steg för steg recept på Rosbakelsen…

Jag lovade att göra ett steg för steg beskrivning och recept på den här underbara rosbakelsen som jag fick lära mig av min mor för länge sen.

Det är enkelt, snabbt och vackert. Smakar gott med. 🙂
Om du använder receptet får du gärna länka hit. Det skulle jag uppskatta. 🙂

rosbak...foto: AntoniaB 2013Man kan ju naturligtvis börja allt från början och göra en egen smördeg. Men det steget hoppade jag över och köpte en färdig på matbutik. Inte fryst utan kyld, färdig att använda, dessutom i precis lagom storlek så jag fick  7 stycken ros .

rosbakelse...foto:AntoniaB © 2013

Recept för 7-8 rosbakelse

  • 1 färdig smördegsrulle eller gör din egen
  • 2 röd äpple
  • 3-4 skedar socker
  • 2 tsk kanel
  • 1 tsk kardemumma
  • ev. lite riven mandelmassa

för sockerlag:

  • 1 l vatten
  • 3 msk socker
  • 2 msk pressad citronjuice

Starta med att sätta ugnen på 220 grader.Tvätta äpplen, dela dem i fyra delar, ta ut stjärnorna men skala inte äpplen. Skär dem i tunna skivor.

rosbakelse...foto:AntoniaB © 2013
Koka upp vattnet med 3 sked socker och 2 sked av den pressade citronjuice.Du kan lägga till lite kryddnejlika också om du gillar smaken. Lägg dem skivade äpplen i det kokande vattnet för 1 max 2 minuter. Genom att koka äpplen försvinner äpplens spänst och blir lättare att forma dem sen.. Ta upp dem med hålslev och lägg dem på hushållspapper en stund för att rinna av.
Spara vattnet som äpplen kokade i  i en karaff det är gott att dricka lemonaden både varmt och  kallt.

rosbakelse...foto:AntoniaB © 2013 rosbakelse...foto:AntoniaB © 2013Rulla ut smördegen på en mjölad underlag. Skär degen i remsor (cirka 3,5 cm bredd. )
rosbakelse...foto:AntoniaB © 2013Fördela  blandningen av socker/kanel/ kardemumma/ ev. riven citronskal och/ eller mandelmassa över remsorna. Lägg äppelskivorna på remsorna så att de täcker varandra lite och lämna en bit fri på slutet av remsan ( som på bilden). Den fria biten ska du vicka in under när du har rullat upp remsan.

rosbakelse...foto:AntoniaB © 2013rosbakelse...foto:AntoniaB © 2013
Lägg rullarna på en bakplåtspappersklädd plåt och grädda den i ugnens mitt cirka 20-25 minuter. (220 grader är lagom) Ställ lite vatten i ugnens botten så fastnar inte bakelsen i pappret.
När den har svalnat strö lite florsocker över bakelserna. En tesil är en perfekt redskap till att strö socker snyggt.

Det är en snabb recept, cirka 20-30 minuter förberedelser och cirka 25-30 minuter baktid. Klar på en timme när man har vanan inne.

Voila… Lycka till med din bakning och jag är säker på att rosorna blir en succé på dina bjudningar. Om det är nåt oklart är det bara att fråga. 🙂

Obs! Om du använder receptet får du gärna länka hit. Det skulle jag uppskatta. 🙂
If you use the recipe, feel free link here. I’d appreciate that. 🙂

9 thoughts on “steg för steg recept på Rosbakelsen…

  1. Men så underbart. Ska man bara äta som dom är. Inte ha något till? Vaniljsås eller glass eller så. Klart man kan om man vill. Men det räcker nog som det är. Blir rätt stora. Hur långa är remsorna tro om man ska göra mördegen själv. Tror det heter mörded och inte smördeg men jag kan ha fel. Dock heter det stjärnor på himlen och kärnor i äpplen by the way. Ska testa att göra detta. Ska imponera på mina gäster å det grövsta. 😛

    • Det står smördeg på förpackningen. Färsk smördeg. Den har precis lagom storlek 32×26 cm. Remsorna är 2 fingerbreda ca 3,5 cm
      Det blir 7 remsor på längden.
      Naturligtvis kan du ha vaniljkräm runt om varje ros. Men den är god bara rakt upp och ner också. Och fröjd för ögat. Dina gäster blir imponerade för den ser komplicerade ut. Godast är den färskt.
      Ska rätta till alla skrivfel också. Tack för rättelsen. 🙂

  2. Det är nästan så att jag måste prova, fast jag inte äter sött. Men det är ju inte mycket socker i dem. Vackert är det och ser väldigt proffsigt ut.
    Tack för receptet!

Kommentera gärna, tack! :)

