Hur ska jag värna om miljön om jag inte tillåts att göra det?


Jag har en skylt på min brevlåda NEJ, TACK ingen reklam! Den här veckan helt plötsligt blev den osynlig. Brevbäraren stoppade in massor av oadresserade reklam. Flickan som delar ut gratistidningarna, kan inte svenska, så hon kan inte ens läsa vad som står på min dörr och andras dörrar heller.

Jag blev irriterad och ringde posten. Där fick veta att Nej, tack!ingen reklam! gäller inte företag. Företagare, förutom att de skattas ihjäl måste finna sig i all typ av reklam både i brevlådan och per telefon.
Dagligen kan man läsa om hur vi förstör miljön, hur våra naturresurser tar slut, att vi – oftast i sista ledet – bör och ska göra vår bästa att spara på el, samla in tidningar, inte slösa med vatten, köra miljövänliga bilar osv.

Men hur många träd som skövlas för att trycka alla dessa reklamtidningar som dimper ner i brevlådorna. Varför inte respektera den enskildas önskan? Tror verkligen alla peningkåta storföretag att man förblir vänligt inställt till dem när de bara kör över ens önskan. 

Hur många Tv ska jag köpa?
Hur många kameror?
Hur många soffor ska jag ha hemma?
Hur många grillar?

Jag är inte intresserad. Och när jag väl blir det så tar jag reda på det på nätet eller på något annat sätt.

3 tankar om “Hur ska jag värna om miljön om jag inte tillåts att göra det?

  1. Jag har alltid undrat vem som äger rätten till brevlådan. Kan någon ingå ett avtal genom att lägga reklam i lådan? T.ex. ”Genom att lägga reklam i den här brevlådan accepterar du eller den du representerar att betala en sorteringsavgift på 750:- per påbörjad timme till innehavaren av brevlådan.”

    Gilla

Kommentera gärna, tack! :)

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.