så blev jag lurad av TRE…

Det är rena rama bilhandlar fasoner som härskar numera hos TRE. I alla fall i butikerna. ( däremot när jag ringer till supporten är de hur trevliga som helst.) I butik kan du få mycket  men inte får du  rätt. Du som vill titta på mina foton, kan du kliva av redan nu, för här kommer bli bara text. Och inte blir jag kortfattad heller, för historien är lång.

Det hela började när två av mina mobila abonnemang  började gå mot sitt slut, och jag ville stänga av vissa saker för att minska mina kostnader, en månadskostnad som låg runt 1200 kr i månaden.

För de som inte vet så har även mobila bredband en tillhörande telefonnummer. När man kollar räkningen är verkligen inte lätt att tyda vad som är vad. Så när jag blev rekommenderad att stänga av ett extra SIM-kort som såg ut att inte användes alls, lyssnade på rådet och SIM-kortet blev avstängt. Efter det fungerade inte längre mitt 4G bredband. Efter mycket om och men återställdes allt. Men jag upplevde att  uppkopplingen inte alls var lika snabb som innan.

Jag undrade om de blandade ihop mina två mobila bredband, så jag gick in i butiken med mina två stickor för att reda ut det. Det borde jag ha aldrig gjort.

Istället för att reda ut så tyckte försäljaren att jag borde ha mobil Wifi istället. Jag var inte speciellt pigg på det för det är relativt stort modem. wifi Men hon var envis och målade upp fördelarna. till slut gick jag med på det. Men sen säger hon att vi har just nu ett speciellt erbjudande och jag kan få en hörlur för 37.08 kr. Det är en specialpris gäller just nu annars kostar den ca 900 kr.
Nej tack jag vill inte ha det, sa jag,  men hon fortsätter och säger att det är bara 37 kr och du kan ju ge bort som present. Så till slut går jag med på det. Hon också poängterar att den kommer sättas upp på räkningen men bara på den första och det är för att garantin ska gälla.

Dessutom så skulle jag få en mobilsticka också för att kunna använda i situationer när jag inte kan använda wifi. Det kostar också 99 kr extra. Jag faktisk inte alls säker på att hon nämnde det ( kanske gjorde hon det), men hur som jag hade ju redan 2 mobila stickor, och det hade kanske räckt med en ny sim kort till den befintliga stickan. Dock upptäckte jag detta först senare. Har inte använt den än. Nåväl det kanske ändå är mitt fel, men det är mycket som man ska förstå där i butiken.

Efter en vecka slutar min wifi fungera. Då skylls allting på mig. Allting. Att det är fel på mina datorer. Det blir bråk och killen i butiken säger att jag borde ha kollat upp innan om mina datorer var kompatibla med wifi. Vad????????? Borde kanske inte NI upplysa kunden om att det kan vara problem med vissa datorer?!!!…….. men till slut skickas modemet till reparation och får ett nytt SIM-kort till den mobila stickan så jag kan använda den under tiden. en vecka senare får jag tillbaka wifi-n, naturligtvis var det fel på wifi-modemet och inte på min dator.
Och nu åter till hörlurarna. Det var naturligtvis inte engångskostnad utan den kommer på min räkning varje månad. och det ska komma i 24 månader sammanlagt..  Jag är fly förbannad för när jag gick in och sa  till henne att hon sålde in lurarna genom att säga att den skulle bara kosta 37.08 säger hon att det har hon aldrig sagt. Däremot att abonnemanget skulle kosta 288 kr men jag får lurarna på köpet.
Men om jag vill kan jag lämna tillbaka lurarna men priset blir det samma.
Jag kollade nu priset på mitt abonnemang. min abonnemangDet är ju uppenbart att hon inte säger hela sanningen. För om jag kollar min räkning  betalar jag 249 kr + 37.08 kr vilket blir sammanlagt 286.08 kr.

