den sköna stolen… uppföljningen 

Tyvärr fick jag inte många gissningar i mitt förra inlägg på min fråga om hur mycket ni tror att stolen kan kosta. Jag hoppades på flera gissningar. Högst gissningen la min vännina med 1500 kr. Men hon bloggar inte. Om jag lägger ihop alla gissningar : 1500+ 500+750+890kr får jag en nätt summa på 3640 kr gånger 4 blir till   14 560 kr. Och detta var i teorin. 

Som jag skrev flera av mina följare hade kanske annat för sig än att leka gissning lekar. Lite synd allt. 


Borde skriva kanske på engelska också. Men nu kan jag inte längre bärga mig och vill berätta. 

Jag knallade redan i fredags in i affären som ligger på St. Eriksplan i Stockholm. Jag var lite osäker om den var en butik eller om det var ett flashigare kontor, men en artig man kom snabbt  fram så jag pekade på stolen och ställde den vanliga frågan: vad kostar stolen? Svaret resulterade i att jag började skratta. Har aldrig hänt förut, jag lovar, jag brukar kunna hålla masken ganska bra, men inte den här gången.  Om du inte hade sett bilden än så för 4 stolar skulle jag kunna köpa en hyfsad bra bil. I prisklass över 200. Ja tusen. 

En stol kostar 60 000 kr. En rund summa utan konstiga -1 krona på slutet. Ja ni vet som en tröja för 599 kr. Urfåniga prissättningar för övrigt. 

60 000 kr. Sug på den. Men jag resonerar också så att de rika måste väl kunna handla efter sina outtömliga plånböcker med. Eller? 

Dessutom av denna typ av stol räcker bara en. Men 60 tusen?!!!

16 thoughts on “den sköna stolen… uppföljningen 

  1. Helt otroligt! Hur kan en stol kosta så mycket? Design? Antikt?
    Finns tydligen folk som har pengar. Om jag hade gissat så skulle det väl ha blivit runt 500 SEK per stol… men jag anade att det var nåt lurt med priset 🙂
    Du ska inte vara besviken för att många inte ville/vågade/kunde gissa – din blogg är just läst ändå!

    • Kanske är den läst av många genom anonym surf. Men verkar som om folk brukar få svar när man ställer en direkt fråga. Nåväl överlever.
      Stolen är inte antik. Jag blev så paff när han sa priset, att jag blev bara tom och gick ut ur butiken. Glömde fråga varför den var så dyr.
      Och jag tror inte att jag kommer att gå in dit igen. Det var ju inte heller nån trängsel inne, och jag såg ju ingen folk där heller tidigare. Jag undrar verkligen om de har butiken på rätt ställe. Å andra sidan är lägenheterna är dyra i Vasastan, men sen frågan är om folk har råd efter höga bostadspriser. Det tömmer plånboken effektivt.

  2. 60.000 Sek för en stol !! Jisses, den skulle man ju knappast ens våga sitta på. Nej, ett vansinnigt pris i mitt tycke, kan inte kostat mycket att tillverkar den. Undrar just om de får några köpare. Roligt iallafall att det blev en uppföljning och nu hoppas jag du finner dina stolar någon annanstans.

    • Jag förstår nu också varför de inte satt ut priset i skyltfönstret trots att det är lag på det.
      Inbrottsrisken skulle öka markant. Jag förstår att det är ett hantverk, och inte massproduktion, och säkert själva träet är nåt speciell sort med en massa tillstånd man kan behöva för att tillverka möbler av. Men ändå. Å andra sidan ville jag anlita en snickare för en platsbyggd skåp hemma en meter bred 22 cm djup och upp till taket med dörr på. Skulle ha gått på 30 tusen plus material och målning.
      Jag löser det på annat sätt istället.

  3. Jag köpte en stol som heter Arka för några år sedan för 3000 kr på annons och var glad eftersom den ofta är mycket dyrare och svår att få tag på. Det är en bekväm pinnstol som jag verkligen gillar och den står ensam i köket och är skulptural. Där slår jag mig ofta ner när jag talar i telefon. Så samma tanke hade vi om att en stol räcker.

      • Den är väldigt bekväm med kuddar i och jag hade faktiskt kikat efter den i flera år. Det var min dotter som fick syn på annonsen och paret som sålde den hade ärvt den och tyckte att den inte passade in hos dem. Väldigt glad är jag över den. Kolla runt lite på Tradera och Blocket till exempel, där finns mycket. Jag har handlat tavlor och vaser till mig själv och nu senast gamla blomkrukor till dottern som gillar gammal design.

  4. Det är märkligt, men jag såg inte inlägget där du bad folk gissa. Ändå kollade jag nya inlägg flera gånger i går. Jag skulle kanske ha gissat på upp till 5000 kr per stol. Förstår att du brast ut i skratt åt den ohemula summan. Hur mycket hade du varit beredd att betala?

Kommentera gärna, tack! :)

