får jag bjuda på en semla?…eller två?

Jag var uppe heeeela natten. Dagen ska ju firas så det står härligt till och jag vill inte vara sämre än någon annan. Och jag gillar just det som de flesta inte vill ha. Massan och grädden. Det är ju det som gör det hela. Utan det är det bara en bulle. Eller?…Kan jag ju ha fel naturligtvis.

Det är semmeldag idag. Officiellt är det 47 dagar innan påsk. Och det är ju idag. Och det är alltid på en tisdag. Namnet fettisdagen är ju just fett tisdag.
Nu cirkulerar hur många recept som helst på denna delikatessen på nätet, men garanterat inte min specialare.
Så här kommer den:

Ta 2 varma uppvärmda handskar
1 varm jacka
1 par bekväma byxor
1 sött mössa
1 skitsnygg kamera

Ge dig ut tidigt på morgonen innan vädret tinar upp.
Överraska semlorna innan de hinner försvinna.

Det är en enkel förfarande. Varsågod och njut.

semlor i gården...foto: AntoniaB 2012

semlor i gården...foto: AntoniaB 2012

Jag hoppas bara att du inte blir besviken på denna mästerverk. Men de ser goa ut. Och håller några extra dagar utan att de blir sura.

13 reaktioner på “får jag bjuda på en semla?…eller två?

  1. Äter bar mandelmassan och grädden och florsockret. Vill inte ha för mycket bulldeg i magen. Det är farligt. Vetemjöl är ingen hit – men det finns ju i allting. Till och med i lakrits.

  2. Undrar bara hur de smakar. Tuggmotståndet är det i allafall inte nåt att klaga på…men Mandelmassan går du säkert bet på.
    Personligen ska jag utnyttja ICAs specialpris på mandelmassa – 5skr. till att baka bullar…brukar inte bli helt fel
    Önskar dej en god fettisdag
    krm

  3. I vems ugn har dessa bullar gräddats, och för länge dessutom, för de ser vidbrända och stenhårda ut?
    Jag minns inte när jag senast åt semlor, mer än 40 år sedan åtminstone, när jag fortfarande drack mjölk, som är en dryck för kalvar och dibarn.
    Och semlor utan varm mjölk?

Kommentera mera, tack! :)

