70-tal…

foto: AntoniaB © 2016 Det är säkert bara jag som tycker att denna hotelkomplex mittemot Centralstationen är ful. Men jag tycker det. Något man brukade bygga på 70-talet. Och nu står den där. Jag skäms varje gång jag går förbi där. Kan verkligen inte Sverige bygga vackra moderna hus. ( nu vet jag inte vem som låg bakom designen och bry jag mig inte heller)
Jag förstår att man inte bygger nytt i gammalt stil, vore ju konstigt det med, men bättre än detta fulingen kunde man ändå ha gjort.

Och nu är en nytt projekt på gång som Stockholm inte kommer vara så stolt över. Nobelcentret, som någon så träffande beskrev som en förgylld bilbatteri. och det är precis så den kommer att se ut.

Naturligtvis är inte den designat av nån svensk, men det valdes av en svensk kommitté. Förslaget kom från David Chipperfield Architects och om jag nu inte har helt fel så är den genomklubbat.

16 thoughts on “70-tal…

  1. I don’t get the direction that modern architecture is going in, in terms of aesthetics. It’s lousy. Everything is a cube. Tall cubes short cubes, bland and brightly coloured and lit cubes. It makes urban landscapes depressing, uninviting and even claustrophobic.

    • Yes, today’s architects can feel free to be ashamed and transforming itself to something else. I really have nothing against modern, there are quite a few that appeal to me, but they are not many.

  2. En del städer som bland annat Helsingborg och Söderhamn har snart blivit helt förstörda pga ”batterihus”, förstår inte att de river och förstör de vackra gamla husen och förvandlar städerna med det fyrkantiga och tråkiga. 😯

  3. Skickligt gjort av dig att få hotellbyggnaden att se spännande ut på din bild, för det gör det med alla fönster och nivåskillnader. Hur det ser ut i verkligheten minns jag inte. Nobelcentret behövs säkert, men jag håller med, någon annanstans skulle det ha passat bättre och kommit till sin rätt.

  4. Man ska akta sig för generaliseringar men jag tycker rent allmänt att vi i Sverige har lite känsla för arkitekturen i stadsmiljön. Det slår mig ofta när vi är ute och reser.
    Det absolut fulaste som finns åtminstone här i Karlstad är byggnaderna i de stora köpcentren. Där är det skolådor huller om buller. Ändå så är det ju mycket folk som besöker dessa centran varje dag.

    • Klart man besöker köpcentren. Folk gör vad som helst för att kunna shoppa. Och så oftast finns inte annat alternativ i mindre städer. Synd bara det faktum också.

  5. Så Scandics kedjan bara kör på? Så träligt att man inte utvecklas utan behåller 70-talet som ledmotiv. Fy så trist.
    Och sen Nobelcentret… Man blir ju matt av att se bilderna på den. 😡

  6. Tycker i samma stil som du Antonia, inte hör denna skapelse (batteriet) hemma i den fina miljön som den nu finns i, alltså Nobelcentret…eller är det så att man bättre uppskattar när de står i kontrast med varandra ?? eller är man trångsynt ??

    • Jag tror inte att vi är trångsynta. Det är många som inte gillar den. Det är kommittén som
      är hjärntvättade och tror att den är vacker. Det är inte mycket som är vackert på den bilbatteriet.

Kommentera gärna, tack! :)

