en borg hittade jag i Stockholm…

Under min morgonpromenad upptäckte jag något jag  inte visste att det fanns. Vanadisborgen. Och ändå har jag bott i stan i 30 år. Har aldrig sätt nån bild på den och inte heller har hört talas om den heller. Och inte var det lätt att få nån information fram om borgen.  Så jag skulle nog kunna påstå att det är många som inte vet att den finns. Nåja…förutom de som bor i närheten av den.

Den är storslaget. En vattenreservoar som byggdes som en borg med anor från 1800-talet. Byggnaden innehåller 8100 m3 vatten. Kan lätt dränka folk om det uppstår läckage, vilket har ju också hänt…men ingen dog. Det hände 1954  då 8 miljoner liter vatten rann ut över Roslagstullen orsakad av en trasig bottenventil. Ingen dog men det blev rubriksättningar av det spektakulära slaget som ”Syndafloden från Vanadis vattentorn” och ” Febriga barn räddade via stegar” då barnhemmet blev evakuerade.

Jag gillar verkligen utformningen och den nationalromantiska utformningen. Och inte minst tilltalas av att den är murade av Helsingborgsteglen.
Förr i tiden tänkte man innan man byggde. Det gör man inte idag, med all likformade byggnader som växer upp överallt. Fantasin ligger i kuvös för nu och många är vi som hoppas att den växer till sig framöver. För det vi lämnar efter oss i byggvägen är inget som kommer att överleva decennier och om den skulle göra det mot alla odds blir dem utskrattade och alla kommer att undra över hur vi kunde tillåta sådana fulla och karaktärslösa hus.

6 thoughts on “en borg hittade jag i Stockholm…

  1. Jag håller med om att många svenska arkitekter saknar sinne för arkitektur, estetik och romantik. Här i Mölndal har det exv. byggts ett höghus med svart fasadbeklädnad. Ett allmänt illa omtyckt hus som kallas ”svartbygget”. Nu färdigställs ett nytt högt grått parkeringshus. Jag väntar med spänning på om exteriören kommer att förbli betonggrå eller om de har vett på att måla eller bekläda det med vackra färger. Jag har publicerat ett antal foton på parker och vacker arkitektur från min frus hemstad Kolobrzeg i Polen. Där kan man njuta av många arkitektoniskt vackert utformade byggnader, balkonger etc.som har byggts på senare tid. De arkitekterna har en helt annan känsla för stil och romantik än våra kalla arkitekter. Det har säkert med mentalitet att göra, eftersom det märks skillnad även på andra områden såsom parkeringsböter m.m. Man har en mjukare stil helt enkelt.

    • Undrar om jag inte skrev om detta svartbygge tidigare….Men nej det var i Kalmar jag skrev om. Här är länken
      Jag förstår mig inte hur svenska arkitekter tänker här och vad är det som styr deras tankar och estetik. För alltför ofta åstadkommer de något fullt som sen ska stå där i minst hundra år eller längre.
      Frankfurt var söderbombad efter andra världskriget. Och där står idag en modern stad med en väldigt intressant arkitektur som inte det minsta tråkig och passar in i stadsbilden. Känns inte alls att man går runt i en miljonprogram.

  2. Är det Anders borg? Hmm. Måste erkänna att inte heller jag har hört talas om den, uppvuxen i Sthlm som jag är. Men bör väl ligga i Vanadislunden, och badat har jag minsann i dess förfallna Vanadisbad. Mäktig byggnad, som påminner en del om Stadshuset. Och visst – kommunens politiker och tjänstemän måste klart förstärkas på den estetiska sidan. De säger ja till alldeles för mycket fult.

Kommentera mera, tack! :)

