kyrkor…

..Några kyrkor från Stockholm passar bra så här innan Påsk. Som många redan vet är jag inte religiös alls. Men jag gillar vackra byggnader och kyrkor är alltid speciella. Jag gillar hur man bygger kyrkor, men jag aldrig har kollat varför man bygger i just den formen som de flesta av dem har. Gillar också när kyrkklockorna går i gång. Det är speciellt.

Undrar om ni vet utan att kolla på google varför man ringer klockorna vid kl 12.00 varje dag?

kyrka...foto: AntoniaB © 2015 kyrka...foto: AntoniaB © 2015 kyrka...foto: AntoniaB © 2015 kyrka...foto: AntoniaB © 2015 kyrka...foto: AntoniaB © 2015

12 thoughts on “kyrkor…

  1. I wish more churches were designed and built like this just for the sake of architectural appreciation. The modern style in North America just doesn’t appeal to me.

  2. Fantastiskt fina bilder ,, jag älskar kyrkor med ,jag är ateist ! bygg stillar och arkitecturen intresserar mig , 12 ringningen har inga aning om ,man är van att höra det ,men varför vid 12:?

  3. Jag tycker också om kyrkor och dess arkitektur. Men inte de moderna betongbunkrarna. Det skall vara de gamla anrika och vackra kyrkorna med stil.
    De svartvita bilderna är urnygga, speciellt den som är tagen inne i kyrkan.
    Vackra bilder.
    I Örebro ringer man inte i kyrkklockorna klockan 12 varje dag. Måste vara något speciellt för Stockholm.

    • Du, det kanske har du rätt i. Jag har tagit för givet att kyrkklockorna ringer överallt i Europa kl. 12.
      Jag måste kolla upp det.

      • Denna text är hämtad från Svenska kyrkan:

        Kyrkklockorna ringer…

        * en timme och en halvtimme före söndagens och helgdagens huvudgudstjänst​
        * vid tacksägelse över en avliden, då ringer det under gudstjänsten
        * i början av barn-, vigsel-, dop- och begravningsgudstjänster samt i samband med urnnedsättning
        * för en avliden 10.00 (i 10 minuter), någon dag efter dödsfallet, är det fler själaringningar på samma dag är det paus 5 minuter mellan ringningarna
        * vid helgmålsringning 18.00 på lördagskvällar samt helgaftnar
        *** på Nyårsafton rings det gamla året ut och det nya in

        Min egna ord:

        Sedan finns det säkert avvikelser mellan stift, kyrkor, trossamfund, landsbygd och storstad.
        Nu ska jag ta mig en whisky och kanske börjar det ringa i mina öron. 😀
        Tjoho!!!

Kommentera gärna, tack! :)

