här är jag född…

Ja, i en liten stad till gränsen till Österike är jag född. Och har levt även  mina första levnadsår här.  Vem vet kanske just omgivningen hjälpte mig med mitt sinne för skönhet.  Kanske är det bara medfödd. Kanske blir man präglad, eller både och.

Ministaden heter Köszeg och  redan 1289 är staden  nämnd. Många ville ha ägande rätt till skönheten förstås men har stått emot många illvilliga härskartyper.
Staden ser ut som en sagostad i minimal format.  Vi bodde mittemot borgen som  idag är under renovering så vi kunde inte komma in. För övrigt är inte bara borgen under renovering utan större delen av stan.  Men då är den liten blir den  klar inom kort. Dock inte innan jag åker hem. 🙂

Några bilder vill jag  dela med också:

Köszeg....foto: copyright AntoniaB 2011

Köszeg....foto: copyright AntoniaB 2011

Köszeg....foto: copyright AntoniaB 2011

Köszeg....foto: copyright AntoniaB 2011

Köszeg....foto: copyright AntoniaB 2011

Köszeg....foto: copyright AntoniaB 2011

I det gråa huset har jag bott som barn. Men en utsikt mot borgen som kommer strax. Och kan även ses ovanför.

Köszeg....foto: copyright AntoniaB 2011

Köszeg....foto: copyright AntoniaB 2011

Är inget annat en en ringtorn. Så att man hör verkligen att klockan är slagen. 🙂 Säkert hade den en annan viktig funktion också.

Köszeg....foto: copyright AntoniaB 2011

Det är vanligt att folk cyklar runt i såna dräkter i sommar tid. En klar längtan efter forna tider skulle jag tro. 😉

Köszeg....foto: copyright AntoniaB 2011

Den lilla staden är full av allehanda kyrkor, så ingen behöver känna sig utanför. Har aldrig räknat hur många de är, men man ser kyrkorna överallt.

Köszeg....foto: copyright AntoniaB 2011

7 thoughts on “här är jag född…

  1. Nere på kontinenten är man inne på att bevara sina rötter, i byggnads- och stadsbildsform. Applåd! Det är man ju verkligen inte på våra breddgrader. Riv rasket och bygg nytt! Galna parollen för exvis Klara-kvarteren – och nu Slussen. Det går ju att rusta upp istället för att riva ner – och ersätta med själlösa byggnader i cement, stål & glas. Och så har vi ju de svenska medelstora städernas stadskärnor. Trista är väl bara förnamnet …

    • Slussen hinner rasa innan något beslut fattas, verkar som.
      Man vårdar på annat sätt nere på kontinenten än här uppe i norden, samtidigt kan man låta förfallet gå mycket längre också.
      Har tänkt sätta ut mer bilder så småningom. Jag är ganska insnöad på epoken art-deco och det finns där fantastisk mycket av. Annat med.
      Jag gillar ju variationer i stadsbild, har inget heller mot moderna byggnader men det ska vara finnes i modernt. Och dagens arkitekter verkar ju ha skolats av sovjetmakten. Det är synd och skam.

  2. Så roligt att du delar med dig av din barndomsstad! Underbart vacker, jag älskar såna små pytoreska ställen och de gör sig verkligen så bra i bild tycker jag 🙂

    • Det satt förstås långt inne, då jag är inte för mycket att dela av mig om personliga saker. Men ibland släpper jag igenom lite. 🙂

  3. Underbar liten stad. Men du är väl inte där nu? Kanske. Tänk så gudfruktiga människor var förr. Trodde så på Gud och byggde stora och höga domer. Massor med människor som fick slava för att få upp allt på ställningar. För vad. Visst är det vackert. Men inga bygger sånt idag. Vad gör vi nu? Jo, kanske längtar tillbaka till medeltiden genom att klä oss i såna dräkter. Det görs även här. Medeltidsdagar på olika håll.

Kommentera gärna, tack! :)

