homosexuell bröllop gör mig undrande


Två kvinnor gifter sig. Ellen DeGeneres och Portia de Rossi har gift sig om man nu kan tro på medias rapportering. Det blev ju fina bilder också. De gillar varandra, de är kvinnor, de är lesbiska. Så långt hänger ja med. Har ingen invändningar, alla får gilla vem man vill.

Det jag reagerar mot är deras bröllopskläder. Portia har en gräddklänning medan Ellen är klädd i byxor, skjorta och väst. Ganska manliga kläder, även om kvinnor har också byxor. Men i just den här uppställningen blir precis som när heterosexuella gifter sig.

Så frågan ställs inom mig, varför? Varför klä sig som man och kvinna? Varför inte som två kvinnor som gifter sig?

Det har jag också undrat över varför homosexuella killar uppträder så feminint? Jag kan förstå att en man är intresserad av en annan man, eller att en kvinna blir kär i en annan kvinna, men jag har svårare att förstå när de agerar som om de tillhörde just den kön de inte är intresserade av. Blir man då inte transsexuell?

12 tankar om “homosexuell bröllop gör mig undrande

  1. Allt finns i vår herres hage. Den sexuella hågen grundläggs i sjätte veckan efter befruktningen. Det är därför män också har bröstvårtor. En del har sin håg mot män som kvinnor och tvärtom. Det vanligaste skulle jag tro. Sen finns det ett stort spektrum av sexuell läggning. Kvinnor ser ut som kvinnor men vill vara män och tvärtom.

    Jag tror att kvinnan på bilden tar mannens roll i detta fall. Blir butchen eller vad det heter. Det här är funderingar som är känsliga. När det gäller Anja Pärson undrar jag om det blir hon eller Filippa som ska föda barnet. Tror det blir Filippa. Anja verkar mera matcho.

    Gilla

  2. Om man tittar på Ellen DeGeneres show så har hon ofta just den typen av kläder på sig där med, så antagligen trivs hon i såna : )

    Gilla

    • Det kan ju vara så, men jag har aldrig sett hennes program heller.
      Kan bara tycka att det är lite märkligt uppdelning, när man ändå är förälskad i samma kön.
      Vet inte om jag har sett två killar gifta sig där den ena hade klänning på sig. Fast det kanske också förekommer.

      Gilla

  3. Johanna, jag är nyfiken. Kan man inte ställa frågor? Varför blev du irriterad över att jag vill veta. Ska man bar gå igenom livet utan att ställa frågor för om man gör det blir vissa irriterade?
    Självklart får alla vara så som dem vill.

    Gilla

  4. Frågan är varför folk inte får vara som de vill utan att folk som ni ska ifrågasätta det hela jävla tiden.
    Ofta i ett förhållande mellan lesbiska brukar den ena vara mer maskulin än den andra.
    Det är svaret.

    Gilla

  5. Ja , det har säkerligen inträffat, men är såklart inte lika vanligt som att en kvinna har på sig manskläder. Hörde en gång någon som sa att det pratas mycket om att kvinnor ska frigöra sig, men han menade istället att det snarare var männen som var fast i en snävare könsroll och borde frigöra sig från denna. Och ett exempel är ju kläderna.

    Gilla

  6. Ja egentligen så borde man väll strunta i hur människor vill gifta sig/klä sig men jag reagerar också på butch/femme förhållanden , för mig känns det som om det är ett sätt att vilja följa normen manligt tillsammans med kvinnligt. Men det behöver ju naturligtvis inte vara så . Jag kan ha helt fel!

    Gilla

  7. Frågan är väl snarare, varför män förknippas med byxor och kvinnor med kjol.

    Sen tycker jag inte att det spelar någon roll hur någon är klädd på ett bröllop. Varför följa alla hjärndöda konventioner till punkt och pricka? Sååå trist…
    😉

    Gilla

  8. Jag tycker inte att den stora frågan är varför en del bögar klär sig feminint, utan varför så få heterokillar gör det. Förmodligen för att de av dem som skulle vilja inte vågar av rädsla för att framstå som just – bögar.

    Att vara transsexuell eller transperson är något annat. Könsidentiteten eller könsuttrycket styrs inte av ens läggning. Däremot är könsidentiteten en grund för de flesta människors läggning: för att veta om du är homo eller hetero måste du först vara säker på om du är kille eller tjej.

    Det finns btw heteropar där kvinnan gifter sig i långbyxor och ingen tycker det är konstigt. Alla människor är olika; flator, bögar, heteron, bin, androfiler, gynofiler, androgynofiler…

    Gilla

  9. Det var inte lite funderingar det. 🙂 Nog är det lite komiskt men det finns tjejiga lesbiska par också, där båda är feminint klädda. Just Ellen har ju alltid varit en jeanskvinna, har aldrig sett henne i kjol, inte ens på den tiden hon var skådespelerska. 🙂

    Gilla

Kommentera gärna, tack! :)

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.