vilken vinst…vilken blåsning…

Det kunde man ha räkna ut med knäna att många inte kommer att sänka momsen.  Restaurangmomsen skänks  inte av alla restaurangägare.

Jag undrar i vems huvud idén uppenbarade sig först? Var det en politiker? Var den en lobbande ägare till en restaurangimperiet, som insåg redan innan andra fattade att detta blir en fantastisk inkomstökning för ägarna själva.

Jag har varit på två ställen hitintills. Både har sänkt  sina priser.  Lunchpriser från 83 till 80 kr. Vet inte om det gör så stor skillnad för min plånbok.  Känner inte direkt att nu ska jag äta oftare ute heller.  Med andra ord känns inte skillnaden.   Däremot känns säkert i statskassan  då det enorma summor staten faller ifrån.
Medan restauranger fick en prishöjning utan att behöva röra en fena.

För kommer dem anställa flera. Tror inte det. Även om dem flesta påstår det.
Vill man att man ska anställa flera kanske borde man ha sänkt arbetsgivaravgiften istället… Hade i alla fall varit mer logisk.

För även om man nu tillfällig sänker priserna, så ingen stoppar restaurangens ägare att höja om en månad med hänvisning till ökade råvarukostnader.

Min gissning är att någon tjänar grova pengar på detta politiska beslut.
För övrigt är inte detta som kallas för slag ett slag i luften?

ExpressenDN,

6 thoughts on “vilken vinst…vilken blåsning…

  1. Jag har anställt en fulltidare pga momssänkningen, de flesta av mina vänner i branschen har också planerat att anställa o jobba mer normala arbetstider. Att inte sänka priserna är det bästa, för det kommer inte bli någon stor ökning i antalet gäster för att vi sänker priserna 8 kr för en dagens, men får vi behålla momssänkningen får vi verkligen råd att anställa. Sen är det ju ofrånkomligt att en del behåller pengarna själva. Men min magkänslan är att detta kommer slå ut väl om vi ger det några år.

    • Heder till dig. För dem flesta är bara glada.
      I min närmsta matställe sänkte de priserna omedelbart efter momssänkningen.
      Jag var där förra veckan igen. Priserna är nu det samma som det var innan sänkningen.
      I ett annat ställe har de sänkt 3 kr.
      Det tycker är ett skämt mot oss som äter där. Och har aldrig heller upplevt att de hade brist på personal.
      Restaurangen i samma hus som jag jobbar i, vet jag egentligen inte om dem sänkt priset något…då jag vägrar att äta hos dem, men jag ser deras personal som står ständigt rökande på trottoaren och slänger fimparna bara där på trottoaren. När jag påpekar detta ingen kan svenska. Ingen. Undrar verkligen om dem jobbar där vitt. Jag tror inte det.

      Men om man nu ska kunna anställa flera, hade varit mer logiskt att skänka arbetsgivaravgiften.
      För momssänkningen kommer bara gynna er och inte era gäster.
      För hur lätt blir det inte att höja priset och säga att våra leverantörer har högre pris på råvarorna.
      Hur länge kan en matgäst att se att priset gynnar även henne/honom?
      Om några månader är det bortblåst, och dem enda som verkligen kan känna av vinsten är just ni som äger restaurang.
      Skulle bli hur glad som helst om politikerna skulle införa detta även i min bransch. Skulle inte klaga.
      Utan skulle försvara förträffligheten med näbbar och klor.

      • Tanken var aldrig att detta skulle komma kunderna tillhanda! Det är en arbetsmarknadsåtgärd. Det återstår att se hur det gick om några år, får restaurantörer under några års tid mer pengar i kassan vågar många kanske satsa mer, öppna fler restauranger mm. Att sänka arbetsgivaravgiften på en medelstor restaurang skulle inte ge lika mycket pengar över ens om den slopades helt som denna momssänkningen ger. Redan nu i januari utannonseras 40% fler jobb än i december, 36% fler än januari förra året, jag kan ha fel men jag tror på detta. Visar det sig inte stämma betalar jag gladeligen 25% moms igen men med en uppsägning som resultat.

        • Då hade jag missat nåt, för jag trodde att det skulle gynna även oss kunderna.
          Men på ett sätt kanske jag håller med ändå.

          Jag har länge funderat på att vid uppstarten borde man som nystartad företag slippa moms i 2 år.
          Jag märkte vilket skillnad det blev när ett år fick jag väldigt mycket pengar tillbaka i skatt. Pengarna tog jag inte ut utan den fick täcka momsen året därpå.
          Det året gjorde att jag är på fötter igen, och omsättningen äntligen har börjat peka uppåt, så att till slut kan jag lyfta en bättre lön också. Men anställa kan jag inte. Kostnader som finns runt anställning är inte arbetsgivarvänliga.

          Jag önskar dig lycka till och att det blir som du hoppas att den ska kunna bli. :)

  2. De har direkt inget att komma med och då sänker dom momsen. Men alla måsta sänka. Så nu kommer Skattemyndigheten att få ett delikat jobb. Så det staten tar in på karusellen kommer den att förlora på gungorna. Plus minus noll med andra ord.

    • En reellt slag i luften. Liten luft puff men mer är det inte.
      Att fler skulle gå och äta ute?…alltså restauranger här i mitt område är ju redan fulla av folk och dyker upp en ny restaurang är den också full på noll tid.
      Det är fel väg att gå.

Kommentera mera, tack! :)

