss så storknar man nästan när vissa inrökta människor med otvättade kläder kommer och sätter sig bredvid en, lika äckligt som de som tror att man ska bada i parfym.

    Gilla

  3. Förstår känslan, jag har samma. Olustig paranoia. Fast här i stan blev en tjej överfallen och misshandlad (o våldtagen) i en av bilarna som tillhörde ett av de större bolagen… DET gör mig vansinnigt otrygg.

    Gilla

  4. Förstår känslan. Man kan inte lita på någon. Skaffa en pepparburk. Pepparspray är viss förbjudet. Något måste man ha om olyckan är framme. Kanske du ska ha en liten hammare i väskan. Eller en vattenpistol att hota med? Men det hjäper väl inte långt. Kanske en liten flaska med hårspray. Det svider nog också som fan i ögonen.

    Gilla

Kommentera gärna, tack! :)

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.