Snårigt för hon tydligen försöker blanda bort alla kort.
Jag försökte prata med nån chef. Varje gång när jag framför min önskan får jag till svar att han kommer att ringa upp mig.  Chefen har fortfarande inte ringt. 3 gånger har det lovats.

Jag kan bara tillägga  att jag är djupt besviken hur man säljer saker på Tre.
Tre kanske tror att jag kommer glömma bort detta om två år. Nej jag kommer inte glömma bort det. Faktum att min iPads abonnemang går ut i mars. Den ska inte förnyas. Och vänner kommer avrådas,  en redan har bytt då hennes abonnemang just har gått ut.

Jag är inte efterbliven så jag vet varför jag gick med på erbjudandet. TRE ni har kört med falsk marknadsföring, alternativt har ni varit alldeles för luddiga.

Man kan ju tycka förstås vad är det jag bråkar om egentligen. 37.08 kr är ju inte mycket att bråka om. Men på 24 månader blir det 889.92 alltså 900 kr. För något som jag egentligen inte velat ha.

Idag ( den 27 januari 2015) ringde jag till TREs kundservice för jag ville kolla om priset kanske sänktes för abonnemanget alldeles nyligen, men nej, det gjorde dem inte. abonnemanget har kostat 249 kr sen i november. Jag ville också veta var jag kan reklamera.
Killen jag pratade med lyssnade tålmodigt på min berättelse.  Ställde frågor och han förstod det jag berättade. Han sa att han skickar en returfaktura och att han tar bort kostnaden för hörluren från räkningen.

Kan jag nu också tillägga att jag spelade in de två sista samtal med försäljaren i butiken.  Så jag har hennes snåriga förklaring på band. Synd bara att jag inte kom på det när jag var där allra första gången. Men jag litade ju på dem.
Jag kommer att spela in i fortsättningen också när jag kommer handla igen abonnemang, telefon, läsplatta och liknande. Det kommer bli min försäkring för att inte bli lurad igen, det kommer spara mycket tid kan jag lova.

Ja, jag är nöjd nu med upplösningen, men tog alldeles för mycket tid, många samtal och möte med butikspersonal. Jag kommer aldrig mer gå in i den butiken som ligger på Västermalmsgallerian i Stockholm.

Om du nu orkade läsa igenom den långa berättelsen så undrar jag om du hade råkat ut för nåt liknade?

 

 

 

 

18 thoughts on “så blev jag lurad av TRE…

  1. jag har råkat ut för liknande händelser mer än fem gånger . Försäljare som vill ge presenter för att man tillhör ett visst bolag alternativt att man betalar alldeles för mycket för att få en att känna sig dum. Trevliga pojkar med i samtliga fall utländsk bakgrund! VÄluppfostrad som man är och dessutom pensionär stannar man till och då är man fast…. Nu säger jag nej om någon frågar om jag har ett visst bolag men ändå lyckades jag bli lurad i Solna Centrum nu i juni. De vill ge mig en present för att jag hade tre. jag försökte att slå ifrån mig att jag ville inte ha nån present men jag hade ju varit trogen kund så länge så jag skulle HA en present. Vill du Ipad ny mobil hörlurar etc. Jag viile inte ha ngt men för att komma därifrån tog jag hörlurar. Stressad som jag blev kom de fram till att jag bara hade mobiltbredband och det var jag nöjd med men då skulle jag få en ny sticka för den som jag har hade jag haft i 5 år. Sedan slängde de på mig en laptop väska som jag sa att jag absolut inte hade nån användning för. den får du i allafall!!!
    Väskan hängde här hemma och när jag jag fick fakturan från tre så visade det sig att jag hade förlängt mitt mobila bredband i 24 månader samt köpt en ny sticka för 300 kr,…..
    Jag går i taket. Får man verkligen göra så här.

