digitalkonversation i mikrovärlden?…är det så vi ska ha det?…

Börjar bloggen bli utdöende företeelse? Eller är det bara min blogg som inte får fart bland alla som finns i cybervärlden?
Men jag ser att andra jag brukar läsa inte heller får många kommentarer längre.  Om deras statistik vet jag inget om, det kan ju vara så att dem har många besökande läsare ändå.  Själv lämnar jag nästan alltid kommentar när jag blir berörd av det jag läser och det händer ofta.

Är det så att twitter och facebook tar över mer och mer eller har det andra orsaker?
Ska man i fortsättningen bara meddela sig med korta stereotypa meningar utan något vidare djup?
Är vad man åt till frukost och vilket fik man nu kan påträffas viktigare än allt annat? Har vi kommit till mikrovärlden med mikromeddelande som passar in i vår mikrostunder medan vi intar vår mikrolunch med en mastodont latte sidan om. ?
Även om dem medierna har ju naturligtvis sina fördelar. Inget kan få upp ångan så mycket  och så snabbt än en välskrivet klagomål på facebook. Engagemangen blir totalt även om substansen bakom vissa uppror är inte ens sant. Men när den är sant så får den maximalt effekt.
Men det är hetsigt. Att få ständiga påminnelser in i brevkorgen om vem har skrivit vad och vem fyller år är enbart jobbigt. Jag skiter i egentligen alla dessa födelsedagar.  Och om du ställer en fråga….ja, då får du inte ens nåt svar. Så varför ens ställa dem.  Man bara mal och mal och mal om sitt .

JA, precis som jag gör själv här… men jag åtminstone svarar. Men nu känns som om jag inte når någonstans. Och inte vill jag delta i Facebook-  och Twitterhetsen.  Jag vill inte sitta med vänner som ständigt har näsan i sina mobiler och iPad och bara utstöter några tveksam uhmmmm…jaaa….kanske inte… bara för att låtsas att dem är med i en konversation.  Men skulle få en mycket bättre svar om man skickade den på mobilen.  Ska samtal dö ut till fördel digitalkonversation?

12 reaktioner på “digitalkonversation i mikrovärlden?…är det så vi ska ha det?…

  1. Det har blivit lugnare på bloggen sen twitter och Facebook tagit över. Har märkt att många har Facebook som en blogg. Det tycker jag är märkligt. De postar bilder om och om igen och talar om vad dom gör. Länkar till youtubeklipp och artiklar o s v. Men varför inte starta en blogg istället. N’ä, det kräver för mycket tydligen. Twittrar ibland. Det är kul. Det går fort och tar inte så lång tid.

    • Mitt liv är så händelselöst numera att det finns inget att skriva om i kort format. Går till jobbet, kommer från jobbet, handlar, äter sover. Jag fikar inte och dricker inte heller kaffe eller LATTE som numera kallas för vuxen välling. Och jag tänker inte ljuga för att verka intressant.

  2. Suck. Ville bara säga att jag hade skrivit en JÄTTELÅNG kommentar här, som försvann när jag skulle välja annan inloggning än wordpress eftersom jag inte hittar den inloggningsuppgiften! Jag klickade på länken för att gå tillbaks till din sida och då var hela kommentarsfältet borta som jag skrivit i! :-( Jag orkar verkligen inte skriva om allting igen, men det handlade om att jag tror också att mycket beror på att allt ska gå snabbt och ingen orkar vara koncentrerad längre stunder på att läsa om de inte lär sig/får ut något av det hela.
    Det var enklar att kommentera förr här, då kunde man bara fylla i sitt namn o webbadress och skicka iväg. Nu måste man logga in…?

