Fick ett samtal från följande nummer 08-50255905. Fredagar är en dag då tydligen alla försäljare sitter inne på kontoret och ska ringa säljsamtal.Samvete har de inte det vet vi idag.
Han som ringde skulle också kränga, lura på nåt men jag visade inte intresse så han la på innan jag hunnit avsluta min korta mening: är inte intresserad av vad du nu ……han la på…..vill lura mig till. Hejdå. Och lägger på. Väntar aldrig artigt på nåt svar heller. För det kan kosta en mycket att diskutera med skojare.
I den här veckan berättade 2 av mina företagande kunder hur de helt plötsligt krävdes på 23 000 kr + moms från ett företag som de aldrig ens hört talas om innan, men de ändå påstod att kundens företag hade ett avtal med dem som löper på två år.
När kunderna givetvis protesterade mot detta erbjuds snabbt en förlikning på 6 tusen kr + moms. Vilket säkert många finner sig i då är det ingen som vill hamna hos kronofogden. Inte ens tillfälligt. Och 6000 låter bättre en 23 000 kr. Det är väl uträknad.
Säkert har många hört om företag som säljer hemsidor för ungefär samma summa alltså 23 tusen kr. Fast när de tar kontakt säger de att det är gratis. Många som har tackat för detta erbjudande fick sen en rejellt uppvaknade och säkert lär sig läxan ….DET FINNS INGET SOM ÄR GRATIS HÄR I LIVET…Absolut ingenting.
Men mina kunder har råkat ut för en annan typ av lurendrejeri. Telefonförsäljare påstod att de är upptagna i deras webbkatalog, där deras uppgifter kunde vara och hittas gratis. Men nu ska det betalas, smekmånaden är över. Möjlighet finns inte för att avbeställa, då det borde man ha gjort innan. Innan vadå? Innan man ens visste att man var med, kan man förstås inte avboka nåt man inte visste att man hade. Var det krångligt? Det är det.
Jag undrar hur dessa människor som ringer mår? De VET vad de gör. Och det bör ju ta på deras sinne. Omsättningen är antagligen är svinhög på sådana arbetsplats, men är man desperat efter jobb så antagligen tar man vad som helst till slut.
Mitt råd ha en kort standarsdsvar och LÄGG PÅ luren. Blir du nyfiken ändå så be att få ringa upp. Oftast går ju inte det, och då vet du att dem är ej seriösa. Men även om det går att ringa upp ska man vara vaksam. En hemsida är enkelt att tillverka och kan se hur proffsigt ut som helst. Det är ingen säkerhet att företaget bakom är seriös.
Ska du införskaffa nåt gör research först..
Här är länkar där du kan läsa vad man bör göra. Tidningen Driva eget driver kampanj mot fakturaskojarna.
Och gå inte heller på om någon ringer och påstår att de kan hjälpa dig att bli kvitt fakturaskojare. Självklart mot betalning. De är skojare dem med.
Driva eget har en ständigt växande lista, men tyvärr poppar nya upp hela tiden. Samma skojare, nytt namn. Och vad kan vi företagare göra? Vi måste ju svara på alla samtal.
Men ett gott råd till . Om du ändå blir lockad av vad de säger och erbjuder, säg till killen som ringer att du själv spelar in samtalet, för att undvika missförstånd. (Spela alltid in samtal av den här sorten för övrigt..) Antagligen blir försäljaren inte alls nöjd med det och snabbt avslutar samtalet för att aldrig mer höra av sig. Med dem nya smartphone är inte alls svårt att spela in samtal.
Tyvärr är man inte skyddad mot dessa avarter, skojare får bra utdelning, nästan ingen straff alls om ens nåt. Politiker bryr sig inte. Så det är fritt fram. Bättre än att sälja narkotika eller människor.
Det är för jävligt!
Det här förskräckligt! Om jag förstått det hela rätt så kan man protestera och bestrida kraven. Men det är olustigt och tar en massa tid.
Jag känner igen telefonnumret i inlägget. Numer så svarar jag inte om jag inte känner igen numret i nummerpresentationen. Jag kollar först på eniro.
GillaGilla
Ja, man kan bestrida, men är ganska obeskrivligt hur det känns just när man får veta att man krävs på 23 000 kr. Dessutom är en ganska så långdraget procent, som ofta ska gå så långt att man ska mötas inför kronofogden, och det är först då man får veta att skojaren har backat och inte dök upp, därmed ärendet släps och man slipper anmärkning hos fogden.
Polisen gör ju inget, dagen efter anmälan avskrivs ju ärendet.
Så oseriösa har alltid företräda i att lyckas. Inte alls bra.
Som privatperson kan man låta bli att svara om numret är okänd eller är dolt, men som företagare kan inte göra det samma. Även många kunder har ju dolt nummer, och företagsväxel syns inte heller.
Så vi måste svara och kollra.
Sen dyker ju upp andra aktörer – också givetvis oseriösa- som erbjuder att hjälpa mot dem fakturaskojarna. Men de är ju av samma skrot och är i maskopi med varandra.
GillaGilla
Men fy 17 vad jobbigt. Att alltid vara på sin vakt!!
GillaGilla
Det är man tvungen till och inte kan man låta bli att svara heller!
GillaGilla