    • Vilket elände. De är som onda iglar. Jag tycker att du ska ringa till Tre och berätta historien.
      Det är så otroligt ovärdigt att detta får fortgå.
      En väninna råkade oxå ut gör detta. De skulle alltid hjälpa henne att sänka sina kostnader. Istället fick hon mer och mer att betala och nu betalar hon över 2000 kr i månaden. Hon är jätteledsen men orkar inte bråka.
      Mitt råd är att nästa gång bara att gå därifrån. De är hjärtlösa typer som inte förtjänar att man är artig mot dem.
      Jag är ledsen för din skull.

  2. ALL phone companies EVERYWHERE are CROOKS! NO EMBELLISHMENT!

    Rewind back to the late 80’s when we were just heading into this generation of electronic dependence. I clearly recall the cautious sociologists warning people that although the technology would be beneficial to modern society, we must be aware that it will all be run by enterprise that would routinely come up short on customer service, and when the tech fails us — as all man-made things do, those corporations will seldom be available to make things right.

    Those who warned us were criticized as being paranoid naysayers!

  3. Råkade ut för deras övertrevliga personal i Falun förra veckan, två mycket bestämda säljare som absolut inte ville acceptera ett nej tack och som gjorde allt för att hindra mig när jag försökte gå förbi deras monter i gallerian. Får säga att dom var otrevligt trevliga i sina försök att sälja på mig något.

  4. Fy fanken vilket elände. Jag blev både svettig och förbannad av läsningen. Man stångar sig blodig i pannan, av allt tjatter med personalen. Himla tråkigt.
    Att spela in samtal med operatören är smart. 🙂
    Själv har jag bredband från ComHem i lägenheten. Mobilabonnemanget har jag hos Telia.
    Har aldrig haft problem med någon av dom.
    Hoppas allt ordnar sig för dig.

    • För mig blir det dyrt att ha fast abonnemang både hemma och på jobbet. De flesta behöver betala för sin hembredband. Jag måste betala även för jobbet, för det finns inte indraget där från början. Och då löste jag saken med mobilt bredband som jag har den där jag är.
      Som jag skrev här tidigare, jag var också nöjd innan. Man är nöjd tills man blir missnöjd. Och då skiter sig alltid till max.
      Nåväl…man lär sig alltid nåt på vägen.
      Man kan inte lita på nån.
      Kan rekommendera till alla spela in samtal när man gör affärer över disk , men även per telefon.
      Då kan man lyssna tillbaka och bevisa det man vill bevisa, eller bli motbevisad.

  5. Lycka till med dessa idioter ,eller rättare sagt banditer ! som expert på lura folk , jag väntar fortfarande efter 6 mån , att dom skall ringa mig ,

  6. Jo, nog har man råkat ut för deras tungor…. mitt fall var angående telefonen som jag skulle ha hemma. Det var ju nästan gratis. Jag sa samma sak, jag BEHÖVER ju ingen om jag har en i fickan som tar alla telefonsamtal, men lika förb. så skulle jag ha den. KUNDE ju ge bort den 🙂 Man borde nog be en kompis gå in i butiken och uträtta de ärende man avser. Hur som haver, jag har alltid haft tumme med personalen på Drottninggatan, men dom flyttar ju om så ofta runt – som om det vore bankpersonal, som inte heller ska bli för kompis med kunderna…
    Är utomlands nu, men när jag kommer hem igen ska jag ta ComHems alternativ på bredband tror jag. Det finns så många gratis surfpunkter på stan och man behöver inte surfa JÄMT… Man är uppkopplad nog mycket ändå….
    Summa sumarum, trist med sånna där drillade säljare

    • Värst att de lägger upp det hela som om de vill hjälpa. Men det är som att lita på en orm. Det ska man inte heller göra.
      Det här var sista gången att jag blir lurad av Tre.
      Jag ska faktiskt räkna ut vad jag skulle ha för kostnad om jag har fixat den själv utan deras hjälpande.

Kommentera gärna, tack! :)

