sista advent?….

…är det väl idag. Jag är ur dåligt på traditioner. Har inte pyntat än. Men tog fram den elektriska moderniteten igår. Ja, igår. Och med stor tveksamhet.

För medan alla verkar superinvolverade i miljön, så helt plötsligt glöms det bort under en månads tid, då alla ska hänga stjärnor i fönstret och tända adventsljusstakar i fönstret. För det är så mysigt.  Supermysigt…. Nåväl tog jag fram det själv till slut och har maxat den totalt så att den har nästan avancerat till en gigantisk julgran.  ;)

På vägen hem från handlandet var julgranarna uppställda på bägge sidorna av trottoaren vid Vasaparken. Plötsligt fick jag en känsla av att de vill anfalla mig och vilja veta varför de ska huggas ner bara för att Jesus har föds en gång i tiden. Varför ska de dö för att någon har fötts?

Seden kommer ju från Tyskland  någongång på 1400 talet – som så mycket annat – men man har alltid har tagit in levande träd och kvistar för att skydda sig mot onda andar och troll. Sen tog så småningom pyntmanin över så klart. Och julgranen har nästintill avancerat till en egen rörelse. Utan gran är väl inget jul.

Själv har jag en mini plast som kommer nog hålla resten av mitt liv. Kanske tar jag fram den med sin fiberoptik,  kanske inte. Det får dagsformen avgöra. Jag spekulerar inte om den, men man kan oddsa om man inte har bättre för sig. ;)

24

3 reaktioner på “sista advent?….

  1. Vi har också plastgran. Funkar skitbra. Det är fint med lite ljus i mörkret tycker jag. Men visst är det lite makabert med allt prål med tanke på hur många barn kommer att få det i jul med fulla föräldrar. Hemsks tider.

    • Den är säkert inte heller miljövänligt, men man köper bara en gång. Och därmed mer miljövänlig än hugga ner träd varje år. För några få veckors nöje.

Kommentera mera, tack! :)

