kan man lita på Ryssland?…nånsin?

Kan förstås inte förstå varför världen tror på Ryssland, eller rättare sagt på folk som leder och styr i landet. Givitvist kan det vara rädsla, för att undvika krigiska handlingar. Men innebär det verkligen att då får de göra som de vill. Ryssland har ju visat gång på gång att det inte går att lita på vad de säger. Hur dem har stängt av gasen för leverans till en av sina förre detta land, som har valt att vara självständig. Och förklarade att avstängningen hade ingenting med den aktuella händelsen att göra, utan berodde på underhåll.

Nu säger Ryssland gång på gång att de är på väg ut ur Georgien. Fast alla reportage handlar om att de syns längre och längre inåt landet. Men klart man kan ju lämna landet på andra sidan också.

Tillit är ju bra men då är det bra om man väljer visa sin tillit till ett land som har bevisat att man kan lita på. Sverige har nästan avskaffat militären. Med motiveringen att Sverige nog inte behöver försvara sig, Sverige är inte en krigisk nation, så det är lugnt. Här kommer inte hända mycket. Men de aktuella händelserna kan bevisa hur snabbt det kan vända.

Jag kommer ihåg när jag för några år sen fick jag ett brev fån Cypern där det stod att ett internationellt företag vill köpa mitt företagsnamn, då jag står på deras väg för lanseringen av deras märke. Jag blev ganska intresserad i början tills det uppdagades att det var ett ryskföretag som ville åt mitt namn.

Efter de erfarenheter jag har från min uppväxt, och hur mycket man kan lita på ryssar valde jag att inte sälja namnet. Jag ifrågasätter hur alla deras oligarker har blivit så ohyggligt rika på så kort tid. Få om ens några har samlat på sig sina rikedomar på hederligt och ärligt sätt.

Förhandlingar pågår hela tiden för att lösa problemen i Georgien. Undrar förstås vad som sägs, och hur? Hur mycket som lovas till Ryssland och i vad? Skulle gärna lyssna någon hemlig inspelning, vad det är som pågår bakom de där stängda dörrarna.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3124758.ab

3 reaktioner på “kan man lita på Ryssland?…nånsin?

  1. Tur att Ryssland satte ned klacken och motade Olle (USA) i grind. Amerika ska tamigfan inte kriga och bestämma över hela världen. Det är inte lätt för Putin att städa upp efter Sovjethelvetet. Han har slängt ut oligarkerna som roffade åt sig alla rikedomar – det är dom som vill ha krig för att komma åt allt igen. Se igenom spelet.

    Jag har också hatat Sovjet/ryssen – men nu håller jag på Putin. Det var inte han som startade kriget – det var Georgiens president! Och varför gjorde han det?

  2. Jag förstår din misstro. Det lovas stort och mycket, men som Rice (USA’s utrikesminister) sa så är det inte 1968 nu, utan 2008- de ska fnimig inte få komma undan med sina hot och överträdelser och slakt av människor idag.

Kommentera mera, tack! :)

