gas i min rör…

Jag har gas. De som gillar laga mat och lever vid sidan av spisen tycker är det bästa som man kan ha. Vet inte om jag kan hålla med, för trots att jag är inne på min 3:e gasspis av olika märken, så tycker jag för det mesta att det finns bara 2 läge på gas – full ös eller stänga av. Att få maten småputtra lyckas jag aldrig med.

Nu börjar mer och mer fundera över att sälja spisen och köpa induktionshäll istället.

Jag fick nu ett brev från gasverket om en kommande prishöjning. Och det är ju i och för sig helt okey. Alla höjer ju priset så varför inte dem med. Det jag reagerar över att det är olika höjningar beroende på hur många rum man har. Vad har det med saken att göra om jag har ett rum 2 rum eller fler.

så här står det (priser är per kvartal och från och med 1 mars 2012. Det står också vad som ingår i priset – nämligen gaset de levererar, drift och underhåll av gasnät, kundservice och dygnet-runt beredskap) :

lägenhet med ett rum            641 kr
lägenhet med två rum           729 kr
lägenhet med tre rum           785 kr
lägenhet med fyra rum         844 kr

Jag lagar ju trots allt bara i ett rum och det är i köket. För övrigt har jag centralvärme och gasen inte används mer en just när man lagar mat. Skillnaderna är ju inte mycket men varför finns dem?  Någon som vet? Någon som läser mina rader?

5 thoughts on “gas i min rör…

  1. Hej. Läser dina inlägg och sparar så gott det går för att ta bort hårsom stör, så i framtiden blir jag kund hos dig. Gas är läskigt,så kan du byta så
    gör det. Sonen som har en lägenhet vid Telefonplan har bytt bort gasen mot en elspis. Ha det gott.

    • Kul att du finner mina inlägg intressanta :)
      Gasen ska snart bort måste jag bara bestämma vad jag ska ha istället.
      Du är alltid välkommen när du känner att du vill börja. :)

  2. Känns lite läskigt med gas måste jag säga. Luktar 30-tal. Jag har en spis med keramikhäll. Funkar bra. Tar du en med induktion måste du köpa nya kastruller och stekpannor o s v. Kanske inte så kul.

    • Gas är läskig och funderar mer och mer att låta stänga av.
      Har kollat alla kastruller redan. Alla jag har funkar på induktion.
      Ska kolla vad är skillnaden mellan induktion och keramik. Bra att veta.

  3. JO, jag läser faktiskt dina rader.
    Helt idiotiskt att servic och underhåll ska kosta och dygnet runt jour OCKSÅ Blir man utan el, så får man ju vänta tills den kommer tillbaka, såååå ??
    Jag vet att det var nån som pratade om detta på nyheterna och man kan ju knappast hålla med mera, men det handlade -tror jag- om deras debitering av service. Varför inte lägga upp betalningen efter förbrukningen- hur svårt kan det vara ??
    OCH ska man ha betalt för service av nätet får det väl vara en kostnad som är lika för alla annars så skulle det ju vara dyrare ju längre bort från en huvudledning man bor ?? eller ??. Hur som have idiotiskt att ta betalt per rum eller kvm på lägenheten BUUUUUUUUUUUUUUUUUU

Kommentera mera, tack! :)

