arga leken…

Det finns inte mycket som får mig rusa och rysa  av obehag som spindlar. Och alltid får jag höra att de är nyttiga och för det mesta ofarliga.
Må vara så, men jag själv har blivit biten av spindel 2 gånger. Och både 2 gånger blev jag rejält svullen. Så säg inte till mig att de är ofarliga. Dessutom tycker jag att de ser läbbiga ut. Rent av ondskefulla.
Självklart har jag redan mött årets första spindel i full galopp mot mig på min fönsterbräda. Smartare hade varit om den har galopperat ifrån mig för då hade den nåt friheten ut genom den öppna fönstret. Det finns förstås ingen tid för att ta bilder då under tiden kan spindeln bara försvinna och då kan jag inte slappna av alls.

Jag bryr mig naturligtvis inte om hur nyttiga spindlar är och att de behövs för balansen i naturen. Det fanns ju Dinosaurier också en gång i tiden. Och var är de nu? Världen överlevde. Den blev bara annorlunda.  Vi skulle nog överleva även spindlarnas försvinnande och antagligen få nåt annat att fasa sig för ;)

Och detta skriver jag helt utan apropå på en dag – som så fint heter annandags påsk – när jag inte sett en endaste spindel, men såg att besöksaktiviteten är ovanligt lågt – vilket är också rätt så skrämmande- …så egentligen kan jag vräka ur mig vad som helst. Men råkade läsa dock en lite notis i nån tidning att det finns 40 000 olika spindelarter i välden.  Hur många som är stationerade i Sverige har jag inte en aning om. Men kan inte vara få då de ständigt korsar min väg trots att jag bor i innerstan och högt upp. De får gärna hålla sig i naturen. För vem blir inte skrämd av dessa fyra ögon? Beundrar den som tog bilden, för det var inte jag.

15 thoughts on “arga leken…

  1. Har, som du, blivit biten två gånger.
    Av hundar.
    Men älskar hundar!
    Jag har dock aldrig blivit biten av någon människa. Ännu.
    Men strängt taget är nog människan farligare än både spindlar och hundar.
    Be careful out there!

    • Jag har också blivit biten av hundar. Två gånger jag med och en av gångerna var på näsan. Och har trots det inget otalt med hundarna, jag gillar dem och de gillar mig. Samma med katter ( utan att katter har aldrig bitit mig).
      Men rädslan för spindlar är mer orationellt, jag är medveten om…men vad göra. Förutom att jag får skriva om det mellan varven.

  2. Vilken fin bild! Har ingen fobi! Tycker synd om insekter som måste krypa och kravla omkring. Har du sett att dina bilder ligger på wordpress. Mina med. Märkligt! Får dom använda våra bilder utan lov?

    • Idag äger man inte sina bilder längre. Det är samma visa hos google, Facebook och gud vet var.
      Men jag har inte märkt att wordpress använder bilderna, och inte heller att folk kommer in och ha sig på min sida.
      Så den ger mig ingen mer trafik. Om åtminstone hade jag mer nytta av dem.

  3. Ha ha du e kul du, får väl leta upp en orädd spindel att ta ett snack med så du får tid att fota. Blir det bra ??…. alla har vi mer eller mindre fobiliknande saker för oss. Vet inte att jag har någon extrem fobi, men jag varken älskar ormar eller spindlar….. hoppas du slipper nån mer spindel framöver…..
    kram kram

    • Jag får nog ha en extra lång makro så att jag kan vara ifrån spindeln minst 500 meter.
      Men du kan gärna uppmuntra spindlarna att de kan leka någon annanstans. Helt okej för mig. :)

Kommentera mera, tack! :)

