sångfågeln…

De här fåglarna kan verkligen sjunga. Till gränsen att jag ville bara slå ihjäl dem. Högt och nära var de jämt. Vackert men alltför högt läte. Otroligt varierande och många gånger funderade jag över vad har de att säga. nackar de om oss, eller att det är extra mycket insekter och larver i år?
En ordbok skulle sitta bra för man undrar ju vad har de att säga, då det var väldigt mångsidiga läten. Tyvärr kunde de ha snackartimme liiiiite för länge och varje dag dessutom typ samma timme.  Direkt i närheten.

12 thoughts on “sångfågeln…

  1. Ibland vill koltrasten tala om för andra koltrastar att ”nu har jag sett en människa”.
    Beatles gjorde en låt till dess ära, Blackbird.
    Själv tycker jag att koltrasten har en vacker sångröst.

    • Det är ju inte rösten i sig jag har problem med. Jag fascineras av hur mångsidig sång de har. Låter verkligen som om de har en heeel del att säga.
      Det som irriterar är nivån på sången. De är alldeles intill oss och det skär i örat.
      Nästa år går jag väl spela in dem och så spela upp deras sång till dem och se vad som händer. 😂

    • Det är de och jag undrar varför de måste snacka just i ens närhet. Skogen är stor runt om då de kunde byta skvaller 50 m längre bort. 😂

Kommentera gärna, tack! :)

