att ta månen…tekniken att ta perfekta bilder på månen

månen...foto: AntoniaB © 2015

Så här blev sällan mina foton om månen. Ibland lyckades det perfekt men oftast blev det bilden bara så här:

månen...foto: AntoniaB © 2015 Visst det kan ju vara stämningsfullt om man är ute efter det, men vill man ha teckning på månytan blir det ju inte så bra. Eller hur? Man vill inte ha en sol på natten. 😉
Nu vet jag hur man gör det enkelt, helt utan stativ och bara skjuta på och med resultat som på den första bilden.
Det hela handlar egentligen om inställningen av ljusmätaren.
Ljusmätning kan ställas in på flera olika sätt, och alla har den säkert på olika inställning så jag tänker inte gå in i dem. Men vill man fota månen och få fin teckning ska man ställa in ljusmätningen på spotmätning.  och mäta på mitten av månen. Det gör att ljuset mäts enbart på månens yta och inte runtom, vilket resulterar att månen inte blir  utfrätt som på den andra bilden utan får en fin teckning som den är på den första.

Eftersom månen belyses av solen (ganska så otroligt egentligen) påminner exponeringsinställningarna om dem som man använder i dagsljus, ökar du iso-värdet en aning kan du fota utan stativ tom om du använder tele.
Visst var det enkelt?

Och om nu nån skulle undra vad spotmätning är för nåt så är det när man mäter ljuset på en enda punkt istället för 25 eller fler. Perfekt inställning vid porträttfotografering också. Det är bara att testa.

10 thoughts on “att ta månen…tekniken att ta perfekta bilder på månen

  1. Okay ska försöka och se om jag begriper mig på det och om min kamera är tillräckligt bra men jag tror inte det men som sagt försöka duger bra att du ger tips man kan alltid lära sig något nytt Kram !!

  2. Jag googlade mig också fram till detta, men ingen måne dök upp så jag slapp pröva. Fin månbild, den översta! Den andra är som en akvarellmålning.

  3. Vackert!
    När det gäller bilder på månen är det enkelt.
    Man kör bara manuell inställning. Med ett lågt iso, typ, 100. Helst med stativ. Tid och bländare prövar med sig fram med. Kommer någon bild från mig, vad tiden lider.
    Fina bilder!!!

Kommentera gärna, tack! :)

