jag lider av BMS…

Jag vet inte när det hela började, för antagligen trodde jag att det är något som var  tillfälligt och övergår av sig självt med tiden.  Men det gjorde det inte.  Hade inte ens en aning om att symtomen har ett namn tills jag råkade nämna det hos tandhygienisten när jag skulle byta munvatten då jag tyckte det jag hade sved för mycket på min redan svedda tunga.
– Jasså….har du BMS ?
– ? – formade jag till en frågetecken.- Burning Mouth Syndrome- blev svaret.

Kul att jag ska ha det. Som inte andra saker vore nog. Och egentligen ingen som vet vad som orsakar BMS. Nåväl, jag är inte ensam fast jag faktiskt trodde det.  Men är det en tröst? egentligen inte.
Kan man göra något åt BMS? Jag kan ju i alla fall äta glass utan att ha dåligt samvete för det. För om det är nåt så just kallt lindrar ju. Eller dricka nåt ofta. Isbit på tungan är också bra, men  det är jag inte road av att ta.
Jag har haft BMS nu ett par år och har inte en aning om den försvinner eller om det blir bättre med åren eller om det tom blir värre som min tinnitus blir det.

När man skriver 2014 vill man att alla ens krämpor ska vara botbara eller åtminstone ska kunna få lindring. Men ibland undrar jag om vi har kommit så långt. Jag tror att vi har alldeles för stora förväntningar. När i verkligheten kommer snart inte ens antibiotika ha den effekt som vi är vana vid att ha.
Vi pratar om Guds finger, men kanske är det naturens finger som vi får ständigt viftande, dock vill vi inte bry oss om det.
Här kan du läsa om BMS mer.

14 thoughts on “jag lider av BMS…

    • Jag har också det och har haft det i 6 1/2 år

      Det är ett helvete utan like.
      Jag har varit med i flera olika tidningar för o få kontakt med flera det sitter säkert massor där ute som inte vet vad det är.
      Jag leder en privat grupp på Facebook
      Har du det?
      I så fall gå in på
      Burning Mouth Syndrom BMS Sverige
      Ska jag lägga till dej.Vi stöttar varandra där o ger tips.
      VAR BOR DU O HUR GAMMAL ÄR DU?
      SANNA

  1. Hade inte heller hört talas om det. Men vad det finns i vår herres hage. Det kommer från magen skulle jag tro. Varför använder du munvatten+ Tror inte jag är så bra om det svider i munnen redan. Tror du ska blanda till lite bikarbonat i vatten och gurgla munnen med. Det kommer att lindra. Kanske t o m tar bort det hela. Gör det morgon och kväll. 🙂

Kommentera gärna, tack! :)

