har jag eller har jag inte?….

Jag anser att jag har hyfsat fotografiskt minne. Men det är ju brett spektrum egentligen. Faktum är att jag tänker och ser saker i bilder i huvudet, ibland som rena foton men förekommer även tecknade varianter också.
Ibland får jag be folk att ta inte alla detaljer när de berättar för vissa saker får mig illamående för jag inte kan göra mig lös från bilder och påverkar mitt sinne för resten av dagen. Tyvärr det negative fäster sig mer än nåt positivt.

Jag har ju råkat illa ut för det också när en kund berättade om hennes älskade hund som dog. Jag begick misstaget att fråga vad har hänt, för jag visste att hunden var bara ett par år gammalt. Och hon berättade det…följden blev att jag började skratta och kunde inte göra nåt, varken jobba, eller förklara min rätt så pinsamma situation. Oerhört pinsamt och en annan vän med hund kunde inte heller förstå hur jag kunde vara så okänslig.

Så jag nu gjorde en snabbtest för att få veta om jag har fotografiskt minne eller ej. Man tittar på 20 bilder i snabb följd och så ska man svara på 10 frågor.
Här är resultatet:

quiz

Det är ju ändå ganska så bra. Bättre än medel.
Om jag ändå kunde använda den här förmågan när det gäller att komma ihåg vissa fåglar och blommor. 😦

3 thoughts on “har jag eller har jag inte?….

  1. Jag har aldrig haft ett sånt minne och det har inte blivit bättre med åren. Då har jag ändå gått kurser i hur man minns bättre genom att skapa bilder i huvudet. Min son var då fem år och jag berättade för honom om detta. Som exempel sa jag till honom att han kunde minnas var min svägerska bodde. ”Se framför dig 50 väpnare i en borg” Han gick faktiskt vilse i det stora bostadsområde som hon bodde då och kunde få hjälp av en vuxen genom att berätta att hon hette Borg och bodde på Väpnaregatan 50.

Kommentera gärna, tack! :)

