57 km vs 17,2 km …


Tunneln genom alperna är nu genomborrad.  57 km – det är långt det. Arbetet tog 14 år,har påbörjats 1996, ( 8 människor fick sätta livet. Hoppas att deras familj får ersättning för det storartade projektet.)

Sen har vi Hallandsåsen! Sveriges egen lilla projekt som är ——- hur långt är den? 8,6 km men eftersom för enkelhetens skull är det 2 parallelt löpande elände så kan man säga att det är 17,2 km.  Är den färdigt borrat?  …………………. NEJ.  Den började borras 1992.  18 år sen.

Den ena tunneln är nu genomborrat, men kvarstår nu den andra tunneln. Ska den ta 18 år till? Tunneln i alpen kommer behövas modernisering innan ens Hallandsåsens tunneln blir klar för första gången.Vet inte, men med hacka och hammare samt lite dynamit och en skopa engagemang hade de varit klara sen länge sen.  Kostnaden lär landa på 10,5 miljarder kr. Om det är sanna siffror vi får.

Tur att Pyramiderna har inte planerats av den här superteamet. Visserligen har ingen listat ut än hur pyramiderna byggdes utan det moderna tekniken världen har idag, men har Sverige hade fått uppdraget så skulle de fortfarande hålla på med planeringen.

Slussen lär kollapsa innan första spadtaget tas och ett plan godkänns. Den har ju varit livsfarligt redan för 5 år sen, inte har det blivit bättre sen dess heller.

AB, ny teknik,

8 tankar om “57 km vs 17,2 km …

  1. Hur man än ser på saken är det läskigt med tnnnlar och underjord. Synd om dom som jobbar i gruvor under osäkra förhållanden. Och om det börjar brinna i en sån där alptunnel blir det katasrof. Det hände nyligen. Åkar i tunnlar utanför och i Stockholm ibland och det är verkligen härligt när man skådar ljuset i tunneln.

    Gilla

    • Fy, det är en riktig fasa det där med bränder. Vad jobbigt måste va för lastbilsförare som ska igenom tunnlarna rätt så ofta, och trötta är de på jämnan. Och för i tiden var ju halva tjusningen med såna jobb att kunna se fina vyer. Vad ser man på tunneln? Inget.
      Man borde kanske måla vyerna på väggarna som man missar. med möjlighet för att kunna ändra efter årstiderna.

      Gilla

    • Jag är inte heller förtjust i tunnlar, men ibland är den tydligen nödvändigt.
      Jag undviker ju även t-bana in i det längsta också.
      Man helt klart borde rådfråga dem där nere på kontinenten, hur man jobbar snabbt, säkert och effektivt.

      Gilla

    • Man undrar om den blir klar medan vi lever. Hoppas att ni fick bra med pengar för huset. Det hoppas jag verkligen. Har dina hälsoproblem med den där giftet att göra? Har du tänkt på det?

      Gilla

  2. Hehe – och om svenskar fått uppdraget med Kinesiska muren? Slussen är ju fotografiskt intressant, tycker jag. Gäller ju att passa på innan det är för sent. Har nytagna foton, men problem att få in dem på bloggen. Och så pinkas det ju så enormt i Slussen-gångarna – och har nog alltid pinkats flitigt där. Odören får jag inte heller in på bloggen …

    Gilla

Kommentera gärna, tack! :)

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.