fasad…

Jag tror att de flesta inte vet  hur Åhléns ser ut på utsidan. I alla fall i Stockholm city. Åhléns så vitt jag vet är fortfarande svenskägt. Verksamheten började redan 1899 först mer som postorder.

Första varuhuset i Stockholm byggdes vid Götgatans och Ringvägens hörn år 1915, vid en utvidgning rev man drottning Kristinas Jaktslott för att ge plats åt mer kommers. Synd tycker jag, man kunde väl  inkludera slottet i bygget istället. men allt vackert var ju tvunget att rivas så klart.

Åhléns city invigdes 1964 och den står där än. 😉 Sammanlagt har Åhléns 75 varuhus i Sverige och 22 i Norge. De har också köpt upp Lagerhaus som nu ingår i deras koncept. Hade inte en aning om det. hus...foto: AntoniaB © 2017 hus...foto: AntoniaB © 2017

5 thoughts on “fasad…

  1. Snygg fasad. Jag har sett insidan lika mycket tror jag. Brukade strosa runt där iväntan på tåg och/eller flygbuss
    Jag har haft strul med inloggning på WP men nu funkar det igen

    • Jag gillar utsidan på nåt konstigt sätt. Insidan däremot är dom vilket annat varuhus.
      Det är nåt fel på WP de gör om hela tiden och mycket är inte alls till det bättre.

  2. Läckert fotade gigantiska chokladrutor. Om dessa varuhuskedjor finns mycket att säga. Sen vårt Åhléns byggts om och antagit Åhlénskonceptet styrt i minsta detalj från central ort kan jag inte handla där mer. Det är inte det minsta logiskt utan allt frontas utifrån märkena. Pappersvaror kan jag hitta på fyra olika ställen till exempel. Ska jag handla sockor och trosor så blir det två olika våningar. Makalöst dumt.

  3. Jag gillar dina foton, men Åhléns liknar en aning en bunker. Iallafall från det perspektiv som du fotat. Jag får vibbar från forna östblocket. Jösses vad många tegelstenar som gått åt. Dom som jobbade med murningen måste ha drömt mardrömmar om tegelstenarna.
    Bilderna är dock läckra.

Kommentera gärna, tack! :)

