vart tog leendet vägen…

Det gjordes en undersökning :) om vilka länder som har mest leende på läpparna.  Sverige har hamnat någonstans på mitten. Med andra ord har det blivit inne tydligen att vara sur mot sina kunder.

Och det har jag märkt i senaste tiden. Försäljare ha måst gått på kurs för att avstå från att le mot sina köpare och kunder.  Jag brukar köpa mjukglass vid en kiosk vid Vasaparken. Han är jämt sur.  Nu har jag slutat att handla där. Likadant var vid Stathuskajens kiosk. Gubben var nästan vresig.  Går inte dit heller mer.

Det har poppat upp nya apotek överallt. Inte där heller ingår leende i sortimentet.  Och det finns många exempel på att leendet lyser med sin frånvaro.

Jag minns när jag var i Frankfurt. Det som slog mig att även i det minsta sylta så var de alltid supertrevliga.  Man kände sig lite speciell. Och även blev det lättare för dem också. Det måste väl ändå vara lättare om man har roligt på jobbet än tvärtom.

Portugiserna bjuder sina kunder på flest leenden i hela välden, medan i Pakistan är extremt snålt.

Undersökningen gjordes a Mystery shopping och bygger på 1,2 observationer.

Men klart man vill inte heller ett falsk leende. Det ska komma från hjärtat, men ska ha skönt på jobbet och tycka att det är roligt att vara där annars blir det bara sura miner.  Och leende är smittsam – det är som i kaos teorin – den sprider sig. Man blir ju glad själv och glädjen appliceras vidare på dem vi träffar.  Så le mera… :)

4 thoughts on “vart tog leendet vägen…

  1. Jag föredrar också människor som ler. Jag kan förstå att någon kan ha haft en jobbig dag eller ett jobbigt liv också för den delen men vissa ser man att de visst mår bra men ler inte av dryghet och dessa ogillar jag starkt, framför allt när det gäller serviceyrken! Jag brukar le jättemycket, ibland önskar jag jag log lite mindre för det kan göra att jag inte blir tagen på allvar (varför det nu skulle ha med det hela att göra).

    • idag var jag inne på seven eleven. Inte en enda leende. Han ville lägga en torr bulle bredvid en kladdkaka. Var tvungen att säga till att separat påse vore att föredra. De har nollkänsla för service, och ändå ska de stå där. Kommer aldrig gå dit igen.
      Jag kommer dissa butiker i fortsättningen där de är inte trevliga mot mig som kund.

  2. Det finns inget värre än sura människor. Jag pratar oftast med folk i köer osv och dom flesta tycker om det och svarar. De sura kan gå hem och lägga sig tycker jag. Jävla typer!

    • Det är så utbrett numera. Varför tar man sånt jobb och plågas. Kan inte förstå det. Blir det bättre att vara på jobbet och sura igenom det. Har folk aldrig hört talas om Flow?

Kommentera mera, tack! :)

