jag var i Mekka idag…

Nåja, kanske inte riktig i Mekka jag var – utan i Stockholm på Drottninggatan – men upplevelsen var nära på.  Precis så som man går runt den heliga stenen gick vi också runt böckerna. Trängseln var enormt.  Och bra väder fick försäljarna också, då den senaste tiden så obligatoriska monsunregn på eftermiddag uteblev, trots tunga moln på himlen.
Och molnen skingrades till slut, men inte folket.
Jag själv avstod från att köpa, då jag har redan mer än 300 olästa böcker här hemma. Får ångest bara  jag ser dem.

En författare jag inte känner berättade om sin bok. Publiken var i den högre åldern ungdomarna lös med sin frånvaro, kan jag tycka.

Inte långt ifrån var det loppmarknad. Undrar varför det heter loppmarknad. Är det så att man fick loppor hem med sakerna man har köpt?  Det är ju varje söndag på Hötorget mellan Pub Och Konserthuset. Och här kan man verkligen hitta allt mellan loppor till elefanter. Från äkta päls till skivor och möbler. Och de här försäljarna är inte lika gåpåiga som kusinerna från resten av veckan. Fast att kränga grönsaker kräver sin röst då alla säljer ju samma grönsaker, så gäller att säljaren lockar med rätt lockrop.  Men nu var ju saker som säljer sig själva. Försäljarna verkar närmast små sura egentligen. Ingen som försöker pracka på mig en silverrävpäls direkt, inte heller nån mässing ljusstake. Och det är skönt.

Ja, det var en helt vanlig dag i Stockholm.

7 reaktioner på “jag var i Mekka idag…

  1. Det heter flea market. Man kom väl hem med loppor i dom gamla grejorna. Loppis! Vi har en jätteloppis i vår by – drar folk från hela Sverige. Men dina bilder tar ju priset. Jättekul! Älskar loppisar!

  2. Jag har definitivt för många böcker så det är tur att jag inte var där. Men set såg verkligen lockande ut. Loppmarkad ska enl Wikipedia komma från att folk sa lite nedvärderande att kläder som såldes där innehöll loppor.
    Översta fotot här är verkligen bra!

    • Tack. Orden var ju talande så jag prickade rätt :) Jag har en bildlig seende och det gör att ofta blir det roligt när man hör nåt. Speciellt när jag hör ordet OST i vädersammanhang. Har väldigt svårt att koppla ifrån den fysiska osten därmed ser jag hur stora ostar far runt i luften och stör. :)

Kommentera mera, tack! :)