    Dessutom, så gjorde man ju automatiskt reklam för sin egen webbsida om man fyllde i den som avsändaradress! :-)

    • Det har blivit lite krångligare att lämna kommentarer i WordPress och även i andra sammanhang. Synd att den långa svaret försvann. Har råkat ut för sånt själv.
      JA idag sak allting gå i superfart finns inte så mycket tid för fördjupning och eftertanke.
      Följden blir nog att fler och fler bränner ut sig och det kommer ner i åldrarna som det heter. Tack för din kommentar. :)

  3. Bloggosfären är emellanåt obegriplig. Ibland si och ibland så. Men jag tror att det går i vågor. Jag tror – eller i alla fall hoppas – att det är bloggandet som har framtiden för sig, och inte FB och Twitter.
    Kommer att tänka på en av alla dessa undersökningar som pekar på raset i skolan: Att det är allt sämre med läsförståelsen. Man kan förstås läsa, men åtskilliga har stora svårigheter med längre och lite mer ”avancerade” texter. Beror det på nya teknikens snuttifiering?
    Snuttifieringen … är det bara kontakt som man är ute efter, mycket kontakt – även om det är tom kontakt.
    Kommentera eller inte beror för min del dels på tiden, dels på om jag har något i vart fall halvvettigt att skriva in – alltså mer än att inlägget var kul eller intressant eller tänkvärt osv …

    • Ja, bloggvärlden är nyckfull…men på senaste tiden har jag ändå märkt att färre och färre har bloggat om ämnen som man kan läsa i nättidningar. Jag brukar kolla sånt när jag läser nåt intressant. Vilket var mycket vanligare förr.
      Jag vet också att många bara läser men ytterst få skriver kommentarer. Men nu har även statistiken gått ner. Och då är dem tysta har väl också försvunnit.
      Nu blir snart bloggen en dagbok som förr i tiden… den kommer inte läsas av någon alls. Man kan skriva hemligheter utan att någon läser det.
      Hur som… inget kan ju ändras vatten rinner bara i en riktning och man får finna sig i mycket utan att kunna vrida klockan bakåt. Men ibland känns det skönt att kunna klaga lite och kanske få lite stöd :) eller åsikt.

  4. Jag är med på Facebook mest för att hålla koll på familj o vänner.Dessutom länkar jag från bloggen dit. Det innebär att jag får kommentarer till bloggen direkt eller i Facebook. Det är inte alls samma intensitet på bloggen nu som det har varit. Men jag är ändå förvånad över att det är såpass som det är. Tror att många liksom du är trötta på facebooks ytlighet och mikroformat.
    Jag kommer att blogga så länge som det finns nån som läser. Hellre en kommentar i bloggen än 10 gilla på Facebook!

    • Ibland har jag fått nån kommentar i Facebook på nån inlägg jag skrev ( min blogg är också kopplat till den) men jag hellre ser att folk besöker min blogg. Och jag har slutat klicka på gilla knappen, sen det kom fram att virus sidor kan ligga bakom sånt.

  5. Hej där,
    Jag har faktiskt funderat över exakt samma sak. Jag har bloggat i många år vid det här laget och då, när jag startade, var det inga problem att få igång bloggen med kommentarer och allt. Idag är det nått helt annat. Ta t.ex. bloggen i vår butik Lust&hjärta, inte är det många kommentarer där inte. Man blir så förvirrad ibland och undrar om nån öht läser det man skriver.
    Å andra sidan är det ju faktiskt så att jag själv både surfar runt mindre och kommenterar mindre än jag gjorde förut. Visst, jag hålls på Facebook, men det lägger jag ju inte nån stor tid på.
    Undrar varför det har ändrat sig. Vad kan det vara som ändrat mitt beteende. Mycket att göra har jag ju alltid haft.
    Tål att funderas på.
    Och jag lovar att i fortsättningen åtminstone tala om att jag varit här, för jag prenumererar på dina inlägg och läser med nöje och stort utbyte =)
    /Pia

    • Hej, hej!
      Tack för ditt svar. Ja så är det. Förr hjälpte man dem som började blogga genom att kommentera och rekommendera dem. Idag får man klara sig själv bäst man kan. Näst intill så att man får sälja in sin blogg och tigga och be om kommentarer då det hjälper också för att komma högre i rankningen.
      Har kollat lite engelska och amerikanska bloggar där är det helt annorlunda. Folk är mer benägna att ge kommentarer. Har fått lite kommentarer från dem på min nya blogg. Men bara lite. Men lite är bättre än ingenting alls.
      Egentligen skulle jag kunna ha massor av läsare så många kunder jag har. Men knappt en bråkdel som läser min blogg om ens det.
      Nåååväl…jag fortsätter då jag känner ändå att det är ett bra sätt av avreagera mig och få ut frustrationen och dem få glädje ämnen som mellan varven drabbar mig med.

Kommentera mera, tack! :)

