supermåne…

Nåja…bara en del av den, för det var några dagar sen. Testade även igår kväll också. Gick inget vidare, då naturligtvis började batteriet blinka och alla de andra var ju på laddning också. Suck. Och vad snabbt den gömde sig bakom trädens krona. Klart jag skulle kunat ta en promenad senare på kvällen/ natten för att kolla hur den blir rött, men…men, jag är inte sååååå modig numera.

supermåne...foto: AntoniaB 2015 supermåne...foto: AntoniaB 2015

Och så den som är fullare, den har supit till sig.

supermåne...foto: AntoniaB 2015 supermåne...foto: AntoniaB 2015De två senare bilder blev inte speciellt skarpa. Det är svårt att fota måne. Speciellt när den är full. Den vill liksom inte stå still. Hick! 😉

32 thoughts on “supermåne…

  1. Det sket sig totalt gällande jakten på supermånen. Jodå, jag såg den rackaren segla upp på himlen. Packade lite utrustning och drog iväg. Väl framme, hann jag inte mer än ut ur bilen. Då kom molnen. Om inte det var nog, så började det regna. 😦
    Träffade på ett gäng kor i mörkret. De låg och vilade i en träddunge. 🙂

        • Jodå, jag såg månen. Men den röda färgen var som bortblåst. När jag stod där i mörkret, kom två killar cyklande med ficklampor i händerna. De var också besvikna.
          Så nu ska jag åka till Ica Maxi och inhandla mig något gott. 🙂

        • Såg månen både i går kväll och nu under natten, klart och tydligt ( utom när det började att regna igår). Dock infann sig aldrig den blodröda färgen (under morgontimmarna).
          Det är inte hela världen. Jag fick ju träffa på ett gäng kossor i går kväll, när jag knallade fram i mörkret. 🙂 Var ju tvungen att gå in bland dom, för att komma fram.

        • Det är trots allt märkligt att den inte blev röd. Jag tycker dock den är häftigast när den kommer just över horisonten, medan det är fortfarande ljust ute. Då ser den giganstisk stor ut. Jag såg den en gång på 80-talet. Den var fantastisk, men har inte haft nöjet sen dess. Jag fångade i år men då var den inte helt full. Än.
          Men du hade en hel del äventyr med utomjordingar i skogen så det finns ingen anledning för att vara ledsen. 🙂

        • Ja jösses! Det var ju nästan helmörkt, när jag stötte på dessa utomjordingar. Upptäckte dom inte fören jag var några meter från dom. I samma veva gick månen i moln och det började att regna.

  2. Men så väldigt fina bilder ändå, fastän du kände att du inte lyckades fullt ut.
    Fåglarna som är med på första bilden gör den extra fin.
    Ska du upp och kolla månen tidigt i morgon?
    Kram!

    • Ja, fåglarna.!!! De kom precis i rättans tid. Kände också att de kom i rätt ögonblick.
      Nej, jag ska inte upp till månens era. Jag kan inte se den från fönstret och då måste jag ut på gatan och det undviker jag numera om jag absolut inte har ett ärende att utföra.

  3. Så du har gått och blivit mångalen?! Vete katten om jag orkar mig ut när det är dags i natt! Tredje bilden gillar jag bäst. Grattis på födelsedagen, ska man visst säga!

    • Ja, nog är jag lite mångalen för jag tycker att det är ett svårt objekt. Testar lite varje år på höstkanten när månen är gärna lite tjockare än annars.

  4. Jag ska se om jag orkar gå upp tidigt i morgon bitti för att se månförmörkelsen och supermånen. Om jag har fattat rätt så sker det vid 4-tiden.
    Du har fått fina bilder på månen. Det är nåt som är svårt att få till med en aldrig så bra mobilkamera.

  5. Rolig och fyndig text till dina månbilder.
    Det är länge sedan jag själv försökte plåta månen.
    Bra att du förevigat månen.
    Jag har inga problem med oskärpan.
    Snygg serie.

    • Tack! De två sista tål inte förstoring den saker är ju säkert.
      Passa på och fota nu, jag har för mig att du kan se den från din balkong. Störst är månen när den just har vaknat och börjar smyga upp.

      • Forskade lite om supermånen. ”Klockan 02.00 på natten den 28:e september kommer månen var extra nära jorden. Fenomenet kallas för supermåne och inträffar när det är fullmåne. Kort efter 02.00 kommer dock månen att försvinna och bara en timme senare är det dags för nästa sällsynta fenomen. Klockan 03.00 placerar sig jorden mellan månen och solen, vilket innebär en total månförmörkelse.”
        Jag är ju ingen kvälls eller nattmänniska. Får se om jag orkar kolla in detta fenomen.

        • Ställa klockan kan ju hjälpa. Om jag hade möjlighet att se spektaklet från fönstret skulle jag definitivt göra det. Men jag har inget fönster åt det hållet. 😦 jag får kolla på andras bilder.

Kommentera gärna, tack! :)

