sommarmögel…


i mitt före inlägg fick jag en kommentar av Ingegerd om att bli dåligt bemött i en affär, eller rättare sagt inte bli bemött alls. Snacka om att känna sig osynligt. Och vem vinner på det? Inte butiken som aldrig mer kommer få henne som kund igen.

Själv upplevde jag motsatsen just igår på Konsum på Tomtebogatan i Stockholm.  Dagen innan köpte jag en tiramisu i dubbelpacket för jag blev ju så sugen. Väl hemma när jag river av pappret som skyddar och håller de två burkarna så är de mögliga.  kollar datumet ( vet borde man egentligen göra det i affären) den var inte utgången.
Jag orkade inte gå tillbaka så jag bara slängde Tiramisun. Men igår när jag var återigen i affären kollade om de hade kvar tiramisun på hyllan. Och det hade de, så jag påpekade när jag betalade att den jag köpte igår var mögligt så det vore kanske bra att plocka bort resterande från hyllan.  Jag sa som det var att jag orkade inte ta varan tillbaka  till butiken.  Och inte heller hade kvittot med mig.

Avsikten var ju inte direkt att kräva pengar tillbaka, utan att andra inte ska råka ut för mat som inte höll i värmen.

Men killen i kassan gjorde en returköp ändå.  Det är service.

6 tankar om “sommarmögel…

  1. det var ju snällt (och smart) av butiken att ge dig pengarna åter. : )

    och ang. det där med att slå fel pris – det är så otroligt lätt hänt. som f.d. kassörska kommer jag ihåg att det inte bara gäller att ha alla plu-koder i huvudet utan man måste också försöka komma ihåg prissänkning/höjning samtidigt som man ska vara snabb som sjutton så kunderna inte ska behöva stå i kö länge. självklart ska man som handlare hålla koll på priset för det är ju mänskligt att fela men det är bara onödigt att göra en stor grej av det. får du pengarna tillbaka och kassören ber om ursäkt kan man ju bara vara glad. : )

    Gilla

  2. Sugrör som var trasigt upptäckte jag efter jag betalat i kassan, gick tillbaka för att byta. Damen i kassan bredvid vrålade över hela affären att jag inte fick gå tillbaka, på det viset. Men HALLÅÅÅÅ jag har BETALAT!! Jag undanber mig denna behandling.
    Som du vet är service nivån i Budapest i många avseende inte vad den borde vara.

    Gilla

  3. Jag kollar alltid datumet speciellt på butiken som ligger ganska nära oss, dom har lite dålig koll där så man får passa sig. Påpekar man att nåt inte är bra så är dom snabba att rätta till det så jag tycker dom är ok, men jag tror att dom tappar en hel del kunder på sitt slarv. Tycker det var riktigt trevligt av snubben i butiken att ge dig pengarna tillbaka trots att du inte hade varan med, sånt kommer man ihåg.

    Gilla

  4. Ja, det är service! Men egentligen ska man kolla allt innan man köper. Jag kollar igenom kvittot numera. Gud så blåst man kan bli annars. För några veckor sedan köpte jag lite potatis för 9.90 kg. Dom hade då färskpotatis som kostade 29 kronor kilot. Killen i kassan slog in det istället och mina potatitas kostade 65 kronor. Jag sa till och fick tillbaka 40 kronor. Så kan det gå om inte haspen är på. Man måste kolla allt!

    Gilla

Kommentera gärna, tack! :)

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.