en missbrukare är alltid missbrukare…

Enligt  hjärnforskaren Martin Ingvar är lätt att lura  kroppen att inte sötsuget ska plåga ens tankar. Man ska äta fet mat, mindre kolhydrater, dricka vatten till maten, så återställs hungerbalansen i kroppen.

Sockerbegäret avtar redan efter några veckor. Och om man skulle smaka sött efter 12 veckor skulle det smaka troligen inte alls lika gott.

Visst. Jag har inte ätit sött i närmast 2 år.  Och när i min enfald bestämde mig att testa Helenas Julgodis, smakade den gudomligt och rask ökade jag 8 kg, för jag kunde inte sluta äta. Det blev flera omgångar av hennes Morceller, och andra diverse sötsaker som man kan lockas av. Kanelbullar och dylikt.

Nu får jag ta nya krafttag, för jag trivs INTE i större storlek.  Och bara säga adjö till det goda söta frestelserna. Det gör faktiskt ont i kroppen. Tom tanken är jobbig. Men har jag klarat det förr så ska jag klara den nu också.  Men en gång missbrukare är alltid missbrukare.  Så att äta lagom fungerar inte.  Och att den skulle smaka konstigt har jag inte märkt av.

Expressen

7 reaktioner på “en missbrukare är alltid missbrukare…

  1. Har du aldrig försökt att ha en ätardag i veckan? Funkar jättebra för mig! Jag har gått ner 9 kilo på tre månader genom att vara strikt med kosten d.v.s. minimalt med fett, väldigt lite socker, vara restriktiv med kolhydratintaget i form av bröd, pasta, potatis och ris. Försöker även tänka på att alltid ha rejält med grönsaker på tallriken. Jag äter egentligen samma mat som förr fast med undantagen:

    Aldrig godis eller läsk.
    Aldrig fikabröd.
    Aldrig ta en extra portion (bara för att det är så gott).
    Aldrig eller väldigt sällan snabbmat.
    Aldrig mat efter kl. 19.00. (om jag blir toksugen på nåt sött så brukar jag iof ta en frukt eller ett glas färskpressad juice).

    Däremot så har jag 1 ”ätardag” i veckan. Då kan det bli en del smågodis, pizza och lite annat. Sedan rullar det på igen… nackdelen med en ätardag är väl att sockersuget triggas igång, men jag tror jag skulle bli galen om jag aldrig fick frossa loss!! Faktum är att jag köper mindre och mindre godis för varje gång.

    • Janne. Du ÄR duktig. När killar bestämmer sig, så visar dem starkare karaktär än kvinnor. Jag måste hålla mig mer strikt för att ska funka. Och det kan fungera ett längre period, men sen börjar jag känna mig för säker, och då börjar jag släppa efter. Sen är jag tillbaka i gamla spår.
      Runt Jul är värst.
      Snabb mat och tack och lov har aldrig varit min belastning. Det är söta saker däremot.
      Men jag kämpar.
      Ska kolla om jag kan följa dina råd.

  2. Antonia! Precis så där är det för mig, skall jag slippa sockersuget är det nolltolerans som gäller. Jag fick sockerabstinens bara av att läsa ditt brev, tack och lov att jag inte har några morceller eller vad det nu hette hemma! Bubblor

    • Ja, det är precis vad som gäller. Nolltolerans. Och egentligen har jag inte svårt med det. Men efter 2 år blev jag sugen lite, och trodde att jag skulle fixa det. Men det gick inte. Och det smakade hur underbart som helst.
      Det är sorgligt att man ska behöva avstå. Dessutom finns lockelserna överallt. Vart man än går.

  3. Visst är det gott med morceller! Men jag har det bara till jul.
    Äter man fett och mindre kolhydrater blir man mätt och inte lika sötsugen.

    Du kan trösta dig med att morceller är rent godis i alla fall. Bara socker, grädde och kakao. Inga färgämnen och en massa annan skit. Alltid något.

    • Ja, det är en smal tröst. Men goda var de rackarna. Få se om jag vågar göra om det nästa jul.
      Kanske lär jag min mor det också. :)

Kommentera mera, tack! :)

