förändringar…

För 3 månader sen bytte jag telefon till Iphone SE, för min far ville så gärna ha min gamla 5s. Det innebar också att min abonnemang förändrats hos Tre.  Som vanligt gör det sällan till det bättre.

Detta innebär nu att mina 4  gigabytes förbrukades så nu kan jag enbart telefonera med telefonen eller köpa nya bytes för hutlösa pengar. Och det tycker jag inte är det värt eller så är jag bara helt enkelt snål. MEN…jag ändå undrar vad har hänt? Jag har råkat ut för nåt liknande för kanske 3 år sen ( face-timede med mina föräldrar för ofta då och den åt mycket bites.) Det blev inte helt omöjligt att surfa vidare men allt blev långsammare. Det gick iallafall kolla mejl och blogg.

Eftersom jag inte ändrat vanor och jag tittar inte på filmer, och gör sånt som äter bites, så jag undrar verkligen vad som har hänt.  Perioden är från den första i månaden till det sista. Redan den 13 i månade fick jag flaggning att jag har bara 20 % kvar att surfa.  ( och när ska de skicka sms om det kl 2.33 på NATTEN!!!!…fick nästan hjärtattack, trodde det har hänt nåt med föräldrarna eller nån vän)

Jag funderade nu ett tag vad som kan vara orsaken till detta bites haveri. och nu tror jag att jag vet det. Jag hade en jättebra app för nyheterna. Aftonbladets Supernytt hette den. Uppdaterad hela tiden, utan reklam smidig och bra app. Har haft appen sen den kom för många år sen. Nu har de gjort en ny uppdatering av själva utförandet och nu är appen fullspäckad med reklam, ibland blir man tom fast i reklameländet också. Jag avinstallerade den gamla appen och hämtat en annan AB app men den är också full av reklam. Så nu kommer jag utesluta alla tidningar för det är inte värd att förlora 4 gb på reklamblinkande som jag är inte alls intresserade av.

Nu kommer jag inte kunna kolla bloggen heller hemma ( om jag inte tar hem min wifi, och det gör jag bara på helgerna)
Dock känner jag mig inte ledsen.
I senare tid har jag känt mig lite stressad över att jag började kolla telefonen för ofta på kvällarna. Nu blir det mindre stressigt på vardagarna, men kanske inte på helgerna då har jag med min wifi hem.

Så nu vet ni varför det blir tyst

Och för er som inte orkar läsa långa texter här kommer en bild ändå, typ en annan sorts bits

chili...foto: AntoniaB © 2016

22 thoughts on “förändringar…

  1. Jag läste din långa text. Verkade lite komplicerat. Ack denna teknik som vi blivit så beroende av. Man vill ju kunna koppla upp sig när man vill om än ungdomarna är värre för de är ju jämt uppkopplade. Och nu med pokermonspelet som tydligen drabbat världen som ett virus. Vart ska det sluta. En av mina tjejer var på besök och hittade en inne framför TVn och en ute i trädgården. Snart kommer väl folk och ringer på dörren för att fånga någon inne hos oss. Det blev en helt annan sak , men undrar hur många gig de har i sina mobiler?

  2. Bra och intressant inlägg.. men när du nämner 3 så har jag lämnat om.. hade samma problem surfen tog slut det var bara krångel hela tiden så jag gav upp.. Numera ligger mitt abonnemang hos Comviq en enorm skillnad och jag är så nöjd.. hade jag vetat det skulle jag bytt för längesedan..
    Så 3 vill jag inte ha någon mer gång.. Kram Nicki

    • Jag har haft Comviq. Och jag var nöjd tills jag blev missnöjd. Då bytte jag till Telenor. Var också jättenöjd tills jag blev missnöjd när en kille blandade ihop alla mina abonnemang tog ett halt år att reda ut dem med sämre villkor som jag hade innan.
      Tre har jag haft nu 1 10 år. För det mesta när jag nöjd. Men alla företag har sina uppgångar och fall.
      Just nu är jag bunden till de i 2 år. så jag få finna mig i det hela, och kolla upp vad som äter min bites. men tjejen jag pratade med var supertrevlig och gav massor av tips.
      Kram!
      Man är nöjd tills man blir missnöjd. Det är ju alltid så. 🙂

  3. Har en kompis som också hade stora problem med förbrukningen, vet ej vad som hände. Men vi spånade om alla dessa förbannade uppdateringar varje dag, och särskilt på nätterna. Du kan själv ställa in mobilen om den skall göra automatiska uppdateringar eller om du själv skall avgöra detta. Jag har helt nekat detta. Sen finns det en massa appar som håller på och kör i bakgrunden. Du kan ju alltid i översikten kolla detta. 4 GB är inte mycket, men själv har jag bara 1 GB. Surfar det mesta från mitt Wi-Fi hemma. Lycka till!

    • Jag hade också 1 gb fram till nyligen. Blev förvånad när hon sa att jag har 4.
      Nu har jag nollställt räkneverket för att se vad som drar och hur mycket.
      Blev ganska förvånad att den visade att min musiken drog en del under gårdagen. Men jag lyssnade inte alls på min samling. Så nu kommer jag kolla den varje dag ett tag framöver. och så blir extra intressant hur den blir när jag får tillbaka de där 4 gb den första augusti.
      Visst jag har automatisk uppdateringar, men man behöver ändå uppdatera de sakerna. Så vad kan man göra. Jag använder också min mobila wifi när jag är hemma, men det har jag börjat med nu vid första meddelandet att mina bites börjar ta slut. Innan gjorde jag aldrig det, och det och aldrig råkade jag ut för detta. En gång men då kunde man surfa vidare på en långsamt nivå. Nu kan man inte det. Nu är det bara att ringa som gäller. Lite kul är det ändå. Hinner göra mer 🙂

    • Du går verkligen mot strömmen. Men det är ju inte heller fel. Helt klart en stress moment, men ikväll får jag se hur det går utan uppkopplingen. 🙂 Kan inte va så farligt!

      • Jag jobbar hemifrån, är inte mycket iväg – då räcker det med datorn och e-mailen. Men jag känner många som inte har mobil. Men framförallt känner jag många som håller på med mobilen hela tiden, inte bara kolla facebook…

Kommentera gärna, tack! :)

