badhus…

Jag är inte större vän av badhus, inte heller friluftsbad är jag intresserad av. Huset i bildserien är ett badhus.Den är väldigt gammal och den används än idag. Byggnaden påbörjades 1565 av turkarna som då erövrat Ungern. Vattnet är thermalvatten, och det är mellan 32-40 °C varmt.
Då vattnet har medicinska egenskaper,  rekommenderar läkare för sina patienter med  kronisk artrit, diskbråck, skador på skelettet pga för lite kalk, eller andra skador som behöver läkas snabbare.Det är en del av behandlingen att gå på bad så att säga.

front...foto: AntoniaB © 2015 port...foto: AntoniaB © 2015 stege...foto: AntoniaB © 2015 fönster...foto: AntoniaB © 2015 ...foto: AntoniaB © 2015 ...foto: AntoniaB © 2015 ...foto: AntoniaB © 2015 ...foto: AntoniaB © 2015 badhus...foto: AntoniaB © 2015 ...foto: AntoniaB © 2015 badhus...foto: AntoniaB © 2015 stege...foto: AntoniaB © 2015 ...foto: AntoniaB © 2015 fönster...foto: AntoniaB © 2015Då jag inte gärna badar i badhus kunde jag inte göra bilder från insida. Men om någon vill se några bilder från insidan klicka sig in här.

14 thoughts on “badhus…

    • Ja, här kan man återigen säga gammalt är inte äldst, fast det kanske just detta känns fel och är bättre med att äldst är inte gammalt än. Men den håller verkligen över tid. Nästan 600 år gammal. Inte illa ändå. Visst fasaden ränner och det är inte mycket man kan göra åt än att klä den i nya kläder om och om och om igen. För Donau är ganska så nära och det är översvämningar med jämna mellanrum. Då blir fasader där efter. Man kan stoppa vattnet på ytan men inte i djupet, så grundvattnet gör sen sitt.
      Jag såg det hos mina föräldrar när vi fick ett flodvåg över byn. Vårt hus undkom och inte blev genomsköljd av vattenmassorna, men man kunde ändå se hur fukten kröp upp i väggen i en meters höjd . Pappa fick slå ner allt ända till teglet och fick torka innan man kunde lägga puts på. Vatten är en stor kraft.

  1. Hade det inte varit så långt att åka, hade jag köpt årskort dit. Älskar dina bilder och jag tycker badet har charm. Okej att fasaden är sliten men stället bär på mycket historia. Om det hade legat i Sverige, hade badet haft kulturvärde.
    Jag följde även länken och läste.
    Charmerande bilder.

    • Såna bad brukar ju vara samlingsplats för många. Ett bra sätt att umgås samtidigt som man får lindring i sina smärtande kroppar.
      Tack! 🙂

    • Ja, jag vet inte varför är det så. Det används ju flitigt. Och renoveras om och om igen. Vattnet kryper upp från basen, och många byggnader har samma problem. Måste vara det med grundvattnet. När det är översvämning då känner ju närliggande byggnaderna också av även om de själva inte står i vattnet. populärt att gå och bada där dock!

Kommentera gärna, tack! :)

