stockholms vy…

På väg till statsbiblioteket:

till biblioteket

Kommer nog aldrig förstå varför är det så viktigt att behålla slöjan, burkan, niqab och allt vad dem heter i ett kontinent och i ett land där man skulle kunna leva utan det begränsande plagget.

Oftast heter det att dem gör det av fri vilja. Vems fria vilja? Kvinnans fria vilja, eller religionens fria vilja eller mannens fria vilja?

Och vad skulle det hända om dem ändå skulle avstå? Skulle ångesten bli för stor för att man av frivilja motsätter sig en djuprotad tradition?

Och vad skyddar den typen av klädseln emot? Blickar? Vems blickar? Vad jag kan se så  drar den typen av klädsel flera blickar till sig än om den inte hade funnits. Skulle den skydda mot männens åtrå? Det visar nog mer att männen är för svaga i dem länderna där traditionen kräver  att kvinnorna täcker hår och kropp och ibland tom ansiktet, för vad skulle annars hända?

Visst, alla länder har sina traditioner både religiöst och folkligt.  Men utvecklingen går framåt och stampar inte på stället. Annars skulle hela världen gå runt i sina folkdräkter året runt, hålla sina invanda traditioner sten hårt, och allting skulle bara vara en stillbild en levande tavla. Som bara är. Utan framtid. Stiltje.

Kan det vara så att kulturer som gick under förr gjorde det just för att dem har stagnerat. Man höll på den invanda sten hårt. Gick inte att vidare utveckla sig, för allting ska göras som man har alltid gjort.

DN

8 reaktioner på “stockholms vy…

    • Och hur ofta ser du nunnor? Finns de ens kvar? Fler och fler har bytt ut nunnedräkten mot mer vardaglig klädsel. Dessutom är nunnor är inom en orden en sluten grupp som vill hjälpa människor.
      Muslimska slöjor och burka och niqab används av privata människor.

  1. sverje behoar invandrin sverje behovar Islam! men ni klaga klaga po hor vora kviner se ut. Det ar inte ni som bestemar det ar den stora profet frid vara med han!

    • Yusuf! Efter att jag har knäckt koden i din text, undrar jag förstås om jag kan åka till ditt land och gå runt i kort-kort, och klä mig precis som jag vill. Är det Ok?
      Men för övrigt rekommenderar jag att du lär dig svenska, för den är inget vidare.
      Och över mig bestämmer varken Gud eller Allah. Och ännu mindre du.
      Jag bestämmer själv. Jag är själv invandrare, och respekterar det land som gav mig ett hem och arbete. Undrar om du gör det samma eller bara irriterar du dig över att du är inte i ett muslimsk land med muslimska seder?

    • Hörru,Yusuf,hur fan kan vi klaga på hur era kvinnor ser ut,när dom går runt som schackpjäser(bönder)??
      Det ÄR vi som bestämmer,inte nån nazi-profet som vrålar ut sitt hat mot homosexuella,judar+ALLA som inte är muslimer.
      Såna som du har aldrig fått lära sig att förstå en kvinnas skönhet,för du och alla andra rättstroende är hämmade.
      Mitt råd till dig,Yusuf,åk hem och idka din religion där,och nej,sverige behöver inte invandring,inte i den omfattning som det är nu.
      Hoppas verkligen att sveriges kvinnor ryter ifrån ang.burka,niqab,annars var väl den s.k kvinnokampen under 1900-talet helt förgäves?

      • tror inte att Yusuf får ihop till ett svar. Men jag hoppas själv att burka och dylikt blir inte tillåtet i Sverige och inte heller i Europa. Utvecklingen ska gå framåt och inte vända bara för att vissa muslimer vill det.

  2. Så himla opraktiskt med allt detta tyg som slänger och dänger överallt. Och så mycket baciller som måste fastna där i den fuktiga luften under slöjan.
    Klart kulturer gått under som inte utvecklats. Vår kultur kommer också att gå ur tiden. Den är för sjuk. Oförnuftig. Idiotisk.

    • Ja, vi kommer säkert gå under när vi slutar utvecklas. När vi får hybris och tror att vi har nått toppen. Och vill vi leva endast av vad vi har uppnått.

Kommentera mera, tack! :)

