det sista FOTO-t…

foto...foto: AntoniaB 2015Nog är jag sorgsen. Det är det sista numret av fototidningen FOTO. Den läggs ner. FOTO har funnits sen 1939.

76 år fotonöje.  Nåväl…1939 var jag inte ens född så de första  numren har inte jag och många till. Men jag passade på att köpa det sista. Synd att utgivarna  inte passade på och tryckte upp det första numret som bilaga.
Jag är en stor fan av fototidningar, och köper en hel del varje månad. Visst kan man se det mesta  på nätet idag, men det är inte alls samma som att ha en tidning i handen.

Även om nättidningarna har ju också fördelar förstås. Man kan samla allt under ett och samma tak. Läsa gamla artiklar och timfärska. Men jag kan ändå känna att jag blir mer rastlöst i mitt läsande när jag gör det på nätet. Tålamodet räcker inte hela vägen,  sbabbläser, hoppar över stycken, följer sällan länken om artikeln är längre än en sida osv. Jag fladdrar mer. Internets förbannelse.
Jag gillade dem långa artiklarna med bilderna utströdda mellan texten, gillade tävlingarna som jag aldrig vann, men var kul att se andras fantastiska foton. Och jag gillade tom de tekniska artiklarna om nya kameror som jag bara kan sukta efter.
Jag var aldrig prenumerant, men jag köpte tidningen regelbundet.
Jag prenumererar aldrig på någon tidning alls. Jag vill ha friheten för att köpa dem jag  finner intressant just när jag kollar. Jag vill inte binda mig.

Vore inte helt fel att ge ut en samlingsbok av de bästa bilderna som tidningen har publicerat under dem här 76 åren. Om nu någon från tidningen skulle råka hamna på min sida. Finner det inte troligt, men jag kan ha bra idéer för det! 🙂

23 thoughts on “det sista FOTO-t…

  1. Ja herre gud vad många tidningar det finns. Men den här Foto var väl inte lönsam längre. Men det är härligt att sitta i en fåtölj och läsa tidningar och tidskrifter. Just nu är det heminredning jag snokar på. Ska inreda ett nytt hus och det är inte det lättaste. Då är det bra att få lite tips o s v. 😛

    • Jag håller på också med just heminredningstidningar, för jag tröttnade på hur jag har hemma. Och håller med dig det är inte lätt alls att hitta rätt bland så mycket.

    • Visst man kan uppdatera snabbt på nätet, men idet är ändå inte det samma som att kunna bläddra.
      Jag älskar tidningar.
      Men jag märker att nästan ingen som bläddrar i dem i väntrummet längre. Alla har näsan i sina telefon. Synd. 😦

  2. Läste om denna nedläggning, för ett par veckor sedan. Själv var det några år sedan jag var prenumerant. Annars tycker jag det är rätt mysigt att kunna bläddra i fototidningar. Ibland hittar man något tips som man blir nyfiken att testa.

Kommentera gärna, tack! :)

