fy fan Kassaservice ….numera Nordea


Fy fan för de som bestämmer hur samhället ska fungera. Definitivt tänker de inte på såna småföretagare som jag tillhör. Soloföretagare.

Posten har rationaliserade bort pengahanteringen, för de tyckte antagligen att de inte var tillräkligt vinstgivande. Då uppstod kassaservice, som för oss fungerade utmärkt. Nu har de stängt även Kassaservice. Och tydligen Nordea som tar över med vanlig banktid. Idag skulle jag ha satt in veckans intäkter. Brukade gå till Centralen för de hade de bästa öppettider året om. Vilket jag tycker är en nödvändig service på en CentralStation i en storstad. Den är stängd ingen anvisning  heller när den ska öppnas. Sen går jag till ett annat ställe vid Fridhemsplan, den är stängd också och där står det åtminstone att de försöker få dit en annan aktör och förhandlingar pågår. Hur länge vet förstås ingen.

Till slut går jag till Dalagatan. Ju den är inte stängd, men har banktider, med andra ord stängt på lördagar. Så jag måste ta ledigt för de inte heller öppnar förre 10.

Undrar hur de som fattar beslut tänker. Om de överhuvudtaget tänker, vill säga. Vi stänger Kassaservice och alla får klara sig bäst de kan. Ett informationsblad kunde ha varit bra i brevlådan.

Problemet kanske inte drabbar så många, människor med vanlig lön förstår antagligen inte ens vad mitt problem är. Och säkert många tycker också men ta kort då, ja- jag gör det med alla dessa jävla kostnader som tillkommer för oss handlare, men det finns faktiskt folk som fortfarande använder cash.

Fast å andra sidan kanske är det bara jag som är upprörd över situationen.

Jag kanske borde sälla mig till de som rånar banker, verkar vara mer lönsamt än att arbeta hederligt för små summor.

Uppdatering:

Nordea har öppnat på Centralen nu. Senast jag var där tog 1 timme 20 minuter att köa. Jag får väl ta med i fortsättningen en stor portion tålamod, och något att läsa. Jag hatar köer, och jag hatar alla dessa avgifter som sätts på en för att undvika köer. Sätt gärna lite mer ränta på mina innestående pengar istället. Det vore väl dags för det. Eller?…

3 tankar om “fy fan Kassaservice ….numera Nordea

  1. ”Det mest upprörande är att det inte ens finns ( vad jag vet) något ställe att klaga på”…

    Jag tycker att ni borde skicka in klagomål till någon högre person (VD:n?) på Posten!!
    Det är ju visserligen regeringens beslut att dra in på kassaservice, eftersom de gått med så stor förlust, men jag tycker ändå att Posten borde få reda på alla olägenheter det medför. Kanske att det då tas upp på något framtida möte om tillräckligt många klagar? Man vet ju aldrig!
    Annars får man väl klaga hos regeringen!

    Antonia, du har förresten en utmärkelse att hämta på min sida om du vill!

    Gilla

  2. Ky.
    jag förstår dig. Jag hatar allt vad banker heter, för de är verkligen inte småföretagsvänliga. Och varje gång jag tar upp en diskussion med de står de där och inte vill ta emot resonemang.
    Jag har ifrågasätt också varför vi måste betala så hög summa när vi tar emot kort där kunden har kredit på. ( svaret jag fick är. för att banken tar en stor risk med krediter. Samtidigt man inte får en endaste öre på pengar som ligger inne, för att kunna använda sen till löpande betalningar. De är monopoliserade, och bryr sig om annat än sina egna vinster, och som småföretagare, eller rättare sagt mikroföretagare, får aldrig nåt vettigt och godtagbar hjälp.
    Jag hatar allt vad banker heter oavsett, förutom Skandia, men de har inga tjänster för företagare.Än.

    Gilla

  3. Också en förtvivlad småföretagare som i månadsskiftet blev varse detta fenomen som jag inte hade en aning om.
    Erhåller en viss del i kontanter i mitt arbete – men inte så stora summor 2-5000:- i veckan vid sidan om vad jag fakturerar. Dessa kontanta pengar brukar jag sätta in på mitt plusgiro. Häromdagen behövde jag sätta in för att kunna betala hyran för min lokal. Började på ett Nordea kontor där jag tillbringade nästan en timme utan att kunna bli betjänad. Behövde gå tillbaka till arbetet. Gjorde ett nytt försök på Centralen samma kväll där de har öppet till kl 20.00 Där var helt otroligt mycket folk. Jag frågade en av de anställda om de inte fanns en snabbkassa för oss som bara skulle sätta in en mindre summa. jag råkade säg att det var inkomster från mitt företag. då blev mannen mycket upprörd och sa – då får du inte vara här!! Vi argumneterade och jag hävdade att jag måste har rätt att sätta in pengar på mitt eget konto. Han sa att jag skulle ordna upp det hela dagen därpå och fick ett företagsnummer – Ring dit i morgon sa han, där får Du all hjälp att hantera detta. Jag envisades med att stå kvar i dessa evighetsköer och fick till sist möjligheten att sätta in mina 2 500:- Det hade då atgit mig tre !!! timmar. Jag var otroligt upprörd när jag gicj därifrån. Dagen efter ringde jag företagsnumret och fick då reda på att jag kunde få hjälp att ta hand om mina pengar genom fd. securitas. till en kostnad om 75:- för varje insättning. Inget alternativ för mig . Det är otroligt upprörande att vi mindre företagare är helt bortglömda. Taxi chaufförer, hårfrissor och jag som psykoterapeut hanterar då och då kontanter men var ska vi göar av dem?? Det kan väl ändå inte vara meningen att det ska ta flera timmar i anspråk för att sätta in små förtjänster. Någon som har ett tips? Eller är det dags för ett uppror? Det mest upprörande är att det inte ens finns ( vad jag vet) något ställe att klaga på eller någon att vända sig till för att påtala denna miss.

    Gilla

Kommentera gärna, tack! :)

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.