För ett år sen köpte jag en iPhone med abonnemang bundet för 2 år. Kommer aldrig att göra om det. Kommer bara köpa telefon utan bindning till någonting alls.
Efter en vecka fick jag lämna in iPhonen för batterin laddade ur på en halvdag utan att jag gjorde nåt på den. Fick den utbytt till en ny iPhone. Den fungerade bra tills det var dags för uppdatering av program. Efter den började telefonen sega, sen helt plötsligt var det problem med att skriva mail också.
För en vecka sen har jag lämnat in den för att man skulle kolla vad felet är. Det görs hos Anovo
Svaret blev följande -> den är fuktskadad – GARANTIN TÄCKER INTE – du kan köpa ett utbytesterminal för 2738 kr. (min telefon är ännu inte fullt betalt då den ingår i det 2 åriga abonnemanget)
Jag blev förbannad. Min telefon har aldrig ens varit i närheten av fukt. Jag har inte hällt vatten på den, eller tappat den i sjön. Jag bara använt den. Och gissa – nu har jag kommit fram själv vad kan ha orsakat fuktskadan. Jag pratar ju i telefonen och använder inga headset för det. När jag ringer någon sätter iPhonen på högtalarfunktionen och pratar rakt in i mikrofonen. Och min andedräkt är ju fukt. Fukt som jag dagligen utsatt telefonen för. Fan ta mig!
Det finns tydligen också en indikator i telefonen som man själv kan kolla för att se hur fuktskadad telefonen är utan att behöva betala 250 kr för s.k. reparation kostnad i och med att felet anses vara ditt.
Jag känner personligen 3 personer som har fått samma svar när de har lämnat in telefonen. Dessutom en antal kunder som fick byta sina nyinköpta iPhones med diverse olika fel. Antagligen finns det många fler. Undrar hur mycket som mörkas om kvaliten på en sån dyrgrip?
Värst är att Apple vet om att telefonen är känsligt för fukt, så känsligt att du helst inte ska prata direkt i telefonen, men ändå anses felet vara inte deras dåligt konstruktion utan lämnas över den till användaren.
- Varför erbjuds att jag ska köpa en utbytesterminal för 2738 kr om det anses att felet är mitt?
- Varför informeras man inte vid köp att telefonen är extra känsligt för fukt?
- Och varför ska jag behöva betala avgiften för en undersökning när man kunde ha kollat den redan i butiken eller förklarat för mig hur man gör det?
Min slutsats är att Iphone suger, för även om den är en mysig telefon att arbeta med har jag svårt att köpa det att iPhone är känt för att den är känsligt för fukt. Hur smart är det att sälja den i Sverige då? Än har jag inte sett nåt öken här trots klimatförändring. Men har märkt en uppenbar klimatförändring på hur kunder luras på bästa sätt och komma undan med det…
Nästa gång köper jag nåt billigt. Fått nog av iPhone.
AB Expressen, expressen, SvD, SvD, AB GP
Läs även Bunnys äventyr med Apples produkt.
Pingback: med imma på linsen… « Divage
Pingback: innan du köper en iPhone… « Divage
Pingback: mitt inre visade i bilder…. « Divage
WTF? Det var riktigt LÅGT det!! 😦 Känner med dig…
GillaGilla
Tack Ro!
GillaGilla
Pingback: mitt inre i bilder…. « Divage
Det var väldigt tråkigt. Kommer ihåg när du skrev att du köpte den. Jag har ingen Iphone men jag brukar också använda högtalarfunktionen. Kan bara hålla en telefon mot örat i några få minuter. Mina billiga mobiltelefoner klarar det alldeles utmärkt. Hoppas det löser sig för dig.
GillaGilla
Nästan alla mobiler är fuktkänsliga och har inbyggda indikatorer som visar om telefonen utsatts för fukt. D.v.s. fuktproblem är inget unikt för iPhone. Tyvärr är man som konsument ganska oskyddad. Det finns praxis från ARN som talar till tillverkarens fördel, just i fallet med fuktskadad mobil.
http://www.arn.se/praxis_referatiurval/vanligafall/Kop-av-varor/Konsumentkoplagens-sexmanadersregel/227/
Dock tror jag inte ditt seghetsproblem beror på hårdvaran, utan det är troligen mjukvaran som är problemet. Uppstod segheten efter uppgradering till iOS 4.0? I så fall kan du troligen lösa problemet själv. Min iPhone 3G blev ohyggligt seg med iOS 4.0. Efter ett tag släppte 4.1 som är snabbare, framförallt på iPhone 3G.
Kör du redan 4.1, så bör du testa att göra en backup+återställning på din iPhone. Det kan lösa problemet. Fler tips på:
http://www.omteknik.se/6-tips-for-att-gora-iphone-3g-snabbare-med-ios-4/
GillaGilla
Tack Anders för tipset. Ska prova den så fort jag får tillbaka min telefon.
GillaGilla
Pingback: Jag kommer aldrig mer att köpa teknik i fruktdisken « ღ Bunny ღ
Apple vet om mycket som de förnekar…
http://katidis.wordpress.com/2010/10/05/jag-kommer-aldrig-mer-att-kopa-teknik-i-fruktdisken/
Mvh
GillaGilla
Ja det är ju tydligt.
GillaGilla
Blir arg bara jag tänker på hur mkt de tjänar och inte ens kan hjälpa sina kunder…!
GillaGilla
Tack för trackbacken!! 🙂
GillaGilla
Nej, det blir ingen iphone för mig heller. Herregud vi bor i Sverige och här är det fuktigt. Stackars dig! Gud vad förbannad jag skulle bli.
GillaGilla
Jag ÄR förbannad.
GillaGilla
Mycket upprörande! Måste säga att jag är besviken eftersom jag faktiskt gillar Apples produkter. Kanske ska överväga om det är värt att köpa en iPhone.
GillaGilla
Det är en mysig telefon som är roligt och enkelt att använda. Men fuktproblemet är tydligen känd men ihjältigen. För går man in på länken jag hänvisade så är det egentligen den ända fel dem beskriver.
Och vem går in på den sidan när man köper en ny telefon.
Och varför erbjuder de en ny köpetelefon om dem ändå inte känner sig skyldiga.
Deras resonemang stinker.
GillaGilla
Vilka hästskojarefasoner! Blev riktigt förbaskad när jag läste inlägget.
GillaGilla
Det är hästskojarefasoner. Skulle jag vilja synas i media så skulle jag kontakta Aftonbladet eller expressen, men jag är mediaskygg. Har ingen lust att bli fotograferad med en iPhone i handen och le olyckligt.
GillaGilla
Låter jäkligt knäppt i mina öron, nä ingen Iphone för mig heller har aldrig gillat låsningen till Apple när det gäller program så jag valde en dyr Android som jag är mycket nöjd med. Trist att du ska behöva råka ut för nåt så konstigt, dom verkar inte vara vidare trevliga mot sina kunder.Det där med fukten låter mycket märkligt…
GillaGilla