ouppfostrade hund vs barn…

Blev attackerad av en liten sketen mops vid rödlampan idag. Första reaktionen var att jag riktar en spark mot odjuret. Men avstod. Det är ändå bara jag som skulle få en massa problem.  Jag hoppade åt sidan och är bara förbannad.  Och hundens ägare brydde sig naturligtvis inte ens. Varför göra sig besväret att säga förlåt eller nåt.
Jag bara undrar varför uppfostrar man inte  sina hundar?

Jag ser nästan en parallell här hur folk är mot sina barn och sina hundar. De får bara va. Och göra som de vill. Ibland känns som om folk tror att allting löser sig bara man är kärleksfull mot sina barn eller hundar.  Fast vägledning skulle underlätta allas liv.

Nu har jag fått en ny typ av granne ovanför mig. En liten ettrig hund har flyttat in, och verkar vara hemma hela tiden och springer runt runt och runt och leker med en boll. Skit kul.  Finns det ingen lag mot hur länge en hund ska vara ensam?

Det ljusa är för veckan att den andra grannen med ständigt gråtande barn har rest bort. Har jag nu haft 5 morgnar att vakna i egen takt utan att ungarna gråter och galopperar runt med skorna på.   Himmelriket.
Grannen under de var så saligt glada att när jag kom hem stod han där vid husfasaden och försökte skjuta vårt hus iväg så att grannarna inte hittar hemma. Han låg i allt han orkade – men  huset stod fast.  Gick inte att rubba.
Fast kanske var det nåt annat, i senaste tiden har jag sett lite folk bråka med husfasaden lite här och där.  Ahhhh… de stretchar visst. Eller?…

8 thoughts on “ouppfostrade hund vs barn…

  1. Inte vet jag mycket om hundar men efter att ha kollat på Gokvälls ”hundskola” så har jag förstått att det till 99,9 % är mattar och hussar det är fel på, inte vovvarna.

  2. Djur och barn kan man missköta hur som helst. Man säger att en hund bara ska vara ensam i fyra timmar. Men det är ingen lag på det skulle jag tro. En rekommendation. Barn kan vara hur länge som helst på dagis och i hur stora grupper som helst. Barn och djur kan inte protestera, alltså kan man göra som man vill med dom. Huva!

    Fy fan för störande grannljud. Åh, jag skulle inte stå ut en sekund!

      • Hej, jag är grannen ovanför dig med hunden. Tidigare bodde jag i lägenheten bredvid dig. 
         Ett par saker:
        Nr 1. Vi tog över denna hund efter att han varit i ett hem där han farit illa av elaka människor. Människor som inte har ngn som helst förståelse för djur och dess behov… Han är nu en lycklig hund som fått tillbaka gnistan. 
        Nr 2. Denna hund är ensam hemma max 3-4 timmar i sträck och när han är det så ligger han mest och vaktar dörren, oftast sovandes. Skäller han till så gör han det när hissen kommer till plan 3. Den lilla bollen leker han med när vi är
         hemma, vilket han älskar – vi med! 

        Ibland är det jobbigt med att bo i lägenhet, jag vet. 

        Hälsningar, Beatrice Lagergren 

        • Värst vad alla i huset verkar läsa min blogg. Och hittar just det inlägget där jag hade kanske en extra dålig dag. Det är gott att du tar hand om en hund som hade elaka ägare förr. Ingen snack om det. Till och med beundrar det.

          Självklart ska din hund få skälla. Och leka. Och springa. Men när han sätter igång och leker med sin älskade boll kl 11 på kvällen, så är det lätt att bli irriterad. Då är det bara störande och kanske något mjukare variant vore att föredra. Och extra jobbigt blir det när man själv mår ganska så dåligt som jag nu gjort i dem senaste veckorna.
          Men i vanligt ordning det är jag som ska finna mig i det, likaså att ska jag finna mig i att rätt så ofta går någon av er runt med hårda skor på sig. Fast du vet att man inte får det.

          Visst det är jobbigt att bo i lägenhet, och extra jobbigt blir det, när man inte tar hänsyn där man faktiskt kan ta hänsyn.
          Trots det har jag inte kommit upp och klagade på din hund. Jag tänkte att hunden växer ifrån bollen så småningom. Lugnar ner sig med tiden som det är med dem flesta hundar. Men någonstans måste jag kunna ge uttryck för min frustration för att orka med. Och det gör jag i min blogg.

          Hälsar Antonia

        • Hej igen. En fågel viskade i mitt öra att du var väldigt irriterad på oss och vår hund och att du gett utryck för detta i din blogg. Jag ville då läsa det med egna ögon. (en väldigt bra blogg för övrigt) självklart ska vi tänka på boll-lek på sena kvällen, han får hålla sig till mjuka leksaker då och bolla med bollen tidigare på dygnet. Jag ska göra vad jag kan! Han har en tendens att bli extra busig just när vi ska sova…
          Skicka mig ett mail om vi inte blir bättre.

          Vad det gäller skor så vågar jag lova att vi aldrig går med skor inomhus då vi är väldigt rädda om våra golv (som är svarta) Visst kan vi glömma saker och springa in en snabbis utan att ta av oss skorna men det är bara in och ut en snabbis. Jag brukar faktiskt tänka på dig under då jag själv har grannar ovanför med elefant/ klumpfötter och möbelflyttbehov på kvällen…

          Men som sagt, ibland stör man mer än man tror och skicka mig då ett mail.

          Hälsn. Beatrice

        • Jag hade en viss misstanke förstås :) om fåglarna.
          Jag vill kanske ändå förklara mig lit. Det är ju inte så att jag hela tiden klagar på mina grannar. Men ibland rinner det över. Och då måste jag bara vräka ur mig för att inte bli galen. Och just den dagen var ju mopsen som gick till attack medan jag väntade på grönt. Men framförallt just tjejens beteende som gjorde mig riktigt förbannad. Just nonchalansen att låtsas som inget har hänt. Att inte säga förlåt.
          För några år sen en stor Riesenschnauzer tog min vänster arm i sin mun när jag gick förbi den. När jag påpekade det till deras ägare (ett äldre par) sa dem att så var det inte alls fallet, men någon som kom efter mig stödde mig för han såg det.
          Nu har hunden slog inte ihop käften men klart man blir ju rädd. Han kunde ha krossat armen min…
          Det är irriterande att folk inte har pli på sina hundar. eller bara bryr sig inte och tror att det löser sig ändå.
          Nu är det så att jag inte alls rädd för hundar, men just den specifika dagen blev jag ordentligt förbannad och skrev av mig. Därmed tog även dig och er lilla hund med.
          Hade mopsen uppfört sig som han borde uppföra sig, hade jag inte skrivit något alls.
          Det är ju inte så att jag hade hängt ut någon med namn och adress i mitt hus.
          Hoppas att vi kan heja på varandra i trapphuset i fortsättningen också.

          Ha en Glad påsk!

Kommentera mera, tack! :)

