tankar runt solglasögon…

Helt klart ligger en samlare i mig.  Jag vill inte det men så blir det i alla fall. Jag har räknat ihop att jag har 20 par solglasögon till mitt förfogande.  Och varje år avyttrar några ändå.  Men ändå är det nästan bara min Ray Ban som jag använder och en rund köldspadsvariant utan märkesnamn att komma dragandes med.  Gillas mycket ändå.

För det märkliga är att man köper en ny glasögon, men när man väl börjar använda den upptäcker man att den är ändå inte är så bra.  Antingen blir färgerna konstiga eller sitter den inte som den ska, eller så stannar den inte kvar på huvudet när man vill skjuta upp den ( typ som en diadem)

Vissa har polarisations glas.  Det betyder att ljuset som kommer vinkelrätt mot filtret filtreras bort. Jag har 2 stycken polariserande solglasögon men jag gillar inte dem heller. Det gör att det blir leopardfläckar t.ex på bilrutor. Och inte heller blir det bra när jag ska kolla genom min kamerans sökare.

Glasögon ska även Uv-skydd.  Superviktigt. Annars kan man få ögonskador som är inte att leka med.  Men hur vet man att glasögonen har UV-skydd? Ju …om den är märkt med CE så är det tydligen UV-skyddat.  Men genast blir jag lite undrande och misstänksamheten poppar upp …Hur lätt är det egentligen att sätta ett litet CE på en piratkopierat billig solglasögon?

En sida där man kan hitta roliga solglas är Vintage solglasögon

6 reaktioner på “tankar runt solglasögon…

  1. Själv håller jag mig till Åhléns eller H&Ms 99-kr solglasögon. Jag är en klant så att tappa bort 99kr känns på nåt sätt lite mer okej. ^^

    Får man fråga hur många du avverkar per år & hur många som köps in?

    • Det varierar hur mycket det blir per år. Jag köper ju inte tvångsmässigt. Jag köpte en innan sommaren som har en hylla ovanför för att skydda mot solstrålen som smyger oftast in vid ögonbrynen. Jag är en riktig solglasögonfantast, och går aldrig utanför utan dem. Och har inte heller rynkor runt ögat av ständiga kisande.
      Men jag tappar inte bort dem heller, så de växer på hög. Det blir en eller 2 per år och jag minns att min första köpte jag 1980 som jag minns den var hel blå ; syns på bilderna, och var helt omöjligt att använda. Men har den kvar och varje gång jag vill slänga dem får jag ångest. Så den är kvar.
      Sen har jag den glasögonen som är guldpläterade ser ut som. Fin form har den också, men man inte kan se något i den för den är så mörk. Felköp den med.
      Det är just Ray BAn galögonen som har den bästa glaset. Väldigt behagligt kan jag lova. Kanske just därför de andra inte fungerar, för man har EN som är superbra och man jämför. Den var värt varenda öra jag har lagt ut för. :)

  2. Jag ska se om jag kan ordna till min kommentarsfunktion så att det inte öppnar ett nytt blad. Har för mig att det brukar bli så på andra blogspot-bloggare som jag besöker. Ska se om jag kan ändra så får du återkomma o berätta om det var så du menade.

  3. Oj, vilka fina bilder! Där ligger man i lä. Jag har bara ett par åt gången. Men jag har glasögon eftersom jag är närsynt och måste ha solglasögon som jag kan sätta utanpå mina vanliga. Bryr mig inte om märken och uv och sånt. Känner direkt om solglaset är bra. Är det dåligt hugger det till i hjärnan på mig. Det var vanligare förr. Idag är även billiga glasögon uv-skyddade tror jag. Tekniken går framåt.

Kommentera mera, tack! :)

