hur många behöver dö innan felet rättas till?…


här rullar hjulen iväg med tillhörande småsaker, som är nog ganska viktiga i sammanhänget

här rullar hjulen iväg med tillhörande småsaker, som är nog ganska viktiga i sammanhänget

Det sägs att flyga flygplan är det säkraste sättet att resa. Men Dashplan har varit inblandad av alltför många incidenter hittills för att ska fortfarande kännas säker.

Gång på gång framhävs att det är inget fel på de planens konstruktion, men gång på gång händer saker, som gör mig och säkert andra också mer och mer orolig.

Hittills har jag inte rest med den omdiskuterade planet, men skulle nog inte känna mig trygg om jag var tvungen att göra det. Skulle vara en riktig mardröm från början till slut. Och just det att som passagerare kan inte göra ett dugg.

I det ekonomiska krisens fotspår, har jag fått för mig också att man tummar nog mer och mer med säkerheten, man släpper igenom fel lättare, och tycker att nog klarar den sig några gånger till.

Förutom det tekniska, så har det blivit  lättare igen att även synbart idioter (läs bråkmakare) kan hänge med och utgöra fara för medpassagerare. Att de själva skulle ha dött om planet hade störtat har de själva bråkmakarna inte intelligens att förstå, men personalen var väl medvetna om bråket, då de redan var på gång innan.

Tydligt att spärrarna släpps mer och mer. Från en säkert pålitligt system, går vi mer och mer åt en väg, där man ser mellan fingrarna,där man sparar mer och mer även om det äventyrar säkerheten, korruptionen är inte heller bara en öststats fenomen utan blir nog vanligare och vanligare även i länder där de inte ens visste hur man stavar till den.

Nu kvarstår bara undermåligt byggt hus som rasar. Men vänta. Det var ju redan nära i Kista där bjälken byttes ut från 25 mm till 7 mm. Det sägs att ett misstag har skett, men jag tror att man försökte helt enkelt spara in på materialkostnaden. Och det var nog inte heller sista gången vi ser det.

9 tankar om “hur många behöver dö innan felet rättas till?…

  1. Antonia: Nu ligger du på plats nummer 88 och Ian W på plats 40. Jag tror att WordPress är en liten ankdamm. Vi måste ta med hela världen för att den ska bli stor.

    Nu är det 32 som läst om Madeleine men inlägget kommer inte upp. Alltså får inte inläggen vara hur gamla som helst. Så nu vet vi det.

    Gilla

    • Om du skriver ett inlägg idag så kommer du också med. Men jag förstår varför du inte är med.

      Jag hittar inte just den sidan du syftar på, undrar om det är olika på olika datorer. Men jag hittade mig till slut på Growing Blogs (svensk) och där är jag ialla fall när jag tittade på 5-e plats, medan Ian på 72-ra plats.

      Höhöö… 🙂

      Fast det känns bara så där…han har bra mycket mer att säga än jag har, och då ska vi inte prata om dina inlägg. Jag kan aldrig riktigt knyta ihop säcken. Men klart vill man ha en bra placering ska man blogga när typ nästan ingen annan som gör det.

      Gilla

    • Nu måste jag kolla på den där listan. Och du har rätt var inne i stan men man kunde knappt gå. Och parken här mittemot är också full med folk som försöker ligga i lä och odlar lite cancerceller för skönhetens skull.

      Gilla

  2. Antonia: Jag har ett gammal inlägg om Madelein McCann som 28 har läst och ändå kommer iinte det med på 100 -listan. Jag man undrar ju vad det är som avgör. Dom kör ju efter en speciell formula står det ju. Men jag har sett att du har kommit upp med gamla inlägg ibland.

    Nu ligger du på plats 94. Jag kollar ibland. Tröttsamt med samma människor i topp hela tiden. Fast det har ändrat sig på senaste tiden. Carl Bildt har blivit lite akterseglad.

    Gilla

  3. Antonia: Man behöver lite respons för att vilja fortsätta med något. Man går dit man blir bekräftad. Vi är som barn.

    Såg att du låg på 100-listan med grejen om flygplan. Roligt att ta sig in där ibland. Fast jag skulle inte vilja ligga på topp hela tiden. Kan tycka att en del som jämt är där måste bo vid sin dator. Har dom inget liv brukar jag tänka? Om man vill komma högt är det bara att skriva om kändisar eller något kontroversiellt och länka till en massa tidningar.

    Gilla

    • Måste vara väldigt få som bloggar idag om jag är med på 100 listan För det är bara 24 som har klickat på just den inlägget.
      Och du har rätt man behöver bekräftelse, annars är det inte roligt. Men du har rätt i det också att man inte heller skulle vilja ligga i topp hela tiden. Prestationsångest är inget jag strävar efter heller.

      Gilla

  4. Jag har sett många dokumentärer om flygolyckor. Många gånger är det människan som orsakat det hela. Och varje gång har jag tänkt – nej, jag ska aldrig flyga mer. Men ändå lyfter det plan hela tiden och dygnet runt. Det kanske är farliga att åka bil. Men jag tror jag hellre krockar i en bil än dör i en flygolycka. Om man nu måste välja vill säga… Och om man kan det. Nej, det kan man inte. Vissa säger att det är farligt att gå ut…

    Gilla

    • Ju, jag brukar också tänka att det väldigt många plan som lyfter och landar varje dag, men det hjälper föga när man själv ska flyga. Men när samma plan har problem med landningsställ om och om igen, då borde man agera bättre.

      Gilla

Kommentera gärna, tack! :)

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.