äntligen…

Äntligen fungerar den sköna fontänen intill Vasaparken. Jag minns inte ens när det var vatten i den senast, men det var läääänge sen. Nu har huset intill renoverats färdigt, den var tandläkarmottagning tidigare, kanske är det fortfarande… och jaaa, det är det. Det heter Eastman Institutet.

George Eastman har en gång i tiden grundat Eastman Kodak Company. Han uppfann både rullfilmen och kodakkameran. Det ni. 

Eftersom han var intresserad av tandvård gav han bidrag till en tandläkarförening som förmedlade   tandvård till  de mindre bemedlade barn i hans hemstad Rochester i USA. Detta hände redan år 1917 alltså just 100 år sen. Liknande institut med hans namn startades även i andra städer som i London, Rom, Bryssel, Paris och inte minst även i Stockholm 1936.

Jag älskar huset som är ritad i funkisstil av arkitekten Waldemar Johansson. Och den fungerar än i dag som folktandvård.

12 thoughts on “äntligen…

  1. Jag var på Eastman en gång när jag var liten.. När det blev min tur så slet jag mig sprang hela vägen ut till utgången och gömde mig bakom en staty eller något men det hjälpte föga blev tillbaka hämtad till den otäcka tandläkaren.. Minns inte ens vad dom gjorde eller varför….
    Men rymningsförsöket minns jag varje gång någon säger Eastman 🙂

  2. Älskar vatten och fontäner! Den här är fin ❤
    Och jag vet inte när bilden är tagen men där har ni inte så mycket grönska heller.
    Vi fick lite grönt på björkarna först i går 🙂

  3. Fontäner är en trivsam inrättning i våra städer. Om det sedan finns soffor i dess närhet är det ännu bättre. Tänk att få slå sig till ro och lyssna till vattnets plaskande.

Kommentera gärna, tack! :)

