stampar…

träd...foto: AntoniaB © 2016Ja, träd och växter har också känslor. De kan vara vänner och även fiender. De kan skicka meddelande till varandra. de bildar par, när de kan, och håller ihop. Dör den ena så där den andra med.

Jag har alltid undrat över varför veganer inser detta inte. Att naturen är lika levande som djuren är. Med känslor, glädje och sorg.
Det har jag vetat länge. Efter en experiment där man mätte en växt reaktioner beroende vem som kom i närheten. personen som skötte och vårdade växten eller personen som skadade samma växten. Utslagen de fick pratade sitt tydliga språk.

Naturligtvis ska man äta vad man vill. Det är ju livet. Men att så många väljer vegetariskt för att det är så synd om djuret är ändå märkligt. Då är det lika synd om grönsakerna som vi hackar i småbitar och torterar på olika sätt.

Och jag har då aldrig hört någon höja rösten för fiskarnas skull som dras upp så drastiskt från vattnet, eller räkor, krabbor som kokas levande. Fy… barbariskt. Men klart de är inte söta, så då ömmar man inte lika mycket för deras väl.

Nu äter jag själv balanserat mat. Jag föredrar i första hand grönsaker och mindre kött,  blir det kött väljer jag fisk och kyckling.
Vi ska vårda naturen med sina växter och djur.

19 thoughts on “stampar…

  1. I remember hearing about that experiment with plants. Never forgot it, and wonder why no one talks about it anymore.

    I wonder if there is even a follow up to it.

  2. Visst har också växter känslor.Skadar man ett träd så strömmar det till sav för att reparera skadan.

  3. Fick läsa rubriken flera gånger innan jag förstod. Läste som om det var ett verb: att stampa, stampar, haha. Ett par stammar. Vi har varit lite inne på det här tidigare, efter Skavlan och nog har man väl talat om det här innan Wohlleben skrev sin bok, precis som du skriver. Jag tänker på de två enorma bollpilar som togs bort i vårt lilla centrum. Ett träd står kvar. De var enormt vackra och jag dokumenterade dem alla årstider. Undrar hur det ensamma trädet känner sig. Jag tycker som du, folk vill gärna tycka att deras sätt är det enda rätta. Allting med måtta.

    • Jag undrade om min rubrik sätter någon i huvudbry eller bara avvisar att det är obegripligt från nån som inte kan svenska. Det var medvetet val och du knäckte det. 🙂
      Jag har ätit lunch i Bonniershusets matsal i många år. Jag noterade hur matvanorna förändrades med tiden framförallt bland männen. I början åt de kött och potatis/ris/pasta. De senare åren blev köerna längre och längre vid den gröna stationen och grönsakerna tog större och större bit av tallriken. ( tyvärr stängdes den restaurangen, som ersättes med en ny koncept där lunchen kostar 149 kr. Ganska dyrt eller jag är snål, men har inte kollat den än. )

      • Det var en fyndig rubrik, det var jag som var trög i skallen. Sina matvanor har nog många ändrat på, dels är det trender, dels kommer man kanske på att man skulle äta mer av grönskaker som ju är gott. Jag är ingen uteätare, i alla fall inte när jag är hemma, jag menar jag åt aldrig lunch ute när jag jobbade, hade mat med mig. Jag förstod inte hur folk hade råd. Men när jag åker utomlands blir det förstås många restaurangbesök.

  4. Kloka ord av en klok kvinna! Klart att också växter har känslor.
    Såg ett program på tv häromdagen som förklarade hur allt hänger ihop… ja, det var nog den där danske bonden som berättade hur växter kommunicerar med varandra, det handlade om sädesslag då.

  5. Jag hörde nån forskare tala om detta i Skavlan och det är fascinerande att höra. Jag känner inte nåt behov att försvara alla vegetarianer även om jag är en av dem 🙂
    Jag äter vegetariskt (inkl fisk) för att jag mår bra av det.

    • Jag läste om experimentet för säkert 30 år sen i Illustrerad vetenskap. Och det kommer fram mer och mer.
      Jag betraktar mig inte som vegetarian, men äter nästan inte kött alls. Tillhör sällanköptavaror.
      Man bör äta det man mår bra av.

  6. Antonia klappar händerna och hurrar äntligen någon som tycker som jag.. Har tänkt på det många gånger varför tycker ingen synd om fiskar och växter och ja jag äter av allt är så trött på vego tjatet låt dom leva på sallad om det är vad dom vill men sluta klanka och gnälla på oss som äter varierat titta på människans tänder dom platta kindtänderna är till för växter dom vassa hörntänderna är till för kött läste det i en tidning.
    Och dom vilda djuren ja dom äter varandra är dom elaka nej dom vill överleva kram och gäsp vaknade klockan fyra i morse..

    • Det är precis så. Våra tänder är allätartänder. Man ska äta så att man mår av. Sen ska man behandla all gör med respekt utan att plåga dem. Det borde ju vara naturligt, men gör många går ju vinsten förre allt annat.
      Klockan 4? Då hinner du med mycket idag 😏

Kommentera gärna, tack! :)

