sofia kyrkan…

sofia kyrkan...foto: AntoniaB © 2016

Kyrkan ritades av arkitekten Gustaf Hermansson efter en arkitekttävling 1899 och uppfördes i rhenländsk övergångsromanik. Bygget inleddes år 1902 på den högsta punkten av Vita bergen, 46 meter över havet. Fyra år senare invigdes kyrkan, som är uppkallad efter Oscar II:s gemål Sofia. Till sin form är Sofia kyrka en centralkyrka från vilken fyra lika långa korsarmar sträcker sig ut. I östra korsarmen ligger koret och i västra korsarmen finns huvudingången. Murarna är utförda i ljusröd granit med inslag av mörkare sandsten. Den kopparklädda spiran är en stålkonstruktion som omges av flera småtorn. Väggmålningar och glasmålningar utfördes av Olle Hjortzberg. Tornuret är tillverkat av Linderoths urfabrik vid Drottninggatan 28. När kyrkan var ny blev byggnaden kritiserad för att kopiera tyska förebilder. (text från wikipedia där man kan läsa mer om kyrkan.)sofia kyrkan...foto: AntoniaB © 2016 sofia kyrkan...foto: AntoniaB © 2016 sofia kyrkan...foto: AntoniaB © 2016Sofia kyrkan i sin färg och prakt.
sofia kyrkan...foto: AntoniaB © 2016

15 thoughts on “sofia kyrkan…

  1. Jag undrar om jag inte har varit i den kyrkan på nåt bröllop. Måste kolla. Nån gång. Gillar bilden med rosettfönstret och sista bilden där man ser torn och andra vackra detaljer i färg.

    • Jag behövde lägga till färgbilden, annars hade blivit väldigt skräckaktig.
      Jag funderar nu i efterhand om jag gick in i kyrkan eller inte. Jag minns inte.

    • Ja, det har jag gjort. Och de blir oftast bra också då ljuset kyrkan är belyst brukar räcka. Men man får öva lite frihandfoto. Eller dra upp lite på ISO värdet.
      Mobil och padda brukar också ta bra bilder. Det är bara att testa.

Kommentera gärna, tack! :)

