besviken på modeutställningen…

Efter en stor promenad ( start Torsgatan -Hamngatan- Strandvägen- Skansen varvet runt – Nordiska museet- Strandvägen – Hamngatan- Drottninggatan- Torsgatan) som gjorde mig helt slut på flera plan kan jag bara konstatera att Nordiska Museet var en enorm besvikelse.

Deras stora Affisch – Modemakt på fasaden lockade in mig. Mode är ju alltid intressant och de skulle visa 300 år av mode.  Betalade 80 kr inträde, fick en elektrisk guide -  tog hissen till tredje våningen  och blev besviken. Visserligen står det att den öppnade i februari 2010 , men för cirka 5 år sen när det var gratis att gå på museer  var samma kläder utställda. Kanske några tillkom sen dess om ens det.
Rätt så mörk lokal med minimal belysning, antagligen för att skydda kläderna.  Ca 9 monter som bestod av kläder från 1700-talet 1800-talet och från 60 talet. Typ 9 stycken 60-tals klänningar.
Jag förväntade att hela våningsplan skulle vara proppfullt med kläder.

Jag gillar mode, men höll på att dö av tristess.

Passade på att kolla resten av utställningar, men inget nytt har tillkommit sen sist där heller. Överhuvudtaget tycker jag att fast huset är pampigt och verkar vara stort, utställningsytan verkar vara väldigt liten.

Dock har de Tedans med levande band som var ändå en kul grej då det hördes över hela museet. Och det dansades, medan jag glodde på dem virvlande paret på golvet.

Några bilder från besöket på Nordiska:

pampig ingång/ foto: AntoniaB © 2010

fantastiska takfönster / foto: AntoniaB © 2010

Byggnaden är helt fantastisk, takfönstren som alla skulle gilla hemma i den egna huset.

60-tals mode / foto: AntoniaB © 2010

skugglek / foto: AntoniaB © 2010

kamera / foto: AntoniaB © 2010

i dokskåpet står tiden still / foto: AntoniaB © 2010

nyfiken / foto: AntoniaB © 2010

smidad stol / foto: AntoniaB © 2010

tiggande barn / foto: AntoniaB © 2010

skåpdörr / foto: AntoniaB © 2010

på tedans / foto: AntoniaB © 2010

på tedans med band / foto: AntoniaB © 2010

på tedans med jazzband / foto: AntoniaB © 2010

vibbarna på tedans / foto: AntoniaB © 2010

Så var det på Nordiska. Man fick fotografera men fick inte använda blixt, inte heller stativ. Stadig hand gick ju däremot bra. Belysningen var mer en dämpad ibland kändes det som om jag knapp såg nåt av föremålet. Till slut fick hjärtat en rus då jag även höll andan för att få något så njutbar bilder.

5 reaktioner på “besviken på modeutställningen…

  1. Wow, tack för tipset! :-) Det har jag aldrig kommit på att testa. Jag har bara prövat att röra mycket på kameran medan den exponerar o det kan ju också bli skojigt. Som spökbild.
    Men detta måste jag testa nån dag!

  2. Men menar du att det enda du gjort för att få till bilderna på tedansen, är att ”darra på handen”?? Särskilt den första av dem tycker jag blev jättebra, med en oskärpa som verkar som en tanke – som en rörelse – och där färgerna liksom strålar utåt.
    Eller hur har du gjort? Inställningar tack! :-)

    • :) Ahhhh…. tedansen. Skarpsinnig du är. För just där darrade jag inte utan det var med vilja och brände av en 30-40 bilder.
      Man ska ha zoomobjektiv. Annars funkar det inte. Eftersom ljuset var ju så där ( och mina objektiv är inte ljusstarka heller) tar exponeringen tid. Så att det blir svart i sökaren ett bra tag. Och under den tiden – medan den håller på och exponerar vrider jag på zoomen. Brukar variera om jag ska zooma in eller ut. Det blir lite olika effekter. Och klart det är ju en fördel om man kan hålla kameran stadigt så att man inte rör det i sidläge. Fast det kan ge andra roligheter. Man kan också se (ialla fall i min kamera) hur sekunderna räknar ner till 0 då bländaren öppnar sig återigen. Så att man kan räkna ut hur snabbt man kan vrida zoomen. För det är bra om man har en något så där bra flöde på vridningen.

      Om svaret inte helt kristall så fråga mer :)

Kommentera mera, tack! :)

