bergbanan…

Jag har alltid gillat bergbanor. Iallafall gillar jag dem utvändigt, och tanken på att man slipper gå i många trappor. Jag gillar utformningen, jag gillar själva bygget, detaljerna, broarna över. Jag gillar vagnarna man åker i.  Jag gillar som sagt allt förutom en sak. Jag vill nog aldrig mer åka i den.  För trots att du har en fantastisk utsikt över staden så ser du i princip inte en smak. Vilken besvikelse. Verkligen.  linbanan...foto: AntoniaB © 2015

Sedan 1987,  ingår i UNESCOs världsarvslista. Bergbanan är 95 m lång och höjdskillnaden är på 50 m.

linbanan...foto: AntoniaB © 2015

Bergbanan invigdes den 2 mars 1870 som den andra bergbanan i Europa. I 75 år har den fungerat bra som särskild transportmedel, och erbjuder en underbar utsikt på Pestsidan av staden. Bergbanan hade och har än idag hög omsättning: 1873, hade 1,5 miljoner passagerare har transporterats. Trots att sen 1928 kan man ta bussen till slottsområdet,  har inte trafiken minskat alls. Under andra världskriget en bomb förstörde bergbanan och det dröjde ända fram till 1986 innan den öppnades igen. linbanan...foto: AntoniaB © 2015 linbanan...foto: AntoniaB © 2015 linbanan...foto: AntoniaB © 2015 linbanan...foto: AntoniaB © 2015

Utsikten som sagt ingen vidare från vagnarna, men vagnarna är fina. Jag är 162 cm hög, och såg typ inget, fick lyfta upp kameran för att kunna ta denna bild…linbanan...foto: AntoniaB © 2015

…men åt sidan var ju fri utsikt så klart, och den långa trappan var ju fin. linbanan...foto: AntoniaB © 2015 linbanan...foto: AntoniaB © 2015

Strax utanför står en stor nolla. ‘0’ kilometer  statyn är en symbolisk utgångspunkt för landets alla större väglinjer som startar från Budapest.

Den mest kända utgångspunkt , om inte den äldsta av dessa är Milliarium Aureum som  kejsar Augustus lät uppföra i Forum Romanum. Det är ursprunget till den kända meningen att ”alla vägar bär till Rom”.
linbanan...foto: AntoniaB © 2015

17 thoughts on “bergbanan…

  1. I believe every last one has been closed down in Canada now. My city had one. You can still make out some of the timer structures remaining in the forested escarpment where it used to be.

  2. Själva linbanan i säg är en upplevelse om inte annat måste vara spännande att åka i den synd att du inte såg så mycket utsikt.. Ha en fin kväll Kram Nicki

  3. Jag tycker att det är kul att det finns sådana här kulturarv. Jag skulle gärna åka i den om jag var i stan.
    Kul att du ibland inte ”bara” fotar utan också gör ett litet reportage kring bilderna.

  4. Men det är nog en bergbana, den går på räls och inte i en lina. I linbanor har man bra utsikt uppe i luften, ovanför alla träd. Den här har ju desstuom murar på sidorna. Har man inte fin utsikt när man väl är uppe? Fina bilder på murarna och på själva banan. Det gröna hjulet är läckert!

    • Jag rättade till.
      Jag tänkte att eftersom är ihopkopplade med linor som drar i varandra så är en linbana. Vi har ingen sån benämning utan benämns mer som ett särskilt tåg. Den är döpt, men och det namnet är mer mångbottnad som ville inte göra inlägget för lång. Många orkar inte läsa.

      • Det beror väl alltid på vilken tid man har för bloggarna. Det var intressant läsning. Men linbanor ger en milsvid utsikt eftersom man dinglar i en kabin i luften. Nu minns jag inte riktigt, men jag tror att det var en bergbana även i Barcelona.

  5. Linbanan är som ett stort konstverk.
    Det skulle vara kul att åka en sväng med den.
    Roligt med broarna över linbanan.
    Vilket jobb det måste ha varit att lägga allt tegel.
    Upplysande bildserie.

Kommentera gärna, tack! :)

