ockerränta, var går gränsen?…


Det finns en sida som jag vill gärna rekommendera. Antagligen känner de flesta till det, men om inte så  bokmärk den. Jag pratar om räntor och pengar. Särskilt bra sida om man ska ta kontakt med banken.

Det är comboloan.se. I dessa jojjoräntas tid är det bra att kunna kolla hur läget ligger till.

Jag använder inte och småhandlar aldrig heller på krediter. Har jag inte pengar så kan jag undvara kjolen, skon eller vad det är nu som lockar. Och skitirriterad blir jag när mina kunder använder kreditkort när de ska betala, då bankerna straffar oss handlare med en hög avgift för att vi är så vänliga samt tvungna att ta emot kreditkort.  Och bankens förklaring till det är: att de tar risker för att kunden eventuellt inte har täckning på sitt kort. Men straffa kunden  om dem inte har täckning  och inte handlarna.

Ja, på den här sidan har jag råkat se kreditkortens räntor. Det är ju nästan ocker:

finns det ocker ränta?

finns det ockerränta?

Alltså vem tycker att det är värt att handla på de här villkoren? Det är väl bättre att ta ett lån. Eller?…

Mer om din ekonomi -> e24.se, pressa räntan

divage

6 tankar om “ockerränta, var går gränsen?…

  1. Hej jag heter Jürgen Meyer. Jag behöver hjälp med min ekonomi, jag har betalat i 3,5 års tid till kronofogden, KF så kallat, i snitt 7500 kr och det händer inget ting? vad är felet idags läget betalar jag är det 8836kr och gjort i ett år minst. jag vill få ett slut på detta. finns det hjälp att få? jag har vänt mig till konsumet rådgivningen i min kommun, men får ingen hjälp,Snälla hjälp mig som har stått ut så länge i 3.5 år. jag har och vill göra rätt för mig, men det får finnas gränser.. önskar ett svar mer än järna, så snart som möjligt. Mvh Jürgen Meyer

    Gilla

    • Hej Jürgen! Önskar förstås att jag kunde hjälpa, men det kan jag inte. Jag känner ju inte ditt problem förutom att du har en skuld, som gick i överstyr och är svårt att komma ur. Men kanske vore något för tidningarna. För även om man har skuld måste väl finnas rimliga gränser hur mycket ränta man ska betala tillbaka. Och det kanske borde man lyfta fram.
      Men sen finns också nackdelar med att figurera i pressen. För man kan få mycket skit av folk som kanske inte vet hela sanningen.
      Kan du inte prata med KF och förhandla med dem igen. Och kanske få lägre återbetalning?

      Gilla

  2. Ikanobanken har oxå kraftig ockerränta 15,25% den 19 november 2009….

    Dessutom är deras låneförsäkring helt värdelös……. gäller inte om du fått avgångsvederlag och sen gäller den inte heller fast du har varit arbetslös och sedan får en provanställning (dom flesta anställningar börjar med provanställning) direkt i efteråt!

    Kamprad stinker smuts!!! Den folkäre borde kallas ockerkungen!

    Gilla

  3. Det finns telfonlån på 3000 sek som skallbetala tillbaks inom 30 dagar med 3750 sek. Det blir en ränta på närmare 300 %.

    Kan detta verkligen vara lagligt?

    Gilla

Kommentera gärna, tack! :)

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.