chocknota för Stockholms cykelbanor.


Enligt en artikeln i Aftonbladet så kostar arbetet med cykelbanorna 7 till 10 gånger mer än vad det borde ha gjort.  1 km lång sträcka borde ha kostat runt 8 miljoner kronor att bygga. Så blev inte fallet utan det kostar 50-60 miljoner istället.

Hur kan det bli så? Vem är som inte kan räkna och planera?  Vid det här laget har jag sett och följt många vägarbete direkt i min närhet och så även nu. Ja, det byggs en cykelbana även utanför där jag bor så kan jag följa varje steg som gör.

Samarbete verkar inte existera överhuvudtaget. Jag trodde först att det var bristande kommunikation mellan olika parter, men nej. Så är det inte fick jag veta nyligen av någon som jobbar i byggbranschen. Det är en medveten kalkylering, då på det sättet kan man ta betalt 2 gånger eller vem vet kanske tom flera gånger.

Som det är nu utanför så byggs en ny cykelbana, så mycket bredare blir den inte än den förra men vår trottoar blev mycket bredare däremot och den var redan bred.

Vad som har hänt är att man så småningom började lägga tillbaka stenbeläggningen till vår trottoar, det jobbades flitig och hördes väl.

IMG_9797

Och här under kan man se redan hur det blev. Mitt delen den som  fortfarande är jordig blir asfalterad. Kanske är inte så praktisk i svensk klimat, för blir det isande kallt kommer lätt bli potthål i asfalten blir det smältande varm, ja kommer asfalten smälte fint.  Skapar jobb för framtiden den med.

IMG_9800

IMG_9802

Bilderna ovanför syns det redan lite förstöring av kanten för den var ju hel och fin för 2 dagar sen. Det är en grå slang som slingrar sig ur bilden. Vet inte om det är el, vatten eller vad?

Men kolla nästa bilden, för det var det som jag såg i morse.
IMG_9805
trottoar
Ja, ni ser ju själva.  Nu har de lagda stenar upptagna igen, stora hål i marken och jobbas febrilt. möjligen cykelparkering som fixas. Borde man inte vetat det innan. Ju de vet om detta. på det här sättet får en stenläggare nu lägga stenen och karva ur igen och ta betalt för det hela en gång till. Det jobbas dygnet runt så man kan ju tycka att banorna borde ha varit klara för flera månader sen. Detta pågår på hela Torsgatan. Närmare Norrabanstorget har alla träd dessutom tagits bort som har planterats si så där 5-7 år sen, när cykelbanan anlagts. Ja, det är nu andra gången som man bygger denna cykelbanan som är kanske 30 cm bredare än den tidigare var. Kanske.

Det är inte konstigt att siffrorna blir mycket högre än den budgeteras till. Man är duktiga att göra jobb i jobb. hederligheten är en begrepp som har försvunnit ur systemet.

Men jag minns också när de renoverade hela Torsgatan och St.Eriksplan kanske för 20 år sen. De grävde upp hela gatan, vi vet inte vad som gjordes men byttes väl nån rör. Allt snyggades till med asfalt på och, sen kom de från gasverket – grävdes upp allt. Igen. Sen las asfalt på igen och sen kom återigen nån annan firma kanske fjärrvärmen och började karusellen igen. Strax efter blev nåt vattenläcka  vid St.Eriksplan och allt började på nytt. Många frågade då och undrade om man inte kunde ha samarbetat och sparat pengar för kommunen.
Nej, det går ju inte, alla vill tjäna på det och ingen skäms längre att blåsa kommunen. och i slut ändan oss som betalar skatt.

 

13 tankar om “chocknota för Stockholms cykelbanor.

  1. Jag har också reagerat på om de inte kan samarbeta på ställen jag sett. Just att de river upp , gör något , fixar till vägen igen och sedan kort efter kommer det någon annan och gör något annat. Det känns som om det är därför vissa vägar aldrig blir färdiga. Vägarbete på samma ställe, alltid, liksom . Måste verkligen vara slöseri med pengar.

    Men i vilket fall som blev dina bilder fina och intressanta!

    Gilla

  2. Det verkar lite primitivt det där med icke-kommunikation, märkligt i dessa tider med snabba medel. Det verkar vara mer regel än undantag att bygget av något blir försenat och hiskeligt mycket dyrare än överenskommet. Borde finna dryga böter att dela ut om inte avtal hålls.

    Gilla

    • Böter borde vara en grundregel.
      Men som en av mina kunder som jobbar i el branschen, sa att det dras alltid tunnare elkabler som de borde. När han påpekade det sa chefen, du gör vad vi säger. Sen kommer besiktningen och först då drar de den rätta kabeln. Det betyder att de får dubbelt betalt.
      Och så är det här vid cykelbanan. Först las stenarna på sin plats. en vecka senare togs upp, och börjar med cykelställen. Och det är en hel del cykelställ som ska dit. Samma firma sköter det hela. Nu på helgen ska stenarna läggas och anpassas till cykelställen. De får betalt för det igen. Vansinnigt. Så det är inte alls konstig att det blir flera gånger dyrare än det är från början. Stenläggaren kommer inte få dubbeltbetald, men det gör firman som han jobbar för och cheferna. Elkillen som jag känner slutade, för han orkade inte med detta svineriet.

      Gilla

  3. Åhhh blir irriterad bara jag läser detta, jag avskyr cyklisterna, dom jävlas och är i vägen vare sig jag går eller åker bil 🚙, dom tror tydligen att dom är King of the road, alla gator överallt i stan har blivit otroligt smala på grund av dessa förbannade cykelbanor överallt, om jag går får jag hålla mig till en smal remsa för cyklisterna måste ha dubbelfiligt tydligen.. På vissa gator har dom satt upp rödlysen för att gatona blivit så smala att det bara kan åka en bilfil i taget 😠 helt sjukt med denna galna cykelhysteri…. Och det får som sagt kosta hur mycket som helst för dessa cyklister 😠😠😠

    Gilla

    • Japp, här blev tvåfiligt till en filigt. Förundras över bilisterna just här att de inte tar en annan väg för det var också delvis avstängningar för det var bara en fil och flaggman. Men många tänker inte alls. Har jag åkt till jobbet den vägen så ska jag fortsätta med den, när de lika gärna skulle ta Dalagatan och svänga av på slutet. Kommer fram ändå UTAN köer. Men (förlåt att jag säger det ) svenskarna gillar köa och klaga på köer. :O
      Kram!

      Gillad av 1 person

        • Jag vet inte. Som jag skrev här finns det parallella gator som kunde nyttjas, men där är inga trafik alls. Ser det som märkligt. Vid Essingeleden finns inte annat val. Där går man surfa medan man väntar i kön. 😘
          Kram!

          Gilla

      • Fan det gick iväg innan Jag skrivit klart.. Essingeleden är den enda vägen att ta sig från norra sidan till den södra delen av stan, och södra länken vi skyr den som pesten vi tar en lång omväg årsta Östberga ovan jord för att slippa tunneln, och stan ja är vi där inne en gång i månaden numera så är det bra, vi håller oss undan, åker bara in någon lördag eller söndag när jag vill fota något, annars nej tack.. Kram

        Gilla

  4. Det är rätt vanligt nuförtiden att nästan allt som byggs blir väldigt mycket dyrare och blir klart väldigt mycket senare. Jag skulle bli förvånad om något kalkyl skulle hålla någon gång.
    Här läggs fiberkabel. De jobbar lite här och lite där och ingenting blir klart. Exakt detsamma. De verkar inte ha någon plan alls. Hela byn är irriterad.

    Gilla

Kommentera gärna, tack! :)

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.