milkbar…

Google translate to english

mjölkbar...foto: AntoniaB © 2015Det är ganska så mysigt att man kan gå till en mjölkbar. Nu var jag inte inne i baren, bara sprang förbi. Men om man gillar det mesta som är mjölkbaserat måste vara guld.
Jag själv står inte ut med lukten av mjölk. Jag var inte inne, men inte ville riskera att vecka äckelbjörnen. Det räcker att vi har en kund som luktar mjölk och det är jobbigt.

Och vad är det med mig och mjölk? Jag tål varken smaken eller lukten av mjölk, men jag är inte allergisk mot den.  Sån är jag sen barnsben. Föräldrar försökte lura i mig på alla möjliga sätt, men jag vägrade dricka den. Till slut gav de upp. De insåg att det som inte går är nu synd att tvinga.
Jag överlevde utan att pimpla mjölk i tid och otid, och har starka ben ändå. Men jag har fortfarande svårt att umgås med folk som envisas att ha mjölk i sina kaffe. Den lukten som sprider sig runt kaffet och runt de som dricker blandningen är bara för jobbigt att stå ut med.

15 thoughts on “milkbar…

  1. I too am lactose intolerant! I have been all my life to one extent or another. It got progressively worse as I got older. There was a time when I could barely drink a glass of milk but could eat ice cream. Now, I can’t do either.

    I can eat cheddar but it has to be strong.

    • I can eat dairy products but not drink pure milk. Nothing appeals to me, neither the smell or taste. But I’m not allergic to it. So sorry that you are not even capable of ice cream, you may stick to sorbet ice cream. There is no milk in it and is good.

  2. Jag har aldrig besökt en mjölkbar. Borden med pallarna är häftiga. Själv dricker jag kanske 10 liter mjölk/år. Så jag är ingen storkonsument. Håller mig till kaffe och whisky mellan varven. 🙂

  3. Har kommer jag som en motvalls kärring jag älskar mjölk till maten i alla fall till svensk husmanskost och jag kan inte dricka kaffe utan mjölk enda gången jag inte dricker mjölk till maten är rätter med pommes frites då föredrar jag Coca Cola eller Fanta..
    Däremot så gillar jag inte vatten till maten usch..
    Så jag höjer en bägare med mjölk skål… 😀
    Kram!!

  4. Vilken kontrast pallar och bord utgör till den gamla byggnaden. Förstår att din kamerablick fastnade för det. De moderna mjölkbarerna kanske serverar just mjölkbaserade drycker m.m. men annars var en mjölkbar en enklare servering med husmanskost och inga spriträttigheter, drycken till maten alltså mjölk.

    Sen väldigt många år dricker jag inte mjölk, men det kändes som en förlust att behöva låta bli. Den laktosfria mjölken duger till att ha i kaffe, för svart kaffe är för svart. Men bara en skvätt. Besvärligt att inte tåla mjölkdoften, men å andra sidan finns det ju massor med obehagliga dofter, olika för olika människor.

    • Jag vet inte varför MSN inte jag gillar mjölk men i vissa läge kan vara jobbigt när ska umgås med som dricker kaffe med mjölk.
      Det är en fin lite bar det där. :!

  5. Kul med färgklickarna utanför mjölkaffären. Jag dricker aldrig mjölk annat än i form av fil och yoghurt. Sen har mitt italienska intresse gjort att jag gärna tar en cappuccino ibland när jag är ute.

  6. Åhh, så fint och mysigt det ser ut. Sällan jag dricker mjölk, men oboy kan gå ner ibland … hellre kaffe eller vin. 😉

Kommentera gärna, tack! :)

