För småföretagare har det blivit svårare och svårare att synas och nå ut till sina kunder. Och nu pratar jag om småföretagare som är mer soloföretagare eller mikroföretagare med kanske 2 -max 3 anställda.
Förr fanns ju dagstidningar och Telefonkatalogen Gula Sidorna. Men var ska man annonsera idag. Det är så utspridd som vem har råd med det? Dessutom finns det alltid någon som har mer pengar att lägga ut för att få topplacering.
Om man vill synas på nätet här är några :

Några ställen att lägga annonsen på
Sen ringer förstås dagligen olika skojföretag, olika organisationer, Google, olika företag som gärna sökoptimerar dig för bättre placering. Självklart inte är det gratis heller.
Och resultatet?
Det är färre och färre som ringer. Man kan inte synas överallt. För alla kollar inte på eniro, utan tittar på hitta. se eller kollar på någon annat ställe.
Numera börjar jag ta fram igen Gula Sidornas papperskatalog, för där finns de flesta företag samlade på en och samma plats. Sen kan jag kolla på det sökta företagets hemsida..
Men jag hatar den hetsen som det blev runt annonseringar från nätaktörerna.
Senast ringde expressen att jag skulle annonsera på deras nätbilaga. Priset circa 5800 kr för en dag istället för 8900.
En vecka skulle ligga på circa 10 000 kr. (jag slängde erbjudandet för jag har inte rå att bli rånad)
Jag har provat många olika annonseringar på nätet. Det mesta gav inget. Undrar hur andra gör, och vad andra har för erfarenhet?
Tror faktiskt att telefonkatalogen är bäst! Har ni inge lokaldel där du bor – också bra. Nej, inte ska du punga ut tusenlappar på nätaktörerna. Ingen idé!
Hon har inte svarat på mitt mejl – ja, du vet vem. Hon måste ju ha fått det. Annars vore ju en artikel i en tidning en bra grej. Ska luska vidare med någon annan tidning.
GillaGilla
Ja,jag börjar mer och mer uppskatta papperskatalogen.
Tack för ditt engagemang. Men de gärna skriver om saker som redan andra har vågat skriva om oavsett vad den är, och då ja då vill alla skriva om det.
GillaGilla