blir bilder verkligen bättre i raw?….

Jag har alltid fotograferat i jpg. Men efter den senaste photowalk ställde om kameran och började fota i RAW. För alla tjatar om att bilderna blir så mycket bättre att man kan ändra utan att förstöra rawfiler, att jpg är självförstörande, duger inte till nåt alls.  Så jag gav efter för grupptrycket. Men glädjen om ens det fanns blev ju kortvarig. De två första bilderna tog jag med inställning på jpg. Jag är nöjd med dem. För mig ser hösten ut så här. höst...foto: AntoniaB © 2015 höst...foto: AntoniaB © 2015

Och här kommer den som jag tog med inställning  på RAW.

höst...foto: AntoniaB © 2015höst

Och jag gillar den inte. Det märkliga är att när jag laddar in så ser jag att bilden ser ut och har den glädjen och höstiga färger som de två första. Sen vips försvinner de och får den mer tråkiga färgen. Vill jag få den nyanseringen som finns på första bilderna måste jag jobba ganska så mycket, och ändå får jag inte rätt känsla.  Program jag använder heter för övrigt Lightroom. En riktig favorit, och sen dess jag har skaffat den har slutat med photoshop.

12 thoughts on “blir bilder verkligen bättre i raw?….

    • Ja, fotografer gör så. Men jag har aldrig känt mig begränsad med JPG. Så jag tänkte testa RAW efter så himla mycket tjat. Blev besviken bara.
      Jag är ingen fotograf utan en glad amatör. Klara mig utan RAW.
      Kram.

  1. Intressant att läsa vad Replicant core skriver. Det här ligger långt över min nivå. Jag använder numer bara fotoredigering för att beskära fotona.Jag har glömt det lilla som jag en gång kunde i Photoshop.

  2. Jag har också hört samma som du (tjat om att fota i RAW) men inte känt det bekvämt att fota med RAW som den amatörfotograf jag är. Jag kör med jpeg. Det går ändå att redigera lite i lightrom som jag också har.

  3. Gör mig glad att du uppskattade mitt svar. Sedan är ju det mesta som baken, delad. 😉 Jag säger inte för eller emot RAW. Jag gillar bara att plåta. Om sedan någon tycker mina bilder är värde ett ”Gilla”, blir jag, Tjoho! 🙂

  4. RAW:

    RAW kallas ibland digitalt negativ. När bilden fångas i digitalkameran är det i så kallat RAW-format. Precis så som ljuset släpptes in.

    Efter fotoögonblicket och innan bilden sparas på ditt minneskort bearbetas bilden själv utav kameran. Denna bearbetning är baserat på inställningar du gjort i kameran samt mätvärden kameran själv känner av.

    RAW är en kopia på exakt det som fångades utav kameran medan Jpeg-versioen är behandlad av kameran.

    För fotografer kan det finnas stor anledning att behålla RAW-filen. Filen kan sen öppnas upp i ett RAW-program, till exempel Camera RAW som kommer med Photoshop. I Camera RAW sköter du själv överföringen från RAW till Photoshops format. Du kan själv då kontrollera en större mängd parametrar.

    Nackdelen med att spara i RAW är att bilden inte är klar. Det är alltid ett arbete innan du kan göra något med filen. Filen tar även upp 3-4 gånger så stor plats på minneskortet som en Jpeg.

    Varje kameratillverkare har ett eget RAW-format med egna filändelser. Canons heter CRW eller CR2 medan Nikons heter NEF. Det finns ett initiativ till en standard som heter DNG.

    RAW är alltså inte ett filformat du själv kan spara i. Endast kameror kan göra det.

    SÅLEDES: Bilden är inte klar, bara för att du plåtar i formatet RAW. Du måste efterarbeta bilden, tills du är nöjd.

    Själv kör jag enbart Jpeg. Jag har ju mängder med programvaror som kan göra bilderna till något helt annat och lite till.
    Svar från en glad amatör med en Nikon D5500. 🙂

    • Men tack för den utförliga och superbra svar.
      Jag tror att jag kommer att fortsätta utan Raw. Gillar mycket bättre bilderna som jag får och kräver mindre arbete dessutom. De här bilderna är gjort med min Panasonic och har testat med min Canon med, men de bilderna har jag inte laddat upp än. Nyfiken dock.
      Jag känner också att jag är ju ingen konstnär som säljer bilder i stora mängd och format, så är det väl inget det där med RAW för mig, bara för att jag ska sitta ännu mer framför datorn för att få bilden som jag vill.

Kommentera gärna, tack! :)

